En "utelandning" med J 29 #29627

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

En "utelandning" med J 29 #29627

Inläggav Lars Sundin » 06 nov 2019, 00:18

När jag testade DN:s artikelarkiv snavade jag över en artkel om en J 29 ( 29627) som nödlandade 1955-10-13 på en betåker nära Ystad. Det gick bra denna gång men snabba plan är svåra att få ned hela om man inte har en permanentad bana, och jag har läst mig till att föraren skall använda räddningsstolen (om han har en sådan).

Men några ytterligare har överlevt "nödlandningar" eller "misslyckad landning" med J 29 som Ingemar Bladh och Kurt Ivarsson medan provflygaren Howard Jacobsson inte gjorde det: viewtopic.php?f=31&t=6667 Bladh och Ivarsson flög 29222 resp. 29329 ifall du vill goggla e d, finns även i underforumet samt på sajten "Flygplanshistorik" med bl a ett dokument om modieringar p g a manövreringssvårigheterna i landningsmomentet. Ytterligare någon F 10 J 29 har "utelandat" såg jag; säkert finns fler fall.

Om händelsen 13 oktober 1955 kan läsas på viewtopic.php?f=31&t=8558 och http://flygplanshistorik.se/ Förarens handlande får kritik, det var så på den tiden. Lyckligtvis klarade han ändå av det hela. Tänk att börja pilla med en kontakt som han trodde var felaktig! Burr!!

Den tidens radionavigering var primitiv, pejling på frekvenser lägre än VHF är en vansklig sak. Dessa frekvenser kan ibland nå väldigt långt och störa andra sändningar på samma eller nästan samma frekvens men ibland inte fungera alls där de avses vara användbara.

DN:s arkiv är litet svårhanterligt men det kanske beror på att jag vant mig vid Svenska Dagbladets. Alltnog, här är klippen från båda tidningarna:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _alwac.jpg

Alwac-artikeln är ett härligt tidsdokument och fick mig att tänka på den nyligen bortgångne Bo Lindestam, känd av alla som sysslat med utrustning för stridsledning och civil flygledning (säg TERCAS!) på skrivbordsnivå. Bo L var med i IT-svängen från början, bl a med användning av Alwac: http://www.veteranklubbenalfa.se/vetera ... 000215.htm . Det finns mycket skoj hos Veteranklubben Alfa för SRT/Stansaab-anställda; man tillverkade mycket utrustning för FV:s stridsledning. Det kan bli en bloggning om Alwac, Bo L och Stansaab och landningen i betfältet; därav de sammanslagna bilderna.

Intressant är att Tunnan som nödlandade vid Ystad (jag tror stället var utfällt) verkar ha råkat ut för samma sak i sin österrikiska tjänst. Flugit vilse och så nödlandat på andra sidan Järnridån (följ tråden ovan och där en länk till en österrikisk text, Det är lite slirigt med identiteterna, men jag tror det är samma individ.)

Världen är liten och det finns överraskande samband.

Platsen där 29627 nödlandade hette Rynge, googlar man hittar man litet om en annan nödlandning där.

Internet är ganska så fantastiskt!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst