Bildfråga vilken flygplats?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga vilken flygplats?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 30 apr 2020, 08:19

Tacksam för hjälp att identifiera var fotot är taget.

002-1196321.jpg
Luftfartsverkets Grumman G.159 Gulfstream I, SE-LFV den 1996-03-23. På vilken flygplats är fotot taget?
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga vilken flygplats?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 30 apr 2020, 12:59

Har nu via e-post från en SFF medlem fått veta att flygledartornet är det tidigare tornet på Arlanda flygplats och när jag jämför med andra foton i SFF arkiv, bl.a. från 1991, så är jag helt övertygad.

002-1157038.jpg
Flygledartornet på Arlanda den 1991-05-05, foto Magnus Wall.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga vilken flygplats?

Inläggav Lars Sundin » 30 apr 2020, 13:54

Ett av mina tidiga minnen från den tid jag skrev Nätkassen var att jag hittade en trevlig sajt skriven av en man som flugit SE-LFV Detta plan användes för att kolla radionavigationsanläggningar. Han skrev bl a att planets motorer lät så mycket att när man taxade in mot en stationsbyggnad såg man av folks ansiktsuttryck hur störda de var och att de "sökte skydd".

I min blogg har jag stulit några bilder från "Ett år i luften" från den tid då det inte ens fanns "det gamla tornet" och skrivit litet kring det tidiga Arlanda från den tid jag hade anledning besöka platsen i jobbet (mitten på 60-talet). Det fanns innan dess en trafikledningsbarack "ute på fältet" med någon glasbur på taket. Jag har även återgett en "flygledningsaspirants" minnen därifrån.

Man ser att en "trafikledningsbyggnad" under byggnad är utmärkt på Arlandakartan i boken där man även ser baracken ute på fältet. I byggnaden låg sedan flygledningen för hela mellansverige. Under torn-trafikledarna hade meteorologerna sitt tillhåll i sitt eget våningsplan har jag för mig.

https://larsan13.wordpress.com/2012/09/ ... r-i-tiden/

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... rlanda.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst