Hetluften lockar fortfarande gammalt flygaress

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Hetluften lockar fortfarande gammalt flygaress

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 jul 2016, 18:19

Hetluften lockar fortfarande gammalt flygaress
Läs vad pensionerade majoren Stefan Båld (79år) säger::
http://www.barometern.se/bonus/hetlufte ... flygaress/

Bla: >>Flygarbragd
En incident som blev mycket omskriven och som resulterade i att Stefan Båld 1958 fick Stockholms-Tidningens guldmedalj och ett stipendium på 1 000 kronor för årets främsta flygarbragd, utspelade sig en majdag 1957 över Kalmarsund.
Dåvarande löjtnanten Stefan Båld flög J 29 i rote med kadetten Rolf Lindgren. Mitt över Kalmarsund flög duon in i en flock sjöorrar. En av fåglarna träffade vindrutan på Stefan Bålds J 29:a. Rutan krossades och fågeln träffade Stefan Båld i ansiktet med sådan kraft att han tappade medvetandet.
- Det var ungefär där bron är i dag, säger han.
När Stefan Båld kvicknade till låg han i 800 kilometer i timman i svag högersväng ner mot Stensö.
- Min första tanke var att hoppa, men när jag såg taket på sjukhuset och dessutom konstaterade att alla instrument visade normala värden tänkte jag om, säger han.
Med höger öga såg Stefan Båld bara ett grått dis och när han sekunden senare upptäckte att högerarmen var uppsliten så benpipan syntes var det helt uteslutet att hoppa.
- Sträckmuskeln var avsliten, men armen var inte helt obrukbar så jag bestämde mig för att försöka landa, säger han.
Stefen Båld vevade tillbaka kabinhuven och lyckades med vänsterhanden plocka bort det mesta av fjädrar och andra rester från fågeln så att han kom åt knappen till landningsstället. Med en brukbar arm och med syn på ett öga lyckades han efter ett par försök sätta ned sin "tunna" på landningsbanan.
Efter operation på Kalmar lasarett och några veckors konvalecens på F 12:s sjukavdelning och lite vila hemma i bostaden, var Stefan Båld ihoplappad och flygsugen igen. Och det var aldrig någon tvekan.
- Nej. Jag ville upp igen så fort som möjligt, säger han.

"Ryker svart"
En annan incident, av många, hände också över Kalmarsund. Det var några år innan träffen med sjöorren. Stefan Båld flög en J 21:a och skulle testa motorn.
- Jag hade order att köra motorn på fullvarv i fem minuter, men redan efter ett par minuter så small det till bakom ryggen.
Det visade sig att en vevstake hade gått av och letat sig igenom motorblocket, fortsatt ut genom plåten runt motorn och vidare ner i Kalmarsund.
- Motorn hackade trots allt på så jag fortsatte mot fältet. När jag var på väg in så ropade dom från tornet att det väller vit rök ur din kärra. Sedan kom nästa anrop. "Nu ryker det svart", skrek dom, men det gick bra den gången också, säger Stefan Båld.
Under åren som fältflygare så förolyckades flera av Stefan Bålds kamrater, men en hel del av hans gamla flygarkompisar finns ännu kvar i livet och då och då träffas det gamla gänget.
- Vi som blev officerare 1950 brukar träffas vid jubiléer och festligheter, säger Stefan Båld innan han sätter sig bakom ratten för att köra till Tidaholm, där en elev väntar på att få en lektion i flygandets ädla konst. >>


Är det någon som har Stockholms-Tidningens guldmedaljörer genom tiderna?
(för de olika årens främsta flygarbragder)
Bengt Ekbladh
 

Re: Hetluften lockar fortfarande gammalt flygaress

Inläggav Rainer Rosvik » 19 nov 2020, 01:11

Det sägs 13 maj 1957 om olyckan/tillbudet
Rainer Rosvik
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: Hetluften lockar fortfarande gammalt flygaress

Inläggav Lars Sundin » 19 nov 2020, 07:09

Bengt Ekbladh skrev:Hetluften lockar fortfarande gammalt flygaress
L
Är det någon som har Stockholms-Tidningens guldmedaljörer genom tiderna?
(för de olika årens främsta flygarbragder)


Apropå denna fråga lade jag en gång för länge sedan ned en del möda på att föra in en notis vem som fått medaljen åtminstone för några decennier (från slutet av30-talet t o m långt in på 60-talet tror jag; min källa var Ett år i luften och när den upphörde så...) i SSF Kronologi på https://flyghistoria.org/kronologi/ Ibland står där litet om vad som föranledde en belöning.

En fotnot i Kronologin lyder: I ”Ett år i luften” 1951 presenterar redaktör K A Larsson Stockholms-Tidningens nationella flygarpris, då en
medalj samt ett stipendium på 1000 kronor för att ”hugfästa minnet av det förflutna årets förnämligaste flygbragd”, samt dem som erhållit belöningen för åren 1938 – 1948. Medaljen utdelades på våren året efter. Motiveringarna innehöll ofta referenser till tidigare viktiga insatser. Ingen medalj utdelades för år 1946.


Jag berörde väl bragdgärningsbelöningen i något inlägg på Forumet. I samband härmed hörde jag att Håkan Svensson hade för avsikt att ta upp ämnet, men jag tror inte att han gjorde det. Men hans helt fantastiska sajt "Silvervingar" finns kvar: http://www.silvervingar.se/

Jag googlade litet och hittade också i gamla "Flygvapennytt" notiser om denna belöning, som f ö Aftonbladet tog över när "Stocken" upphörde.

Flygvapennytt finns på https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... ersikt.htm

Så googla på bara. Testa t ex att söka på "Spökis" och "bragd"! Eller något liknande, t ex med "flygarbragd". Google är lurigt och anpassar sökresultatet till dina vanor, det är väl därför jag rätt lätt hittar något om flyg!

P.S. Den första belöningen: 1939. Stockholms-Tidningens under 1938 instiftade guldmedalj och stipendium för att hugfästa ”minnet av det förflutna årets flygbragd” utdelas för första gången. Mottagare är kadett Georg Bissmarck som under ombasering av en jaktdivision som mött dåligt väder och då gruppchefens karta blåst bort, på ett konstruktivt sätt lyckas leda gruppen till en alternativ landningsplats. (Han landade, icke utan svårighet, och frågade var han var. Det visade sig at ledaren flugit utanför kartan, av goda skäl. Bissmarck startade så och lyckades leda förbandet rätt.)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst