Apparat 15 fanns inte integrerad i S 35E från början. Maskinerna byggdes om med denna utrustning under 1970-talet. Apparat 15 hade fyra st sensorer för mikrovågsstrålning, två framtriktade som satt under yttervingarna, och två baktriktade, monterade på bakkroppens sidor, i förlängning av luftintagen. Om du besöker F 11 museum kan du se delar av denna utrustning monterad på Sigurd 59. Detekterad mikrovågsstrålning från radar indikerades visuellt vid FLI och akustiskt. Här kunde föraren få bäring till mikrovågskällan.
Om Kapsel B var monterad under maskinens högra vinge, fanns förutsättningar för rems- och fackelfällning, var för sig eller samtidigt. Manuellt på förarens åtgärd eller automatiskt. Detta skedde via val på en liten panel i kabinen.
Om Kapsel A var monterad under maskinens vänstra vinge fanns föutsättningar för störning av fiendens radar. Min uppfattning att Kapsel A funktion skedde automatiskt, efter inställningar som gjort på kapseln före start.
Det finns bilder på
https://www.x-plane.org/home/urf/aviati ... -s35e.html Där kan du se taxande S 35E på Akktu Stakki-divisionen.
I Kapsel B laddades remsorna längre fram, och facklorna längst bak i kapseln.
Det fanns begränsat med spaningsflygplan, och det var prioriterat att få hem de spaningsdata maskinerna bar på efter uppdrag. Mycket prioriterat. Därför kostade man på spaningsflygsystemen med integerade motmedel.
Jag bedömer att man inte hade ekonomiska medel att flytta över apparat 15 och bygga om 35F. Dessutom nyttjades kapslarna på attack- och spaningsviggen, fram till 2004. Det var begränsat med kapslar. Kapsel A krävde dessutom särskild klargöringsutrustning.