Sida 1 av 1

OFYL

InläggPostat: 03 maj 2019, 23:23
av Bengt Ekbladh
Söker ...OFYL = stod för..Orientering för Flygsäkerhetstjänsten
Finns något register, kan man söka?
..
Kolla tex viewtopic.php?f=32&p=52486#p52486

Re: OFYL

InläggPostat: 04 maj 2019, 23:01
av Bengt Ekbladh
Man skulle ju tex. kunna svara:.
Chefens för flygvapnet föreskrifter om utredning av driftstörningar i militär luftfart; beslutade den 13 december 1991.
...
https://docplayer.se/12259391-Chefens-f ... -1991.html

...
MEN jag frågar om ....de tidiga...alltid med Röd topp på bladet
""Söker ...OFYL = stod för..Orientering för Flygsäkerhetstjänsten
Finns något register, kan man söka någonstans ?


((>Utom frågan fanns/finns?
även OTEL==Orientering i teletjänsten
http://fht.nu/bilder/Flygvapnet/otel/ot ... _kv_lv.PDF
...))

Men min fråga gäller alltså OFYL

Skulle nog verka mysko om ingen av läsarna inte kommit i kontakt med "bladet" jag frågar om.

Re: OFYL

InläggPostat: 13 nov 2019, 21:31
av Bengt Ekbladh
OFYL ..Orientering för Flygsäkerhetstjänsten
Har frågat en del om OFYL...ser få svar..
Hittade dock Början...
..ungefär så här Kortfattat""...1949 införs flygsäkerhetsinspektör vid Flygledningen kallad IFYL
Öv Björn Bjuggren tillträdde 1949-05-01
En serie säkerhetsmeddelande skulle utges
1:a OFYL ges ut 49-07-07
...
Ja från nr.1 , hur länge löper serien?...(eller håller den på i nuläget?)
DA tog väl lite över i början på -60talet?
De fåtal OFYL jag har var väl på nr. över 1000?..(har inte kollat mina nr.)
...
Ursprungsfrågan var...Finns något register, kan man söka någonstans ?
kolla länken
http://doczz.net/doc/6949716/bredåkrabladet-nr-2-2013

Ja som synes ser adressen stympad ut...
Åtgärd::
Ta kopia på den ändå , klistra in den på webbläsaren och sök...
Nu kan du läsa ..sid 9-10

Re: OFYL

InläggPostat: 13 nov 2019, 23:30
av Klas Andersson
Jag vet mycket väl vad du menar !
sett många OFYL !! men har inget svar på frågan om man kan söka efter dom ...

de finns med i många haverirapporter ,här är ett exempel så alla kan se hur dom ser ut !
blad nr 2 i detta inlägget , den har här nr 505
En vild gissning är att varje flottilj hade en pärm där dessa sattes in ...
efter att de anslagits så personalen kunnat läsa ?
viewtopic.php?f=32&t=9156&p=36219&hilit=32050#p36219

Re: OFYL

InläggPostat: 13 nov 2019, 23:44
av Bengt Ekbladh
Fint,Toppen Klas

Re: OFYL nr 1

InläggPostat: 14 dec 2019, 23:24
av Bengt Ekbladh
OFYL nr 1 kan numera läsas
i "De som aldrig kom hem" sid 29
Återges Inte här, förutom att den är daterad 1949-07-07.
Samt att det var ett ,vad säger man ,statsment...!

OBS ((får Inte delges utomstående)
VAD stod i OFYL 2...alltså bör beröra ett då nyligen inträffad haveri/olycka.

Har du den?...och kan visa?

Re: OFYL 2

InläggPostat: 14 dec 2019, 23:45
av Bengt Ekbladh
OFYL 2
Vad tog OFYL 2 upp?
OM vi säger så här....Vild gissning/antagande.?..några hav. med B18B rörande kurshorisontanläggningen
tex 18212
nåväl Har du OFYL nr.2 och kan delge den ?

Re: OFYL 2

InläggPostat: 15 dec 2019, 05:20
av Lars Sundin
Bengt Ekbladh skrev:OFYL 2
Vad tog OFYL 2 upp?
OM vi säger så här....Vild gissning/antagande.?..några hav. med B18B rörande kurshorisontanläggningen
tex 18212
nåväl Har du OFYL nr.2 och kan delge den ?


En liten anmärkning. B 18 hade ingen "Kurshorisont", ett ofta förtalat instrument som fanns bara på Saab 21 och 29. Det B 18 hade var förutom "vanliga gyroinstrument", en slags autopilot (av tyskt ursprung, ev. byggt av AGA) för kursstyrningen och som vid 18212-haveriet misstänktes eftersom den kunde bete sig illa vid felaktig hantering. För att citera FR 31 om Saab 18, sid 135:

"Det kan dock anses uteslutet att ff med avsikt utfört rollrörelsen. En möjlig orsak synes ha varit ett häftigt och överraskande sidoroderutslag som ff inte kunnat parera, utan fpl har fortsatt i en kraftig, grävande sväng som pga den låga höjden inte kunnat hävas. Två möjligheter kan ha framkallat ett sådant sidoroderutslag: Ff kan ofrivilligt ha begått ett fel i samband med kursstyrningens in- eller urkoppling, troligen inkoppling. En ofrivillig felinställning på helt 30-tal grader mellan kursrosen och kursinställningsrosen kan nämligen relativt lätt ske vid inkoppling på nordliga kurser (alla siffror i närheten av styrstrecket är treor eller nollor: 30-300, 0 och 3, och styrstrecket kan i vissa lägen skymma en siffra)."

Denna kursstyrning ("autopilot") orsakade andra B 18-haverier (totalt kanske minst 3) på grund av ett liknande förlopp och modifierades därför. Saken tas upp i Jacobsson/Ingesson-Thoors nya bok på sid 46 och 47 ser jag (två haverier) som överensstämmer i stort med med vad jag citerat från FR 31.

Jag ser i förbifarten att FR31 innehåller en del referenser till olika termer och dokument inom flygvapnet som "Teknisk order" och OSF men ock ej OFYL.

Re: OFYL

InläggPostat: 15 dec 2019, 12:02
av Klas Andersson
Helt rätt Lars !
(nu svävar vi ifrån ämnet -OFYL ....)
har en sådan apparat ! tror den även satt i B3 ?
1.jpg
1.jpg (210.88 KiB) Visad 11126 gånger

3.jpg
3.jpg (217.63 KiB) Visad 11126 gånger

7.jpg
7.jpg (218.49 KiB) Visad 11126 gånger

Styrs av fyrkantiga instrumentet uppe bakom ratten (bild från FV museums B18)
B18 4.jpg


HPIM5077.JPG
HPIM5077.JPG (347.99 KiB) Visad 11121 gånger

HPIM5074.JPG
HPIM5074.JPG (319.65 KiB) Visad 11121 gånger

HPIM5076.JPG
HPIM5076.JPG (328.24 KiB) Visad 11121 gånger

Re: OFYL

InläggPostat: 15 dec 2019, 22:45
av Lars Sundin
Tack Klas! Jovisst har jag svävat från ämnet. Men frågan om OFYL är väl delvis besvarad bl a genom faksimilen av det första sådana meddelandet i Jacobsson/Ingesson-Thoors bok på sid 29. Jag har kopierat sid 28 och 29 ur boken på. https://larsan13.files.wordpress.com/2019/12/ofyl.jpg Blandepoken" syftar på prioden 1946-1954; 1949 var ett sällsynt mörkt år vad gäller olyckor.

Numera finns ju andra kanaler att få ut sådan information med. Men sökproblemet för historiskt intresserade finns förstås kvar. Men så oerhört mycket kan idag hittas på webben. Man måste lära sig att googla och söka. Mycket finns att hitta på Facebook som lockar många erfarna flygare att berätta "om hur det var", men att hitta vad de skrivit är svårt. Att därtill dela upp militärflyget på flygplantyper har sina nackdelar...

Ett fynd jag gjorde var t ex https://www.aef.se/Flygvapnet/PDF-dokum ... Verket.htm Här kan t ex få veta att några S 29C fick bättre blindflygningsinstrument än KH-29. Citat: 29C fick aven en ny radarnavigeringsutrustning ­PN-50/A av DME-typ. I vissa flygplan byttes dessutom den elektriska kurshorisonten mot gyrokompass och horisontgyro for battre navigeringsprecision och battre mojlighet till undanmanovrer i moln.


Bilderna av Saab 18:s instrumentbräda var ovärderliga. Jag hade svårt att hitta något instruktivt/avslöjande bildmaterial i FR 31 om instrumentbrädan Saab 18.

Jo, vad jag hört så var det samma kursstyrning-anordning (Siemens fabrikat) i B 18 som i B 3.

Re: OFYL

InläggPostat: 16 dec 2019, 21:22
av Bengt Ekbladh
OFYL 1
visas här
https://larsan13.files.wordpress.com/2019/12/ofyl.jpg
Tack för visningen,,intressant, men vad visades då i hemlighet för våra piloter senare?

OFYL hade väl +1000 utgivningar??
Vad kan visas av de första?

Re: OFYL

InläggPostat: 18 dec 2019, 14:20
av Klas Andersson
Lars Sundin
här är en bättre bild på en lös B18 panel

HPIM4076.JPG
HPIM4076.JPG (345.32 KiB) Visad 10918 gånger

Re: OFYL

InläggPostat: 19 dec 2019, 18:52
av Per Björkqvist
Apropå OFYL som var på tapeten egentligen...så hittade jag av en slump densamma på FVM's bibliotek.
Det ser ut som att man började med OFYL redan 1946...och alla årgångar verkar finns i hyllan där.
Så det är bara att grotta ner sig om man vill, om inte annat på plats!
IMG_3220.JPG
IMG_3220.JPG (113.35 KiB) Visad 10875 gånger

Re: OFYL

InläggPostat: 19 dec 2019, 19:52
av Bengt Ekbladh
Toppen Per.
Intressant vad du skriver om debuten.
Bild säger 1949-07-07 för nr.1
https://larsan13.files.wordpress.com/2019/12/ofyl.jpg
:Kan det vara "Föregångaren" till OFYL...glömt nu vad den hette...(3-stavig förkortning)

Och Per hur högt kom nummerserien?...
Tillägg ser att det ev var nr1298 eller fanns det fler?

Re: OFYL

InläggPostat: 19 dec 2019, 20:58
av Per Björkqvist
Kollade inte det, blev mest paff att vi hade så gamla årgångar.
Får ta omtag efter helgerna!
Eller så får du ta en tripp ner, Bengt ! :D

Re: OFYL

InläggPostat: 19 dec 2019, 21:25
av Bengt Ekbladh
Toppen PER det blir nog något nästa. år

Toppen att de finns bevarade (alla hoppas jag)
Kommer snart med lite mer kommentarer!
Med vänlig hälsning Bengt

Re: OFYL

InläggPostat: 19 dec 2019, 21:50
av Bengt Ekbladh
Hej.
Nu måste jag igen fråga er!
Frågan gäller OFYL OCH Även dess föregångare
Om OFYL visar Per Björkqvist vad som finns bevarat.(se ovan)
OFYL Nr 1 tydligen 1946.
Men enligt Böcker är underskriften av Nr 1 1949-07-07
Huru härmed?
Min förklaring kan ev. vara...
...
OFYL hade ju en föregångare, som jag frågat om och FÅTT svar här..
Men hittar inte nu svaren !..help

Vad "hette" föregångaren till OFYL (har för mig att det var 3 bokstäver)
...
Och hur var dess utgivnings tid?
Och Du kanske kan visa ett ex av...vad jag frågar om men inte kan namnge exakt
..
Ja säkert lite rörigt , men svaren finns säkert någonstans, har du dem?
Tack i förväg och Lev Väl I Helgen mvh Bengt

Re: OFYL

InläggPostat: 21 dec 2019, 21:02
av Per Björkqvist
Bengt, du tänker säkert på UFL, Underrättelser från flygledningen.
http://www.fht.nu/fv_dokument_ufl.html

Re: OFYL

InläggPostat: 21 dec 2019, 21:41
av Bengt Ekbladh
Tack Per
Ja UFL var det nog vad jag tänkte på.

Men ...får inte ihop det med datumen 1946 eller 1949-07-07 angående OFYL 1

Kan någon Helpa? och utreda frågan, ..ingen världsfråga kanske men vore kul få svar
Med vänlig hälsning Bengt

Re: OFYL

InläggPostat: 26 dec 2019, 14:07
av Lennart Berns
Ufl var föregångare till FlygvapenNytt. Inbundna årgångar av Ufl finns i SFF arkiv. OFYL tillkom i och med att man intensifierade flygsäkerhetsarbetet. Under många år publicerades dessutom årligen Flygvapnets haveristatistik och Flygvapnets haverianalys, senare ihopslagna. Nu finns FlygDags som redovisar haverier och tillbud.