Flyghaveriet vid Anten 20 oktober 1944

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flyghaveriet vid Anten 20 oktober 1944

Inläggav Tomas Lindblom » 12 apr 2020, 11:21

1986 gjorde jag en radiodokumentär om flyghaveriet vid Anten 20 oktober 1944.
Med i programmet finns flera personer som var med om händelsen, bland annat chefen för flygledningen på Torslanda den aktuell natten.
Mer om radiodokumentären finns på min blogg där en länk till programmet finns längst ner på sidan.
Länken dit här: https://bevakaren.wordpress.com/2018/02/20/99/
Tomas Lindblom
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2018, 00:07

Re: Flyghaveriet vid Anten 20 oktober 1944

Inläggav Lars Sundin » 12 apr 2020, 15:26

Intressant! Tyvärr kom jag inte fram till radiodokumentären.

I övrigt finns mycket att läsa om detta haveri, ursprungligen hos Långareds hembygdsförening. Därur har kommit denna sajt: https://www.flygmonumentet.se/index.htm

Jag besökte för många år sedan minnesplatsen och några av mina bilder fanns med i SFF;s minnesmärkeslista, som tydligen omarbetas och f n finns mycket litet där om minnesmärket.

Se även https://www.forcedlandingcollection.se/ ... 0-C87.html
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2447
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Flyghaveriet vid Anten 20 oktober 1944

Inläggav Tomas Lindblom » 12 apr 2020, 18:31

Radioprogrammet gjordes 1986. Här har du länken direkt dit.
https://www.youtube.com/watch?v=HSgGXnPmxlo&t=2s
Hör av dej om det inte fungerar.
MVH
Tomas Lindblom
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2018, 00:07

Re: Flyghaveriet vid Anten 20 oktober 1944

Inläggav Lars Sundin » 12 apr 2020, 19:55

Tack, inga problem. Din radiodokumentär väckte minnen, bl a att se byggnaderna i närheten. Jag besökte platsen ganska sent på kvällen 19 april 2002 efter att ha bilat från Stockholm med uppehåll på "intressanta platser" på vägen, så resan hade som vanligt dragit ut på tiden. Skulle till en son i Göteborg.

Det var ganska svårt att hitta platsen även om haveriet fanns väl beskrivit i litteraturen. Vägvisningen var också svårläst:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... visare.jpg

Men jag lyckades ta mig fram. En enkel kamera, det började skymma och ett lätt regn kom. Tog några bilder, bland annat av en rörande notering i den dagbok som fanns vid informationstavlan om en liten fågel som plötsligt kommit flygande ut ur propellernavet:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 3a5gel.jpg

(Propellern är inte "äkta", USA:s ambassad har fixat ett mer lämpat examplar av stukad propeller. Enligt vad som sagts enligt ett tal återgivet på minnessajten.)

Det fanns några hus i närheten (kanske de man såg i Youtube-bildspelet), men ganska öde ändå. En stor gammal jänkar-bil stod där. Min egen bil ville inte starta, litet olustigt. Måste jag ta kontakt så sent på kvällen mitt i obygden? Men lyckligtvis löste det hela sig. Som jag skrev till en vän:

Det började skymma och ett lätt vårligt duggregn kom där ute mitt i skogen. När jag jag sedan vred om bilens startnyckel för att åka iväg hände ingenting! Nå, jag noterade att instrumentbrädan var helt mörk och insåg att här var det nog ett enkelt, "dumt" fel. Jo, min bilverkstad hade glömt att dra åt en batteriklämma någon dag tidigare!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2447
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster

cron