SFF Nya forum

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SFF Nya forum

Inläggav Kent Schram » 23 feb 2008, 21:33

Hej och grattis till det nya forum stuket.
Den förening där jag anförtrotts webbmaster
posten använder samma typ av forum som detta.
Det är lättskött och kan på ett enkelt sätt göras
väldigt proffsigt.
KS HAD ;-)
Kent Schram
 

Nya forumet

Inläggav Henrik Nilsson » 25 feb 2008, 23:29

ÄNTLIGEN.....
så får man ett forum i en version som jag anser vara lättarbetad. Enkel att söka i och framförallt inte beter sig konstigt. ;)

Ett tips dock ar att skapa flera kategorier ex. Civilt, militärt, uppvisningar, frågor, osv annars kommer det att bli väldigt många nya inlägg i huvudkategorin att titta igenom för att hitta det man är intresserad av.

Synd bara att man inte valde version 3 av PHPBB forumen, då den är lite mer säker mot spam, har ett betydligt bättre admin gränssnitt och en hel del andra saker som man lär sig uppskatta som användare. (Har jobbat med båda typerna under ca 2 år.) Visst 2:an är lättare att anpassa utseendemässigt.

Men i stort lycka till... jag ser fram mot en trevlig tid.
Saab 340,2000,BAe 146,RJ & ATP
Henrik Nilsson
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 feb 2008, 23:20

Re: Nya forumet

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2008, 23:42

Henrik Nilsson skrev:ÄNTLIGEN.....
.... Enkel att söka i och framförallt inte beter sig konstigt. ;)

....


I vårt gamla forum behövde man inte söka - man såg direkt vad det var frågan om, förutsatt att man var läskunnig och hade normalt färgsinne...;-)

Lars S, nostalgiker
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Nya forumet

Inläggav Kent Schram » 26 feb 2008, 18:18

Henrik Nilsson skrev:ÄNTLIGEN.....
så får man ett forum i en version som jag anser vara lättarbetad. Enkel att söka i och framförallt inte beter sig konstigt. ;)

Ett tips dock ar att skapa flera kategorier ex. Civilt, militärt, uppvisningar, frågor, osv annars kommer det att bli väldigt många nya inlägg i huvudkategorin att titta igenom för att hitta det man är intresserad av.

Synd bara att man inte valde version 3 av PHPBB forumen, då den är lite mer säker mot spam, har ett betydligt bättre admin gränssnitt och en hel del andra saker som man lär sig uppskatta som användare. (Har jobbat med båda typerna under ca 2 år.) Visst 2:an är lättare att anpassa utseendemässigt.

Men i stort lycka till... jag ser fram mot en trevlig tid.


Jag håller med föregående författare.
Dela upp forumet i olika kategorier så blir det snyggt o prydligt.
Ett forum som jag ofta besöker
http://www.geocaching.se/forum/index.php
samt ett forum som jag själv förestår av samma fabrikat som
detta forum har dessutom en bra funkion där man efter inloggning
ser en länk som säger
"Visa nya inlägg sedan ditt senaste besök" det är ju bra och man
slipper lusläsa varenda inlägg. Men jag tror att de ansvariga för
detta forum kommer att greja till dessa saker efter att ha
blivit varma i kläderna. :lol:

KS HAD :-)
Kent Schram
 

Re: Nya forumet

Inläggav Stig Kjellman » 26 feb 2008, 19:27

Kent Schram skrev:......"Visa nya inlägg sedan ditt senaste besök" det är ju bra och man
slipper lusläsa varenda inlägg...........

Det finns på förstasidan för inloggade. Men borde finnas i toppen på alla sidor. Eftesom vi bara har en tråd, så finns det inte mycket på förstasidan.
Användarvisningsbild
Stig Kjellman
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Nytt forum

Inläggav curtll » 28 feb 2008, 00:12

Jag tycker att det är med det nya forumet som med allt nytt man skall lära sig. Det gäller att ha tålamod och komma ihåg att "Rom byggdes inte på EN dag". Eftersom jag själv är s.k."selfmade" när det gäller att hantera många datorprogram så räknar jag kallt med att man lär sig lite i taget och att övning ger färdighet. Första gången jag skulle hjälpa en granne att få igång sin nya dator utrustad med Vista Home Basic var jag färdig att bryta ihop. Efter en hel del muttrande, några rökpauser på altanen och några koppar kaffe så gick det att få ordning på det eländet också (men jag gillar inte Vista fortfarande!).
Jag hyser förtroende för de som jobbar med att förbättra forumet (även om alla aldrig kan bli nöjda, smaken är som baken (dvs delad!).
Lycka till med utvecklingen och utvärdera noga de många goda råd som strömmar in.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Två ämnen med samma ämnesrubrik!

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2008, 00:47

För att citera Curt nyss (jag hittar just nu ingen citatknapp men de finns, ibland hittar jag den):

Jag tycker att det är med det nya forumet som med allt nytt man skall lära sig

En "kul sak" jag upptäckte när jag inte kände igen mig i tråden är att vi har två ämnen (trådar) med samma ämnesrubrik, "SFF nya forum" (får öppna ett fönster till för att se ämnesrubrikerna, så dum är jag!).

Så mycket är faktiskt svårt. Kanske onödigt svårt. Men man lär sig nog med tiden och mycket kommer att bli bättre när Webbmästaren fått tid att putsa på systemet.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Två ämnen med samma ämnesrubrik!

Inläggav Erik » 28 feb 2008, 03:24

Lars Sundin skrev:jag hittar just nu ingen citatknapp men de finns, ibland hittar jag den
Den finns högst upp till höger på varje inlägg. På dina egna inlägg finns på samma plats även en knapp för att ändra inlägget ifall du skulle vilja det, samt en knapp för att ta bort inlägget.
Annars går det ju att citera "manuellt" genom att använda {quote}{/quote}, fast med [] istället för {}.

Ändring: ändrade färg för bättre läsbarhet.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Två ämnen med samma ämnesrubrik!

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2008, 05:30

Erik skrev:
Lars Sundin skrev:jag hittar just nu ingen citatknapp men de finns, ibland hittar jag den
Den finns högst upp till höger på varje inlägg. På dina egna inlägg finns på samma plats även en knapp för att ändra inlägget ifall du skulle vilja det, samt en knapp för att ta bort inlägget.
Annars går det ju att citera "manuellt" genom att använda {quote}{/quote}, fast med [] istället för {}.

Ändring: ändrade färg för bättre läsbarhet.


Hej Erik!

Jag försökte analysera processen och fann att det fel jag nog gjorde var att jag bestämde mig för att "besvara" innan jag valt ut något att citera.

Det är tydligen så att när man tryckt "citera" eller "ändra" kommer man direkt in i ett besvara-läge om man varit inloggad. Om inte, så får man först logga in. (Är man inte inloggad syns förstås inte "ändra-knappen" som bara gäller ens egna inlägg). Då kommer man i det "taskiga läge" som finns avplåtat på http://larssundin.ownit.nu/080228_Taskigt_lage.jpg .

När man sitter och formulerar sitt svar vill man ju gärna kunna kolla de tidigare inläggen i en kedja vilket är litet svårt att göra i det lilla nedre fönstret. Finns något bra sätt att få en överblick av tidigare svar när man författar sitt eget? Man kan antagligen jobba med två webbläsarfönster.

I det gamla forumet skrev jag ofta svaret i ett txt-dokument som jag sedan kopierade in i textfönstret. Kanske en vana/ovana jag lade mig till med när jag körde med modem som tickade pengar. Jag skriver nämligen ofta långa svar, med många länkar i, svar som kan kräva timmars "forskande", med diverse avbrott i.

Vi använder våra forum olika.

Jo, en sak till. Att bilden "taskigt läge" ser ut som den gör beror på att jag kör med en skärminställning på 1680 pixel tvärsöver (bredformatl). Mina klagomål på att fönster och bokstäver blir så små kan man därför inte ta så stor hänsyn till - jag får skylla mig själv. Det verkar inte vara en så lysande idé som jag en gång trodde, men som jag förstått är "modern" och bra om man håller på mycket med bilder. Finns det något jag kan göra åt detta?

Hälsningar/Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Två ämnen med samma ämnesrubrik!

Inläggav UrbanFredriksson » 28 feb 2008, 07:20

[quote="Lars Sundin"][Mina klagomål på att fönster och bokstäver blir så små kan man därför inte ta så stor hänsyn till - jag får skylla mig själv.
...
Finns det något jag kan göra åt detta?
[/quote]
Bokstäverna, ja:
I MSIE:
Först: Tools, Internet options, Accessibility, Ignore font sizes on web pages.
Sen: View, Text size, välj en av fem.
I Opera:
Tools, Advanced, Fonts, Minimum font size.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2008, 09:03

Tack Urban! Visserligen påverkas ju mycket annat också men egentligen har jag ju samma problem med allt jag kikar på på webben.

Men det kunde ju vara värre: http://www.youtube.com/watch?v=plyWxrHLE14 (De två försäljarna påminner mig om de två amerikaner som försökte sälja en Whittaker sekundärradarstation till oss ca 1965. För att ge det hela en flyghistorisk anknytning)

Det är väl så, nästa steg blir väl rullator. Nog så praktiskt, även om det tar tid att acceptera åldrandet.

Lars S, som nu skall hitta motsvarande hos Firefox. Kul förresten att när man kör båda samtidigt, så kan man vara inloggad i den ena, i den andra inte trots att jag "refreshat". Eller är jag förvirrad?
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Textstorlek i Firefox

Inläggav curtll » 28 feb 2008, 10:11

Enkelt Lars
Gå på VISA, TESXTSTORLEK och välj sedan mellan STÖRRE; MINDRE och NORMAL.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Inläggav UrbanFredriksson » 28 feb 2008, 10:25

[quote="Lars Sundin"]Lars S, som nu skall hitta motsvarande hos Firefox. Kul förresten att när man kör båda samtidigt, så kan man vara inloggad i den ena, i den andra inte trots att jag "refreshat". Eller är jag förvirrad?[/quote]
Nädå, de använder varsin kakburk, så det är som det ska vara.

Jag har för mig att det finns nåt liknande i Firefox, men den använder jag rätt sällan.
Och finns det inte inbyggt finns det nog som ett tillägg.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Textstorlek i Firefox

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2008, 10:30

curtll skrev:Enkelt Lars
Gå på VISA, TESXTSTORLEK och välj sedan mellan STÖRRE; MINDRE och NORMAL.
Curt


-----------

Tack Curt!

Jag har fått samma svar i en annan tråd (eller ämne skall det väl heta) av Jan Holmqvist, ett svar jag kommenterat. Det hela har ju för min del inte bara med forumets visning att göra.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2008, 10:38

UrbanFredriksson skrev:
Lars Sundin skrev:Lars S, som nu skall hitta motsvarande hos Firefox. Kul förresten att när man kör båda samtidigt, så kan man vara inloggad i den ena, i den andra inte trots att jag "refreshat". Eller är jag förvirrad?

Nädå, de använder varsin kakburk, så det är som det ska vara.

........
........
.


Man undrar ju vad andra användare ser. Antagligen att jag är on-line fast jag kanske i praktiken är på en helt annan sajt.

Lars S, avdelning grubblerier :roll:
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Jan H Vold » 28 feb 2008, 17:45

Ber om "ursäckt" for at en utlending skriver så här:

Jeg synes (tycker) at et Norskt forum har vært heldigere i sin overgang fra Parsimony til en ny forummotor.

(Både gamle vaner, og nye, i en form som det ser ut som at de fleste ingen problemer har med å bruke)

http://www.jernbane.net/forum/category-view.asp

Jan
Jan H Vold
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2008, 21:20

Jan H Vold skrev:Ber om "ursäckt" for at en utlending skriver så här:

Jeg synes (tycker) at et Norskt forum har vært heldigere i sin overgang fra Parsimony til en ny forummotor.

(Både gamle vaner, og nye, i en form som det ser ut som at de fleste ingen problemer har med å bruke)

http://www.jernbane.net/forum/category-view.asp

Jan


Hej Jan! Det norska tågforumet ser snyggt ut, och svenska tågvänner brukar tala väl om det. Det verkar som tågvännerna har mycket större resurser att sköta sina forum än flyghistorikerna, alltså satsar mer pengar, och det har väl dessutom 5-10 gånger så många användare som vårt flyghistoriska forum. Jag har en gång tyckt saker på ett tågforum som man inte bör tycka bland tågentusiaster, och herregud vilket liv det blev, och från så många därtill.

Jag tycker vårt nya forum tuffar på rätt bra.

Tillagt i efterhand: Blev orolig att jag blandat samman två norska tågforum, det finns ju konkurrerande tågforum i vissa länder av någon anledning, (he he) men fann att så inte var fallet vad gällde det norska forumet. Man ser den äldre varianten på http://f22.parsimony.net/forum41473/ och ser det grafiska arvet.

Jag har inte kikat närmare i inläggen men man ser tecken på ett lättsamt sinnelag och man kan kanske t o m ana ett norskt gemyt, kanske inte så känt som det danska s k gemytet. Var finns det svenska gemytet förresten?

Hälsningar/Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst