Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet

Inläggav Vortex » 04 feb 2018, 16:57

Söker info om en flygolycka i Skåne utf Sturup med en piper seneca i slutet av 70 eller början av 80 talet, någon som vet mer om denna olycka, vad var orsaken till haveriet?

[ Post made via iPad ] Bild
Vortex
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2015, 22:19

Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet

Inläggav Lars Sundin » 05 feb 2018, 10:04

8 augusti 1984 omkom 6 personer i en krasch med en Piper 32 "stor Cherokee" nära Sturup. Kan det vara den olyckan du tänker på?
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2542
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen


Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet

Inläggav Lars Sundin » 05 feb 2018, 11:18

Här en klipp från SvD. Olycksdatumet var torsdag 31 januari 1980 (rätt sent på kvällen).

Svårt att leta i arkiv, jag borde ju ha hittat olyckan när jag sökte för någon timme sedan hos SvD...

https://larsan13.files.wordpress.com/2018/02/olycka.jpg (klipp från lördagens 2 februari nummer av SvD)

Antalet omkomna sägs vara tre, ej fyra.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2542
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 05 feb 2018, 15:17

SE-IDD havererade vid inflygning till Sturup den 28 februari 1980.
Lasse Sundins klipp från den 2 februari är haveriet med OY-DLV, Piper PA-30-160 Twin Comanche C
se: http://www.oy-reg.dk/register/2095.html

Här ett tidningsklipp från olyckan med SE-IDD.
Hallandsposten 1980-03-01.pdf
(862.72 KiB) Nerladdad 259 gånger

002-1167268.jpg
klipp ur Hallandsposten den 1980-03-01
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 8959
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet

Inläggav Vortex » 05 feb 2018, 20:42

Tack för infon, minns du vad orsaken var till haveriet?


Sven-Erik Jönsson skrev:SE-IDD havererade vid inflygning till Sturup den 28 februari 1980.
Lasse Sundins klipp från den 2 februari är haveriet med OY-DLV, Piper PA-30-160 Twin Comanche C
se: http://www.oy-reg.dk/register/2095.html

Här ett tidningsklipp från olyckan med SE-IDD.
Hallandsposten 1980-03-01.pdf

002-1167268.jpg


[ Post made via iPad ] Bild
Vortex
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2015, 22:19

Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet

Inläggav Vortex » 05 feb 2018, 20:43

Ja de måste vara den, tack för infon.



[ Post made via iPad ] Bild
Vortex
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2015, 22:19

Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 06 feb 2018, 22:30

Tyvärr vet jag inte orsaken till haveriet. Det går säkert att få tag på haverirapporten via SHK eller Riksarkivet.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 8959
Blev medlem: 06 feb 2008, 11:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet

Inläggav Adina » 08 dec 2019, 14:54

Jag är den då 12-åriga dottern som nämns i artikeln. Haverirapporten finns här:
https://www.havkom.se/assets/reports/RL ... ssed-1.pdf

Sammanfattningsvis trodde nog piloten att det inte fanns bränsle kvar, plus att han kan ha varit påverkad av lätt syrebrist och hade begränsad erfarenhet, särskilt av instrumentflygning i mörker och dåligt väder. Det var även problem med gyrot. Jag och min kompis var med på turen över till England och då stannade vi i Holland och tankade. Jag vet inte varför de inte stannade och tankade på tillbakavägen. Troligen hade det gjort all skillnad för hur piloten sedan bedömde situationen och de beslut som togs. Han hade då inte heller suttit lika länge med begränsat syre.

Några tidningsbilder från olyckan ligger på Bilder i Syd:
http://bilderisyd.se/produkt/jb20190424008/

En slutsats som drogs var att firmaflyg (som detta var) hade lägre krav på piloter än taxiflyg. Jag undrar om olyckan ledde till förbättringar inom detta.
Adina
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 maj 2019, 14:50


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 49 gäster