Tyskt kurirflygplan.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tyskt kurirflygplan.

Inläggav paddal » 30 dec 2019, 11:13

Härnösands Posten skriver den 15 juni 1942 att ett Tyskt kurirflygplan som kommit ur kurs i Sollefteå trakten, besköts med varningssott. Efter beskjutningen återtog planet rätt kurs.
Känner någon på forumet till händelsen?
Gott Nytt År!
Alf
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tyskt kurirflygplan.

Inläggav Lars Sundin » 30 dec 2019, 23:12

Jag kollade i Svenska Dagbladet och konstaterade att jag inte längre har behörighet att läsa notiserna, men det fanns en notis och jag kan se att där finns formuleringarna:

”...tyska flygplan fingo varningsskott Ett tyskt kurirflygplan som kommit ur kursen besköts på..."

".söndagsförmiddagen med varntngsskott i Sollefteåtrakten Efter beskjutnlngen återtog planet rätt kurs meddelar..."

Forsmobron? På forumet och även annorstädes (Skalman) har det talats om en tysk felflygning e d 10 dagar tidigare, en dag då Hitler himself var i Helsingfors för att gratulera Mannerheim på födelsedagen. Se https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=614
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tyskt kurirflygplan.

Inläggav Hans Krensler » 31 dec 2019, 17:38

Ett intressant dokument som jag hittade i tyska militärarkivet i Freiburg - som snuddar vid vad Lars skriver ovan...

88b7e47a42a745b7e498af7212921391a16145e5.jpg
88b7e47a42a745b7e498af7212921391a16145e5.jpg (106.92 KiB) Visad 4061 gånger


Den finska flygvapnets ledning får från tyskarna den 3 juni 1942 ett viktigt meddelande (Eilig und wichtig). Man ber på det strängaste de finska Brewster-piloterna - som den 4 juni eskorterar en Luftwaffe Fw 200 och en He 111 från Malmi till Imola - undvika att onödigt närma sig Fw 200-maskinen.

Dessutom längre ner handskrivet...de finska piloternas ledare ska efter landningen anmäla sig hos Fw 200 kommendanten - som väl var Hans Baur, därför som vi alla vet, i den maskinen satt Gröfaz själv på besök i Finland.
Och längst ner står på finska - Meddelat till kapt. Airaksinen(?), och (initialerna) RP.

Mvh Hans K
Senast redigerad av Hans Krensler 01 jan 2020, 00:22, redigerad totalt 1 gång.
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Tyskt kurirflygplan.

Inläggav Lars Sundin » 31 dec 2019, 23:34

Jag letade på webben efter mer om luftvärnets insatser och fann en diskussion. Jag fann inget om den aktuella händelsen. Men inläggen kan vara intressanta att läsa även om mycket ju "inte är sant" så att säga. Det som grep mig mest var ett ingripande nära Stockholm (Bergshamra, vintern 1942). Förstår att den tyske flygaren var f-bannad. Se http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f ... 45#p557733

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f ... 8&start=45

Tillägg på Nyårsdagen: Här finns litet om LV-ställningen på Tivoli-berget i Bergshamra. I sak inget nytt men mer konkret om platsen och minnestavlan.

http://www.lv3.se/hist/tivoli.pdf
http://www.luftvarn.se/vlv/0512.pdf

I den senare texten förekommer i en annan artikel en Christer Urbom. Namnet låter bekant, han tjänstgjorde kanske i KA på sent 60-tal och under hans ledning fick jag skjuta ett skott med granatgevär på en liten kobbe nära Femörehuvud vid Oxelösundsinloppet. Sammanträffanden...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tyskt kurirflygplan.

Inläggav lallusi1 » 03 jan 2020, 18:35

"Och längst ner står på finska - Meddelat till kapt. Airaksinen(?), och (initialerna) RP."

Det är rätt. Det står på papret "Ilmoitettu kapt. Airaksiselle. RP." "Airaksiselle" menar "till Airaksinen".
lallusi1
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 aug 2019, 14:09

Re: Tyskt kurirflygplan.

Inläggav Lars Sundin » 03 jan 2020, 23:39

Jag har inget svar på den ursprungliga frågan. Jag undrar om något finns att läsa hos Bo Widfeldt. Man kan ju också leta efter minnen från tjänst vid luftvärnsregementen.

Enligt Sanz Brommabok var den tyska trafiken där (Luftwaffe och Lufthansa) "livlig". Fem plan om dagen kunde det vara. Tyskarna hade ju också anledning att korsa Norrland eftersom man hade trupp både i Norge och Finland. Någon måste väl ha kartlagt detta. Widfeldt?

Här litet bredvidläsning. https://www.expressen.se/andra-varldskr ... ka-planen/

Här handlar det om främst om tågtransporter genom Sverige, men även flyg nämns: http://liu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst