Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-AEF)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-AEF)

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 13 apr 2020, 13:02

Hej,
jag undrar om man eventuellt gjorde noggrann undervattensundersökning av sjön Fjäturen (norr om Stockholm) sedan Gunnar Lihr förolyckades med Junkers W.34 SE-AEF den 1 december 1937? Vraket kunde ju som känt bärgas en vecka senare (den 8-10 december 1937), men några lösbrutna delar och/eller andra föremål kan väl ha sjunkit till sjöbotten?
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Lars Sundin » 13 apr 2020, 13:22

Hej Calle!

Jag tog en hastig titt I DN:s arkiv på webben och fann detta. Om man lägger ned mer tid på sökandet, kanske man kan finna mer!

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 4turen.jpg

Tillägg: Sökte litet mer. Här en notis från i maj:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... turen2.jpg


Ytterligare ett tillägg, en enkel skärmdump. Stympad artikel ,em kan kanske vara av intresse. Har man tid går det förstås att finna mer.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 2_1937.jpg


Ett tillägg till , jag har väl tidigare vid något tillfälle haft anledning att samla SvD-klipp om olyckan som jag visat upp på webben:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... lyckan.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 14 apr 2020, 09:45

Tack Lars för dina snabba och detaljerade svar! Nu var trots allt inte uppgifter om undersökningarna om olycksorsakerna mm. år 1937 och våren-försommaren 1938 som jag efterlyste (jag har redogjort för olyckskommissionens rapport och rekommendationer i min bok om Gunnar Lihr, som anmäldes av Lennart Andersson i STF nr 1/2013), utan jag vill gärna veta om man senare, rentav i "modern tid" utfört kompletterande dykningar och undersökning av Fjäturens sjöbotten. Kända olycksplatser brukar ju som känt intressera mer eller mindre seriösa sportdykare...
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Klas Andersson » 14 apr 2020, 10:17

Jag antar jag är en av dessa "mer eller mindre seriösa "Dykare :lol: :lol:
Jag har aldrig hört talas om något i den här sjön ,
men föreslår du ställer en fråga i Forumet på den här sidan
https://www.dykarna.nu/forum/

(inte läst där på länge! dyker ju inte på vintern :?
ser att någon ställt en fråga om en B17 i Vättern !
Som jag faktist äger ! :D men tyvärr bara skit kvar av den ... :-( )
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Lars Sundin » 14 apr 2020, 13:14

Någon dykintresserad har tydligen hört rykten och frågat men fick inget napp.

https://www.dykarna.nu/forum/flygplanet ... 78277.html
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 14 apr 2020, 14:49

Som svar på fråga bifogar jag Lennart Anderssons presentation av min bok "Gunnar Lihr - en finländsk flygarlegend" i SFT 1/2013. I samma nummer finns min artikel om uppvaktningen vid Lihrs grav i Helsingfors den 1 december 2012, 75-årsdagen av Lihrs tragiska nödlandning på sjön Fjäturen. Boken är slutsåld på förlaget, men kan ev. ännu fås från Finlands flygmuseum i Vanda (info@suomenilmailumuseo.fi) eller från flygbokhandeln Aviation Shop i Helsingfors (shop@aviationshop.fi)
Bilagor
SFT 1.2013.jpg
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Mikael Olrog » 19 apr 2020, 08:34

Carl-Fredrik,

Sjön är delvis svårtillgänglig och mycket grumlig så sikten är dålig. På några meters djup är den nog inte mer än max någon meter. Man skulle antagligen behöva ta dit en båt för att ta sig till haveriplatsen. Har dykutrustning men skulle inte lägga tid på den sjön om inte hela planet hade legat kvar. Men det finns några trevliga badklippor och för dop i sommarvärmen duger den bra! :-)
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 19 apr 2020, 15:59

Tack Mikael för upplysande svar!
En bekant sportdykare började redan planera en "post-covid" dykexpedition efter att ha läst Lihr-boken, men uppenbarligen är Fjäturen inte det optimala dykmålet...
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Mikael Olrog » 21 apr 2020, 15:38

Man ska väl inte säga inte... Så om det är någon som är på G så kan vi väl alltid ta en diskussion. Allt handlar väl om att veta var haveriplatsen ligger. Har inte läst boken själv, men framgår det av din forskning om delar gick förlorade i samband med bärgningen? Dök i söndags med ca en meters sikt utanför Vaxholm så allt går ju om man bara vill! :lol:
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 21 apr 2020, 17:02

Fjäturen004crop.jpg
Fjäturen003crop.jpg
Mikael,
min fråga var närmast principiell - jag har ingen konkret uppfattning om vad som saknas. Jag tror nog att alla väsentliga delar lyftes, men planet sjönk till botten uppochnervänt, varför ju en del föremål kan ha gått förlorade. Bifogar två bilder från lyftet - före och efter vändningen av flygkroppen.
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Sjön Fjäturen, Gunnar Lihrs haveri 1 december 1937 (SE-A

Inläggav Lars Sundin » 22 apr 2020, 01:42

Minns att i de tidningsklipp jag visat sades det att sporrhjulet slagits av och blivit liggande på isen. I övrigt verkar det av tidningsklippen som man anser förgasaris vara huvudorsaken.

En imponerande uppbåd av utrustning för bärgning i vatten. Ingenjörstrupperna? Sjön ligger väl litet avsides, jag försökte för många år sedan att hitta fram till minnesmärket men miljön var inte så välkomnande.

Noterar att planet vid tillfället flögs med hjul. Går nog lättare genom svag is än skidor.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron