Sida 1 av 1

Eldrivet flygplan i Sverige

InläggPostat: 04 jun 2018, 18:43
av Sven-Erik Jönsson
I helgen flög Pipistrel Alpha Electro, registrering I-X052 vid EAA Fly-in i Falköping. Flygplanet har elmotor och batteri för en flygtid på 1 timme + 20 minuters reserv. Batterierna väger 120 kg. Samma flygplantyp med vanligt flygbränsle i samma vikt, borde kunna ha en aktionstid på 6 timmar, så batteri och elmotortillverkarna har lite till att jobba med.
Har el-drivna flygplan flugit i Sverige tidigare eller var detta första gången? Vore intressant att veta.

DSC_4981.JPG
Foto: Sven-Erik Jönsson


DSC_4979.JPG
Foto: Sven-Erik Jönsson

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

InläggPostat: 05 jun 2018, 05:20
av Stellan
Utan att säkert veta borde väl utrymmet för 120 kg bränsle tas med i beräkningen, får det rum? Dessutom, vad väger en konventionell flygmotor för typen? Behöver dessutom flygplanet förstärkas för att kunna ta en tyngre motor så förlorar ju flygplanet totalvikt man har att ta av osv. Så det handlar väl snarare om både totalvikt och volym i detta fall än bara bränslets vikt. Kanske intressant flygetyg om man vill kunna dimpa ned på fält som saknar avgas?

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

InläggPostat: 05 jun 2018, 07:38
av Sven-Erik Jönsson
Samma flygplan finns med vanlig kolvmotor, flygplanet har typbeteckning Pipistrel Virus SW 121.
Det har två tankar, 2 x 50 liter, en i vardera vinge. (2x37,5 kg).
Motorn är en Rotax 912 S3 på 73,5 kW starteffekt, motsvarar väl ca 100 hk. En sådan motor har en bränsleförbrukning på normalt 16-20 liter/tim beroende på vilken effekt som tas ut.
Elmotorn är helt säkert mycket lättare än en Rotax motor.
Så visst, det är mot detta vi skall jämföra. Och då har detta flygplan en aktionstid på 5-6 timmar.

Men vore intressant att få veta om detta var första gången som ett eldrivet flygplan besökt och flugit i Sverige.

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

InläggPostat: 07 jun 2018, 22:32
av Sven-Erik Jönsson
LFV skriver i sitt nyhetsbrev LFV New nr 2018-4 att denna Pipistrel Alpha Electro hade trafikerat och förevisats på Bromma den 5 juni. Man tar t.o.m. i och påstår att det var första gången ett el-drivet flygplan trafikerade en svensk flygplats. Nu var flygplanet ju på Falköping redan den 2 juni, men det är väl troligt att det är första gången ett elflygplan besöker Sverige. Så detta kan man väl anse vara flyghistoria.

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

InläggPostat: 07 jun 2018, 23:03
av Lars Sundin
Så här presenteras Pipistrel-visningen av KSAK: https://ksak.se/2018/05/31/forsta-flygn ... ag-5-juni/ Finns andra rapporter om planet på olika ställen på webben. På kvällen den 5.e (tror jag) såg jag ett kort inslag i någon av SVT:s nyhetssändningar (ev. de lokala SVT-nyheterna; jag har inte lyckats hitta inslaget på SVT Play) om planet, tror det var på Bromma.

Jag har inte mycket kontakt med min gamla flygklubb men har förstått att ett stort problem och hot mot fortsatt verksamhet är bullret. Här verkar Pipistrel lovande. I flera texter jag läst har man noterat den låga ljudnivån.

Sedan är det väl så att nog har det flugits "hemgjorda" helikoptrar i Sverige som varit eldrivna. Många små elektriska motorer med varsin liten propeller. Har sett det på Youtube; inte letat mer.

Se även https://ksak.se/2018/05/30/ecoflight-et ... llmanflyg/

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

InläggPostat: 10 jun 2018, 18:40
av Olle Ekwall
Jag var på Falköpings flygplats där jag såg och hörde demonstrationsflygningen med el-Pipistrel.
Bullernivån var ungefär som för ett kolvmotordrivet plan i samma storlek.
Det är propellerljudet som dominerar.
Demonstrationsflygaren ville förmodligen vissa maxprestanda så han flög förmodligen med hög motoreffekt för det mesta.

Re: Eldrivet flygplan i Sverige

InläggPostat: 10 jun 2018, 19:01
av Sven-Erik Jönsson
Min uppfattning är att den var tystar. Man hörde propellerljudet och flygplanets vindljud. De flög med en liknande maskin med Rotax-motor lite senare och den hade betydligt högre ljud. Jag stod vid båda flygningarna längst ut närmast banan.
/Sven-Erik