Sigurd Hallström och Avro CF-100 Canuck

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sigurd Hallström och Avro CF-100 Canuck

Inläggav Lennart Berns » 29 jan 2020, 15:57

I början på 1960-talet delade jag lägenhet med Olle Ringstrand, dåförtiden känd flygare efter att årsskiftet 1961-62 ha flugit en Piper Comanche ensam över Atlanten. Han flög ofta uppdrag för direktören Sigurd Hallström (f.13). Olle omkom tragiskt med en DC-4 i Afrika 1968. Sigurd Hallström påstods ha planer på att skaffa ett jetflygplan för snabba affärsresor och att han av någon anledning sneglade på kanadensiska Avro CF-100 vilken då i tidig version tydligen fanns tillgänglig. Konstigt eftersom bl a Morane Saulnier Paris fanns på marknaden (den testades f ö av Saab inför arbetet med det som skulle bli Saab 105). Manualer för CF-100 införskaffades och tanken var att Olle Ringstrand skulle bli pilot. Någon som råkar veta mera om detta? Jag hörde bara Olle tala om det.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Sigurd Hallström och Avro CF-100 Canuck

Inläggav Lars Sundin » 30 jan 2020, 17:25

Canuck CF-100 verkar konstigt i sammanhanget. En okunnigs googling ger ingen koppling till det planet, däremot till tidiga kanadensiska jettrafikplansprojekt. Men det är stora plan...

Närstående till Olle (och Olle själv en gång) var verksamma i ÖSFK på Vängsö och skymtar ibland på FB o d. En lämplig kontakt vore Jonas Björnstam.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Sigurd Hallström och Avro CF-100 Canuck

Inläggav Lennart Berns » 31 jan 2020, 11:41

Det var snarast CF-100 som förespeglade Hallström (bilden). Flygplanet demonstrationsflögs för övrigt av Avro Canadas provflygare Zurakowski, upphovsmannen till "Zurakowski´s Wheel". Manövern innebar att med en Gloster Meteor - Glosters demonstrationsflygplan - under lodrät stigning dra av ena motorn och ge fullgas på den andra. Flygplanet "hjulade" därvid på himlapällen. Just detta Glosters demonstrationsflygplan finns bevarat vid Svedinos Bil- och Flygmuseum i Ugglarp i Halland!

Canuck.jpg
Avro Canuck
Canuck.jpg (22.38 KiB) Visad 4202 gånger
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Sigurd Hallström och Avro CF-100 Canuck

Inläggav Mats Averkvist » 01 feb 2020, 08:56

Bild
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Sigurd Hallström och Avro CF-100 Canuck

Inläggav Lars Sundin » 01 feb 2020, 10:40

Zurakowski visade sin hjulning 1951 på Farnborough. Man får se manövern ca 1.50 min.sek in i denna film. Filmtekniken har gått framåt den också!
https://www.britishpathe.com/video/high ... rough-1951

Från Wikipedia:
"At the 1951 at Farnborough Airshow, Żurakowski demonstrated a new aerobatics manoeuvre, the "Zurabatic Cartwheel", in which he suspended the Gloster Meteor G-7-1 prototype he was flying in a vertical cartwheel. "This jet manoeuvre was the first new aerobatic in 20 years."[6] The cartwheel used the dangerously asymmetric behaviour the Meteor had with one engine throttled back. It started with a vertical climb to 4,000 feet, by which point the aircraft had slowed to only 80 mph. Cutting the power of one engine caused the Meteor to pivot. When the nose was pointing downwards, the second engine was throttled back. The aircraft continued to rotate through a further 360 degrees on momentum alone, having lost nearly all vertical velocity. Carrying out the cartwheel and recovering from it without entering an inverted spin (which the Meteor could not be brought out of) required great skill."

Meteor var visst svårhanterbar vid motorbortfall eller man kanske fixade till det med tiden.

I mitt googlnde efter svar på Lennart Berns fråga hittade jag mycket skoj. Jag halkade bl a in på en annan polack, en av tidernas stora konstruktörer, Wsiewolod Jakimiuk. Många plan i Polen före VK2 blev det innan han kom till Kanada och där involverades i Chipmunk, Beaver och Otter. Även i Venom-sammanhang nämns han. Sedan till Frankrike och hittade där på Baroudeur m m. Kan ha haft med MS Paris att göra. Hittade dock inget därom.
http://www.frankpiaseckien.muzeumlotnic ... n/jakimiuk
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Sigurd Hallström och Avro CF-100 Canuck

Inläggav Lennart Berns » 02 feb 2020, 08:45

Nu har vi halkat en smula vid sidan av den ursprungliga frågan, men icke förty är det intressant att Zurakowski och hans berömda hjul kommit upp. Som framgår av Lars inlägg visades manövern på Farnborough med Glosters demonstrationsflygplan som var ensitsigt. Mats Averkvists bild visar en tvåsitsig Meteor trots att jag ändå skriver i mitt inlägg att det är detta exemplar med vilket Zurakowski hjulade. Bakgrunden är att det ursprungliga ensitsiga flygplanet byggdes om till en tvåsitsare och såldes till Svensk Flygtjänst (reg SE-DCC) efter totalhaveriet med Gloster Meteor SE-CAT. Meteoren i Ugglarp är således en unik blandning av två olika versioner, Mark 8 och Mark 7.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst