SE-YAD Qvicksilver?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-YAD Qvicksilver?

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 sep 2009, 20:40

SE-YAD Qvicksilver?
Söker info:

Finns data om att SE-YAD hade militärt intresse?

Frågan kommer pga. att någonstans sägs: "military reg." SE-YAD.
I så fall skulle det vara inom spaningsområdet?
någon med info?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-YAD Qvicksilver?

Inläggav Håkan Olsson » 13 sep 2009, 21:11

Bengt,

Nu är det väl ändå en kontradiktion? "Military reg." och SE-YAD går bara inte ihop. Om det står "SE-" på flygplanet så är det civilt........

En Quicksilver utrustad med en entusiastisk pilot försedd med Instamatic-kamera med handlovsrem kan säkert utföra någon form av fotospaning men frågan är hur bra det blir eftersom man har mycket svårt att pricka in positioner på kartan när man flyger Quicksilver.

Bild
Håkan Olsson
 

Re: SE-YAD Qvicksilver?

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 sep 2009, 21:36

Javisst Håkan:

Håkan Olsson skrev:Bengt,

Nu är det väl ändå en kontradiktion? "Military reg." och SE-YAD går bara inte ihop. Om det står "SE-" på flygplanet så är det civilt........

Bild


Ville bara illustrera lite vad som "sägs" där ute!
Man ska inte tro allt ELLER finns något korn av "sanning" i en artikel?

SE-YAD Qvicksilver , fanns flera plan av samma utformning ?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-YAD Qvicksilver?

Inläggav Lars Sundin » 14 sep 2009, 11:16

SE-YAD står ju på Aeroseum numera (och är av en Quicksilvertyp som fick flygförbud i juni 1986 men det kanske gick att modifiera dem; "märket" finns kvar.). Kanske Aersoseum känner planets historia. Mig veterligen finns och fanns det en "uppsjö" av ultralätta plan, ibland ännu enklare.

Jag kan väl tänka mig att en ambitiös arméofficer funderat över militär användning och kanske testat den, naturligtvis utan att dra igång hela det formella maskineriet. Det är ju inte sällan de andra vapengrenarna som introducerat de nya flygetygen inom vårt försvar.

Jag har dock vid googling inte hittat något om sådan militär användning någonstans. En sak är ju att motorn ofta låter väldigt mycket. Och så har man ju nu små, modellplansliknande t o m, UAS:er (UAV).

Karta/platsidentifiering: Det finns ju nu GPS, och man kan ju få koordinaterna inlagda i bilden (eller dess datafält). Jag växlade i Uddevalla förra sommaren några ord med en helikopterbesättning som plåtade delar av Bohusläns stränder för Länsmuseet eller Länsstyrelsen (något "miljöprojekt" kanske), och fotografen hade en sådan anordning. Samt en väl preparerad detaljerad "färdplan" så att uppdraget skulle gå undan. Som man inte fick tappa speciellt som man tagit bort ena sidodörren...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-YAD Qvicksilver?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 22 jun 2023, 20:00

SE-YAD
Eipper Quicksilver MX
c/n: 3017-EAA 175
Tillverkad år 1981

Registrerad 1983-02-10 Kolibri Flyg HB, Gränna
Lu 1989-03-31
Avreg 2007-02-14
Bevarad i Aeroseum, Säve

002-1060364.JPG
SE-YAD i Aeroseum på Säve den 2007-08-26. Foto: Sven-Erik Jönsson


002-1239560.JPG
SE-YAD i Aeroseum på Säve den 2023-06-17. Foto: Sven-Erik Jönsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-YAD Qvicksilver?

Inläggav Olle Ekwall » 22 jun 2023, 22:42

Ett litet sidospår.
För många år sedan förekom det artiklar om ett UL-plan, Avid Amphibian/Catalina, som skulle användas för spaning i Kustbevakningens regi eller om det var Flottans. Det var visst tänk att ha det ombord på en båt och med kran sjösättas eller tas ombord vid behov. Det hela rann nog ut i sanden då planet var för vindkänsligt.
Senast redigerad av Olle Ekwall 24 jun 2023, 11:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: SE-YAD Qvicksilver?

Inläggav Lars Sundin » 23 jun 2023, 09:34

Hur Avid Amphibian ser ut kan man se här: https://en.wikipedia.org/wiki/Avid_Catalina

Jag googlade förstås och en riksdagsman hade i en motion 1992 påstått att Kustbevakningen hade UL-plan:

"Inom kustbevakningen finns en mycket stor kompetens
både vad gäller att handha vissa polisiära uppgifter och
framför allt i sådant som har med hav och skärgård att göra,
inte minst lokalkännedom.
Kustbevakningen förfogar över ett antal för uppgifterna
väl anpassade fartyg. Man har dessutom miljöfartyg och s k
ultralätta flygplan. Men först och främst har man en mycket
duktig personal som inte bara kan sina uppgifter utan också
har ett mycket gott anseende bland skärgårdsbefolkning
och båtfolk.
Även polisen har speciella resurser för bevakning till
sjöss i form av båtar och välutbildad personal.
Skälet till denna ''dubbelbemanning'' är bl a att
kustbevakningens polisiära befogenheter är begränsade i
förhållande till polisens. Så kan t ex endast polisen ingripa
mot sådana brott som begås på land. Eftersom detta gäller
även öarna i skärgården måste man ha tillgång till båtar och
viss annan utrustning som även finns hos kustbevakningen.
Redan i dag finns ett utvecklat samarbete mellan
kustbevakningen och polisen som bl a emellanåt tar sig i
uttryck i gemensamma insatser med t ex alkoholkontroller
av båtbesättningar."

Jag tror den gode riksdagsmannen var felinformerad. Kustbevakningen har ju gått in för stora plan och polisen för helikoptrar.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-YAD Qvicksilver?

Inläggav Robert Danewid » 23 jun 2023, 12:02

Kan det inte vara så att vad den "gode riksdagsmannen" avsåg var BA-12 Sländan. Den byggdes ju bl a av Ålleberg och marinen och det var ju snack om att kustbevakningen skulle kunna använda den.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: SE-YAD Qvicksilver?

Inläggav Olle Ekwall » 24 jun 2023, 11:19

Då jag sökte på nätet hittade jag denna tråd på vårt forum:

https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=1386

Både Sländan, Avid Amphibian och Kustbevakningen nämns där.

Jag har bläddrat igenom en bunt av KSAKs Pilot Briefing från 1990-talet men inte hitta något som stämmer med min minnesbild av reportage.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst