Nödutrustning 40-talet

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nödutrustning 40-talet

Inläggav terman » 22 jan 2020, 21:13

Hej!
Jag undrar vad flygvapnet hade för nödutrustning i flygplanen under andra världskriget? Vid en nödlandning i havet måste piloterna väll haft någon form av livflotte?

[ Post made via Android ] Bild
terman
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 nov 2019, 22:37

Re: Nödutrustning 40-talet

Inläggav Lars Sundin » 22 jan 2020, 21:49

Häromåret sände mig en vän som skannade ett fotoalbum åt en viss flygflottilj, några bilder, varifrån jag sparade en bild (ett tidningsklipp; Ronnebyposten?) eftersom min salig farbror, Bengt Sundin, nämndes där.

Ett av mina minnen av Bengt var när han, som en gång i sin ungdom varit sommarsimlärare, kommenterade en kanske 11-årig Lars felsynkroniserade benspark vid bröstsim. Mina tankar går därför alltid till honom när jag simmar och så skärper jag mig.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... g_1949.jpg

Jag gissar att nödutrustningen under beredskapsåren var enklare än den som här provades i Blekingeskärgården 1949.

https://www.aef.se/Flygvapnet/PDF-dokum ... etsutr.pdf verkar inte säga så mycket i saken.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2426
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Nödutrustning 40-talet

Inläggav Lars Sundin » 23 jan 2020, 06:41

Jag undrar förstås när den uppblåsbara gummibåten kom. Så har vi väl alla sett hur ett par skidor kunde tas med på B 4 (Erik Bratt ha berättat om sin "kvadd" i Tornedalen vintern 1941; skidorna var svåra att nå i lössnön!) och kanske även S 17. På S 5 "Hansa" hade man det som framgår av klippet nedan ur tidskriften Kontakt nr 67. Det är Carl-Gustaf "Kagge" Rydelius som berättar.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _sid29.jpg

Apropå B 4: http://www.avrosys.nu/aircraft/Bomb/153-b4/153B4.htm
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2426
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Nödutrustning 40-talet

Inläggav eralehm » 24 jan 2020, 20:06

Den här gummibåten för jaktflygare beskrevs som en svensk nyhet när den visades upp på en utställning i maj 1942:

Image981.jpg
eralehm
 
Inlägg: 316
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:22
Ort: Tullinge

Re: Nödutrustning 40-talet

Inläggav Lars Sundin » 25 jan 2020, 07:46

Huvudbonaden ser litet tysk ut. (Medan "paddel-typen" har jag sett i allierad gummibåt.) Det går att hitta uppgifter som visar att tyska plan, inte bara Me 110 och större, kunde medföra en räddningsgummibåt redan tidigt i VK2.

Walter Nowotny tillbringade tre dygn i en liten gummibåt i Rigabukten vårvintern 1941 (gissningsvis), hans 109:a hade blivit nedskjuten.

https://www.luftwaffe.cz/nowotny.html

"However, he was, in turn, shot down in Bf 109 E-7 (W.Nr. 1137) “White 2” by an I-153, flown by the future Russian ace Alexandr Avdeev (13 victories, killed in action 12 August 1942) of 153 IAP, VVS, over Riga Bay in this engagement. After three days and nights at sea in a rubber dinghy, Nowotny finally reached the shore."

Man får väl tro detta, även om mycket man läser kan innehålla "efterrationaliseringar" och antaganden.

https://www.ebay.de/itm/original-LW-Luf ... 3790287216
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2426
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Nödutrustning 40-talet

Inläggav Lars Sundin » 26 jan 2020, 07:36

Jag kan inte låta bli att leta efter något om Flygvapnet och gummibåtar på webben. Har tyvärr inte boken om T 2.

Nedan litet läsning för de allmänt nyfikna. Det handlar om tiden efter VK2. Inklusive litet om Do 24.

http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/Fly ... yghist.pdf (Se speciellt sista artikeln)
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1966-4.pdf (Det var här jag råkade se att det hände många Mustang-olyckor i början, vilket stämmer med min barndoms tidningsläsning. Ett betydligt potentare och tyngre plan än man var van vid och därtill kom syrgas-problem som jag nyligen stött på i samband med en nylig webbdiskussion om topphöjder; återigen var det "nya grejor" som man inte var van vid).
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2426
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Nödutrustning 40-talet

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 jan 2020, 20:32

Jag säger Nickel
Detta om Flygvapnets överlevnadsutrustning
...Det gamla energirika godiset Nickel har funnits i piloternas nödproviant
...samt tex metkrok, och lina..
bör även innehållit kniv samt "elddon". mm
Detta i en, ska vi säga plåtask
Finns beskrivning, men hittar nu inte adressen
(( kan ju vara lite senare än frågan...-40-tal))
Det fanns också en räddningskapsel innehållande nödproviant och överlevnadsutrustning som kunde fällas.(=detta just om B5)
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6970
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Nödutrustning 40-talet

Inläggav Lars Sundin » 28 jan 2020, 20:42

Lade till "nickel" och "nödproviant" till mina sökvillkor och kom hit.

https://digitaltmuseum.se/011024054128/nodproviant

Jag har i och för sig varit där förr i mitt strövande. Jag hittar tyvärr ingen datering för föremålen. Knappast 40-tal men något liknande måste väl ha funnits då.

Man kan ju knalla vidare, t ex till https://digitaltmuseum.se/search/?aq=de ... roviant%22 Där hittar jag dosor från 1951, för rökare och icke-rökare.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2426
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Nödutrustning 40-talet

Inläggav Lars Sundin » 29 jan 2020, 06:33

Jag kom att tänka på att det finns bra berättelser om strapatserna 7 mars 1948 då två Sk 16 havererade i södra Jämtlandsfjällen.

Läsning finns främst i ÖFS Meddelande 3/2004 men även i nr 4/2005. Litet finns att läsa i Peter LIanders Sk 16-bok.

Samt i min blogg: https://larsan13.wordpress.com/2011/01/18/fjallen-ii/

Jag fick i april 2007 några tidningsklipp från Jens Wirén, brorson ( ?) till den Allan Wirén som var en de tre som överlevde äventyren. Måste ha haft en stark fysik! En fjärde misslyckades med sitt fallskärmshopp.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... t_1948.jpg

Jag skrev av intressanta passager i ÖFS-artikeln med så sumpade jag det hela och orkar nu inte börja på ny kula. Men det var blött och eländigt och kallt och blåsigt och skidor och stavar var trasiga och tydligen fanns inte mycket till nödproviant heller. Inga buljongtärningar utan det var meta-tabletter. Smakade illa...

Pjäxor och anorak hade Wirén med sig medan han tappat karta och kompass och höll nog på att gå bort sig men så fann två spanande samer honom innan han hann göra sig i ordning för en andra natt på fjället. Han hade observerat spanande plan.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2426
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster