Flyget i norr 1915---199X Kolla Norrbottnisk flyghistoria

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flyget i norr 1915---199X Kolla Norrbottnisk flyghistoria

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 feb 2020, 21:50

Flyget i norr 1915---199X Kolla Norrbottnisk flyghistoria

Ex.
första reguljära flyglinjen i Sverige
Ambulansflyget i Boden startade 1923
”Tappad häst från 500 meters höjd.”
spionflygningarna
Räddningsbil 918 //Haveribil 914
URSAABEN
...
Ja ytterst intressanta uppgifter.
Vågar DU gå in och kolla på länken? ...165 sidor
...
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: Flyget i norr 1915---199X Kolla Norrbottnisk flyghistori

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2020, 08:13

Man får gratulera Sivert Mässing och andra till denna fina samling av berättelser "ifrån norr" och för att de görs tillgängliga för alla!

Jag noterar att man saknar info om fanjunkare Arne Jansson. Här litet som jag uppsnappat på webben (och väl till en del är snappat från Leif Hellströms Mustang-bok):

Även på de andra för banden blev förarna efterhand skickligare och skickligare. Speciellt på F21 var piloterna under sista åren tvungna att lära in nya tricks för att kunna överleva den allt mer överlägsna jakten. Två manövrar som ofta kom till användning gick under de osannolika benämningarna "Greken" och "Janssons frestelse", den senare uppkallad efter fanjunkaren Arne Jansson, som tyckte allmänt illa om luftstrid. Han omkom i september 1954, vid det sista Mustanghaveriet i Flygvapnet. Båda två gick ut på att tvära flygplanet och med hjälp av nära nog spinnroder få det att snabbt bromsas upp och ställa sig som ett kors mot himlen. Skillnaden mellan de två var att "Greken" resulterade i hög nos och "Janssons frestelse" i låg nos; den senare var den effektivaste eftersom anfallaren oftast passerade under 26:an som därmed direkt kunde komma i skjutläge."

(Ha överseende att IT-snubbarna inte alltid klarar alla problem med att rätt avkoda text.)


https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... 37&t=10746
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster