Sida 1 av 1

J 22 haveri vid Bromma

InläggPostat: 10 apr 2019, 21:39
av Sven-Erik Jönsson
Vilken J 22 är detta och när inträffade haveriet? Enligt notering på fotot skall det vara på/vid Bromma. Det finns ingen synlig kod, endast kronmärkning, så min gissning är att det är ett nytt flygplan, ännu inte levererat till flottilj.

002-1181933.jpg
Foto via Jonas Persson.

Re: J 22 haveri vid Bromma

InläggPostat: 10 apr 2019, 22:54
av Bengt Ekbladh
Vilken J 22 är detta och när inträffade haveriet? Enligt notering på fotot skall det vara på/vid Bromma.
Snabbtitt utesluter kontrollflygningen av 22101 1943-10-08....Slår runt på banan....bilder finns.(med enbart kronmärke)

Återstår::
22001
(första flygning 1943-01-12 med infällt ställ.
1943-05-30 låser sig sidorodret under flygning .
...
Nödlandning sker på Bromma...(står utan skador...((antar det gäller piloten))..
Orsak till nödlandningen var att en stötstång till vänster pedal lossnat och låst styrningen av sidorodret .
Låstråd infördes senare föe att förindra ett upprepande.

Re: J 22 haveri vid Bromma

InläggPostat: 10 apr 2019, 23:09
av Bengt Ekbladh
Kollade vad Leif Fredin skrev::

Haveri 1943-10-08 vid Bromma
Motor: TWC3 nr 2979
Ff kapten Ekman oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig bromsning.
Skador flygplan: Kropp, vinge, landningsställ, stjärtparti.
Skador motor: Motor och propeller.

Re: J 22 haveri vid Bromma

InläggPostat: 10 apr 2019, 23:11
av Lars Sundin
Sven-Erik Jönsson skrev:Vilken J 22 är detta och när inträffade haveriet? Enligt notering på fotot skall det vara på/vid Bromma. Det finns ingen synlig kod, endast kronmärkning, så min gissning är att det är ett nytt flygplan, ännu inte levererat till flottilj.

002-1181933.jpg


Haveriet är väl känt och datum m m detaljer måste väl vara redovisade i SFF:s egen Flyghistoriska Revy om J 22. Tillägg efter att ha öppnat skriften: Ja, haveriet inträffade 20 augusti 1943 med provflygplan nr 2 (22002). Ca 3 decimeter enspaltig text om händelseförloppet och åtgärder. Föraren skadades lindrigt. "Inte osannolikt att det handlat om avsiktlig skadegörelse" (Tygbitar i motorns friskoljefilter).

Här vad en känd modellflygare skriver på
http://www.bo.gardstad.se/j22/j22.htm .

"Provflygplan 2 fick motorstopp över Bromma, brakade ner på den s k vindstrutshöjden där det nu är parkering. Vid undersökning efteråt hittade man tygrester i bränsleledningarna, ett misstänkt fall av sabotage. Piloten B C-son Bergman klarade sig."

Om C-son Bergman: http://www.gustavsviksflygfalt.se/pers/ ... _c-son.htm

Re: J 22 haveri vid Bromma

InläggPostat: 11 apr 2019, 06:02
av Sven-Erik Jönsson
Tack Lars! Jag misstänkte 22002, och letade i FR som behandlar FFVS J 22, men hittade inget som kunde bekräfta att det var detta haveri, eller vilka skador flygplanet fick vid haverit. Och 22101 hade jag uteslutet eftersom denna inte hade slagit runt.
/Sven-Erik

Re: J 22 haveri vid Bromma

InläggPostat: 11 apr 2019, 08:36
av Lars Sundin
Inte heller jag har trots letande i hyllorna hittat några bevis för att det är 22002 vi ser, men vi har ju indicier. Omärkt, platsen är inte olik den P-plats jag minns från 50-talets spotting-utflykter till Bromma , de dräneringsrör man ser till vänster i bilden finns också på Sanz bilder från anläggandet av Bromma. Vidare den skadade huven, C-son Bergman talar om att pansarplåten bakom huvudet flög iväg.

Se https://svfplhist.home.blog/j-22-samman ... -haverier/

Re: J 22 haveri vid Bromma

InläggPostat: 11 apr 2019, 21:02
av Mats Averkvist
Jag kan bekräfta att detta är 22002.
2013 var jag på KrA och forskade och hittade då liknande bilder plus en hel bibba med papper om detta haveri i Flygförvaltningens arkiv. Jag hade då inte tid att avfotografera mer än bilderna. Som vanligt så låg det i en arkivbox där man inte förväntade att finna något sådant...