Mycket intressant fråga. Har också undrat.
Tyskarna hade ju problem att få fram bränsle med lika hög oktantal som de allierade. Att ersätta utomeuropeisk olja krävde stora insatser (Ploesti i Rumänien var viktigt för tyskarna; därför finns mycket om B-24-anfall där.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Tidal_Wave ) .
Kanske det var därför tyskarna tenderade att ha större cylindervolym på sina motorer än de allierade.
(Sedan sägs det att den tyska underlägsenheten delvis är skenbar och beror på att "oktan" kan mätas på olika sätt.) Minns från mina flygpojkdagar i Tegelhögen på Gärdet under 50-talets första del hur Sven Dalborg, Erik Goliath och Gunnar Unell visade brittisk/amerikanska "pedagogiska" filmer om framställning av bensin. Bland mer krigiska filmer som att landa på hangarfartyg.
Men varifrån fick vi under VK2 vårt högvärdigaste bränsle och hur bra var det? Hade Kvarntorp något att bjuda på?
Lästips
https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline och ett citat därifrån:
Virtually all of Germany's aviation gasoline came from synthetic oil plants that hydrogenated coals and coal tars. These processes had been developed during the 1930s as an effort to achieve fuel independence. There were two grades of aviation gasoline produced in volume in Germany, the B-4 or blue grade and the C-3 or green grade, which accounted for about two-thirds of all production. B-4 was equivalent to 89-octane and the C-3 was roughly equal to the U.S. 100-octane, though lean mixture was rated around 95-octane and was poorer than the U.S. Maximum output achieved in 1943 reached 52,200 barrels a day before the Allies decided to target the synthetic fuel plants. Through captured enemy aircraft and analysis of the gasoline found in them, both the Allies and the Axis powers were aware of the quality of the aviation gasoline being produced and this prompted an octane race to achieve the advantage in aircraft performance. Later in the war the C-3 grade was improved to where it was equivalent to the U.S. 150 grade (rich mixture rating