Vem är denna naggande gode furir med sin Baby

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vem är denna naggande gode furir med sin Baby

Inläggav Lars Sundin » 21 dec 2019, 13:04

Igår skrev jag om segelflyghistoria på min blogg och använde då denna bild:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ilsson.jpg

Vem är han? Jag har mina aningar. Bilden är från en segelflygtävling i Örebro 1946. Den Nilsson jag tänker på gjorde en hel del annat, det kan man se på webben, men hans tidiga bana inom flyget är det magert om. Och det finns ju många Nilsson...

Planet är en Flygvapen-Baby, Se-102 kallad. Planet har inte någon kabinhuv, något som civila Baby:s ibland kom att utrustas med. Ljusinsläppet verkar reducerat och så finns en besynnerlig "sträva" som verkar sitta helt galet. Jag till att googla om detaljer och snavade då över denna polska film, som jag finner väldigt fin. Jag förstår tyvärr inte polska.

Jag har ingen erfarenhet av Baby, den var helt borta 1966 när jag började segelflyga. Men gamla Baby-flygare känner nog igen sig i filmen. Trångt "mysigt" bakom den lilla vindrutan! Och "strävan" fick sin förklaring!

https://www.youtube.com/watch?v=wj0rDaAX9Go

(Beklagar att jag inte lärt mig att lägga in bilder på forumet.)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vem är denna naggande gode furir med sin Baby

Inläggav Robert Danewid » 21 dec 2019, 13:30

Tävlingen i Örebro 1946 var SM i lagtävlan (kallades klass II) 27 juni - 6 juli. 28 lag, inklusive ett danskt, deltog varav hälften militära. Alla flög Baby. F6 vann.

Det finns fortfarande ganska gott om flygande Baby, på Ålleberg finns SE-SML som flygs regelbundet. Det finns ytterligare en Baby på berget.
Bilagor
baby liten.JPG
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Vem är denna naggande gode furir med sin Baby

Inläggav Lars Sundin » 22 dec 2019, 00:57

Jo, det är väl så att i senare tid har några Baby och Olympia importerats. 1964 underkändes alla träplan som var byggda med ett visst lim (möjligen var alla byggda i Sverige?) och vad det innebar för flygplan-beståndet framgår av en skanning ur en bok av Yngve Norrvi som jag använt på min blogg:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... norrvi.jpg

En annan artikel som jag "lånat" till min blogg och som kan vara av intresse apropå huvar är denna ur SVS-nytt:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _huvar.jpg

Beträffande "furir Nilsson" kan han även skådas på sidan 12 i en flygtidning, se https://modellflygnytt.se/gamla/1946/No ... 1946-5.pdf

Min blogg: https://larsan13.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vem är denna naggande gode furir med sin Baby

Inläggav Robert Danewid » 22 dec 2019, 14:29

Det där med "senare tid" stämmer inte riktigt Lars.
T ex:
SE-SML byggdes 1943 och kom till Sverige 1998 (tidigare OY-ADX)
SE-SHG Olympia. Hembygge av "Flygar-Lasse" 1951, flyger ännu
SE-SDL byggdes 1946 av Kockums Flygindustri i Malmö och började grundöverses strax innan "den stora slakten" 1964. Den flögs till 1969 då den kasserades efter en markskada
SE-STF Kranich II byggdes 1944 av AB Flygplan, såldes till UK 1963, men kom tillbaka till Sverige för ca 15 år sedan. Den flygs fortfarande (just nu grundöverses den)

I LFS Informationscirkulär 99/1964 från 29 oktober 1964 skrevs att segelflygplan tillverkade före 1946 förklarades omedelbart inte längre luftvärdiga. Segelflygplan tillverkade 1946-1950 skulle innan fortsatt flygning genomgå en noggrann kontroll av limfogarna. Segelflygplan tillverkade efter 1950 behövde ingen åtgärd.

Vad det handlade om var att flygplan tillverkade före 1946 ofta var limmade med Kaolitlim. En del hade blivit omlimmade med Aerodux eller Aerolite och de var OK.

Om detta och om haveriet som blev den utlösande faktorn kan man läsa om i FR 2019.

37 svenskbyggda segelflygplan (Baby, Olympia, Kranich och Weihe) kasserades över en natt. Det var naturligtvis ett avbräck för klubbarna såväl ekonomiskt som flygmässigt. Det positiva var att den svenska segelflygplanparken förnyades radikalt på 60-talet!
Bilagor
SE-SDL.jpg
Olympian SE-SDL
SE-SHG.JPG
Olympian SE-SHG, flyger än idag
SE-STF.JPG
Kranich SE-STF, flyger än idag (dock grundöverses den under 2020)
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Vem är denna naggande gode furir med sin Baby

Inläggav Lars Sundin » 23 dec 2019, 09:32

Du har helt rätt Robert, men jag har inte så stor koll på vad SVS och andra bevaringsintresserade gör trots att jag är medlem och läser deras blad och inte drar mig för publicera urklipp därifrån. Jag har alltid läst mer än jag flugit eller pratat med dem som flög. Yngve Norrvi är en skribent vars texter jag är uppfödd på och om äldre träkärrors hastiga försvinnande stödde jag mig på vad jag citerade ur hans numera rätt gamla "60 år i uppvinden". Någon gång ska jag väl skaffa mig den nya boken (FR 1919).

Jag har nu skannat litet ur två böcker om F 6 där bl a Stig Jarlevik medförfattat och där flottiljens segelflygverksamhet beskrivs rätt så ingående. Bl a omnämns "den naggande gode" furiren med namn. (Jag letade egentligen efter en viss bild av B 17.) Tycker dessa sidor är värde en större (?) spridning än genom nu ganska sällsynta böcker.

Jag var på sommarläger på flottiljen 1951 och de äldre deltagarna fick rutscha med en Schulgleiter (G 101), medan vi yngre byggde modellsegelplan (klass S 1).

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... arstek.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ksamhe.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ation1.jpg (lägerledaren "Löjtnant Nilsson" höll i pennan; senare känd under namnet Ragnar Ignell)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst