av Jan Forsgren » 06 jul 2009, 09:41
Hej!
Huruvida TM:s samling av civila flygplan verkligen ger en god översikt över det civila flygets utveckling är öppet till diskussion. Minst ett av flygplanen (Bryggarkärran) har dessutom ingen civil anknytning överhuvudtaget! Detta Sveriges första militära flygplan hör rent logiskt hemma vid ett annat museum, FvM eller Marinmuseum måhända?
De flygplan som finns/funnits vid Tekniska Muséet är:
Bryggarkärran, utställd i Maskinhallen
Caravellenos, utställd på 'Flyghyllan' i Maskinhallen. Från Telemuseum?
Cierva C.30A SE-AEA, utställd i Maskinhallen
Donnet-Leveque L II 'Flygfisken'. Utställd i Maskinhallen t o m 197x? Äganderätt överförd till FvM. Avses ställas ut vid FvM
Junkers F 13 SE-AAC, skänkt av ABA i början av 1930-talet. Utställd i Maskinhallen
Saab J 21A Fv 21286, skänkt 1963, utställd utomhus till början av 1970-talet. Till FvM, sedermera konverterad till A 21RB
Thulin A, aldrig utställd (?), under renovering i Sebbarp
Thulin G nr 15, skänkt av Sjöhistoriska Muséet i början av 1930-talet. Aldrig utställd. Äganderätt överförd till FvM, under renovering. Avses ställas ut vid FvM
Thulin N, utställd i Maskinhallen
I slutet av 1940-talet erbjöds TM en av de Boeing B 17 som, konverterade av Saab, flögs av SILA. Detta avböjdes p g a platsbrist. Juners Ju 52/3m SE-ADR lär (rätta mig om jag har fel) även ha blivit erbjuden till TM.
Enligt förteckningen ovan har TM inte erhållit något flygplan för bevarande sedan 1963, Caravellenosen undantagen! TM har att bevara och visa hela den tekniska utvecklingen i Sverige, av vilka flyget endast utgör en del. Dock har åtminstone jag svårt att förstå TM:s åsikt att de "i huvudsak" skall bevara civil flyghistoria?
M V H
Jan Forsgren