Planerad flygplansstöld

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Planerad flygplansstöld

Inläggav Christer Ström » 24 feb 2008, 12:45

Hej
Håller just på att läsa boken "Säkerhetstjänsten egen berättelse om spionjakten krigsåren 1939-42".
Ett av fallen kallas Fallet Christiernsson. Tydligen en provflygare vid SAAB som i april 1941 planerade en flykt med ett lätt bombplan tillhörigt SAAB. Flykten planerad i samarbete med brittiske flygattachéen Thornton. Luftbevakningsmyndigheten informerades om flygningen över svensk mark och tankning var beställd på Torslanda. Stoppad i sista stund och slutligen dömd till straffarbete i ett år.
Vet någon i forumet mer om detta och vad som hände med Christiernsson sedan.

Christer Ström
Christer Ström
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:31
Ort: Timmele

Christiernsson i Linköping

Inläggav Lars Sundin » 24 feb 2008, 13:37

Hej Christer!

Kan det handla om den kände flygaren Ulf Christiernsson som senare kom i RAF:s tjänst?

Jag har inte hört talas om händelsen förut.

Om Christiernsson finns mycket berättat och han har berättat själv också om sina många upplevelser under kriget och även efter det.

Se Håkan Gustavssons text på http://surfcity.kund.dalnet.se/swedish_aviators/christiernsson.htm samt diskussionen på forumet nyligen på http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/33885.htm varifrån du även kan ta dig till berättelser om Chrstiernsson jag lagt ut på webben.

Men som sagt, stölden i Linköping har jag inte hört om.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Håkan » 24 feb 2008, 22:29

Hej,

Intressant fråga. Ulf Christernssson fungerade ju som provflygare för de Finska Morane MS.406 som sattes ihop på Malmö men att han skulle ha jobbat på SAAB var nytt för mig.

är det någon som har tillgång till en personalrulla för FV för 39-41 som kan kolla om Ulf tillhörde FV eller om det fanns någon annan Christernsson i FV (väldigt speciellt efternamn...).

Ulf Christernssson verkar ha varit speciell. För många år sedan fick jag tag i en lista på alla svenska besättningar som flög för Israel 1948. Jag försökte kontakta några av dem men inga av dem ville prata om tiden i Israel (och speciellt inte få något publicerat).

mvh/Håkan

WWII Biplane Fighter Aces
http://surfcity.kund.dalnet.se
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:54
Ort: Borlänge

Fallet Christiernsson

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 apr 2008, 22:15

>>>en provflygare vid SAAB som i april 1941 planerade en flykt med ett lätt bombplan tillhörigt SAAB.>>>Ulf 'Chris' Christiernsson

Vilken fpl.typ rör det sig om? 17 / 5

>>dömd till straffarbete i ett år.>>
utsläppt när?

>>>Intressant fråga. Ulf Christernssson fungerade ju som provflygare för de Finska Morane MS.406 som sattes ihop på Malmö men att han skulle ha jobbat på SAAB var nytt för mig.>>>

Undrar om han är med i listan i ”SAAB-Minnen nr. 17 över
”Provflygare och provflygchefer 1939—2006”

Har tyvärr inte tillgång till den ,men ”någon” kan kanske titta efter?

Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron