19:e Juli 1918 när en hangar råkade stå ivägen
Postat:
17 dec 2019, 23:48
av Bengt Ekbladh
19:e Juli 1918 när en hangar råkade stå ivägen för Löjtnant Paulus af Uhr .,med Thulin typ A monoplan.märkt A9
finns mer om detta?
...
https://svammelsurium.blogg.se/category/bevingat-5.html...en bit ner
Tydligen Landskrona...af Uhr klarade sig och blev senare bla ch för 1:a flygeskadern
MEN
hur gick det för Thulin typ A .märkt A9...?
Re: 19:e Juli 1918 när en hangar råkade stå ivägen
Postat:
18 dec 2019, 00:44
av Lars Sundin
Frågan är om inte missödet hände på Ljungbyhed där då Thulin hade sin flygskola. I pressen nämns i augusti 1918 att af Uhr avlagt prov för internationellt flygcertifikat där.
Fler bilder från Thulins flygskola:
http://www.bygdeband.se/plats/88204/sve ... flygskola/
Re: 19:e Juli 1918 när en hangar råkade stå ivägen
Postat:
18 dec 2019, 01:11
av Bengt Ekbladh
Hej.
Du skriver::I pressen nämns i augusti 1918 att af Uhr avlagt prov för internationellt flygcertifikat Ljungbyhed.
…
Hangar träff var tydligen en 5 etta?
Kopierar texten::Löjtnant Paulus af Uhr lärde sig tidigt att flyga hos Thulin i Landskrona.
Oftast gick det lite bättre än just den 19:e Juli 1918 när en hangar råkade stå ivägen för Uhrs Thulin typ A monoplan.
... alltså Landskrona eller Ljungbyhed ..?
…
Och finns bilder på "hangarer vid Landskrona respektive Ljungbyhed från denna tid
…
Samt vad finns om A9.planet?
Re: 19:e Juli 1918 när en hangar råkade stå ivägen
Postat:
18 dec 2019, 01:33
av Bengt Ekbladh
Ett sådant "haveri" gav säkert rubriker i lokalpressen då ju kriget nästan var slut och säkert pressen kunde skriva friare?
Re: 19:e Juli 1918 när en hangar råkade stå ivägen
Postat:
18 dec 2019, 11:39
av Lars Sundin
Här kan man se hangarväggspåkörningen ur en annan vinkel. Händelsen ägde som framgår rum på Thulins flygskola på Ljungbyhed och planet kunde snabbt repareras enligt bildtexten.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... gbyhed.jpgBilden är ur Flyghistorisk Revy, Specialnummer om Flygpionjärerna i Landskrona och Ljungbyhed. 1980.