The world's smallest twin engined aircraft.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Erik Johansson » 12 maj 2009, 16:56

I came across this You Tube film that I thought was worth passing on to the forum. You hear 'twin engine' and you immediately associate this with 3 + 3 abreast or twin isle. Not if you get one of these.

http://www.youtube.com/watch?v=PlV8WJ6N3nU

My next question was, why put in two engines in such a small craft? There must be some reason for this. The aircraft is of French design; had it been English I would not have been surprised as they were known to bang on as many engines as they could on their designs. I am sure you all know why they put four engines on the relatively small BAe 146s and all the rest they were called to boost sales. The simple answer is that there wasn’t room for fifth engine on the wing.

I note that you can not edit the 'Subject'. Sorry about that.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Lars Sundin » 12 maj 2009, 17:37

Mycket kan sägas om fransmän och deras kynne, men ibland blir det mycket framgångsrika skapelser. Och nog är Cri-Cri "livet på en pinne". Andra av Michel Colombans raffinerade konstruktioner kan ses här: http://www.lts-limited.co.uk/assets/pdf/mcrvla.pdf.

Notera den mycket förnämliga registreringen på en av hans skapelser jag plåtade på Barkarby för några år sedan och som var en regulatorisk slamkrypare enligt vad salig Anders Ljungberg hann kommentera på vårt forum strax innan han avled.

Jag kommer att tänka på sekreteraren i min europeiska arbetsgrupp som efter ett slitsamt möte vid vår "summing-up" på tu man hand menade att det går en mental gräns tvärs genom Europa. I norr frågar man sig ängsligt "kan vi verkligen göra så här?" medan man i söder glatt frågar sig "varför gör vi inte så här istället?" Han kom själv från Bryssel och menade att gränsen gick genom Belgien. Han var från ena sidan; hans hustru från den andra.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Olle Ekwall » 12 maj 2009, 22:24

De bör kanske nämnas att det finns minst en Cri-Cri byggd som tvåmotorig jetmaskin.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Lars Sundin » 13 maj 2009, 07:07

I Skåne finns om inte det minsta tvåmotoriga planet så dock det tvåmotoriga plan som i förhållande till sin storlek nog har de minsta motorerna:

http://www.ljungbyhedsflygklubb.se/segel/page10.html

http://minijets.org/typo3/index.php?id=15

Den man i mörk skinnjacka som i en bild ser litet tvivlande ut är en av våra mer kända segelflygare och även van med betydligt större tvåmotoriga jetplan från Kalifornien, så om han ser litet undrande ut är det förklarligt.

Att sätta en liten jetmotor, avsedd för radiostyrda modeller eller av kanske litet större slag, är inte ovanligt som man ser när man googlar runt litet. Här en träff på Cricri som Olle E nämnde: http://www.coolorwhat.net/blog/archive/2005/05/13/758.aspx.

Lars
Senast redigerad av Lars Sundin 13 maj 2009, 07:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Bengt Bergholm » 13 maj 2009, 07:10

Notera också att en Cri-Cri finns i Sverige sedan något år tillbaka. Vi hoppas få se den flyga på några uppvisningar i sommar kanske :)

http://www.cricri.se/
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Kenneth Johansson » 14 maj 2009, 09:45

Skälet jag hört att BAe 146 etc är försedd med fyra små jetmotorer och inte två större, är att det bullrar mindre på det viset. Flygplansmodellen är ju också erkänt tyst och får landa på platser där bullrigare flygplan inte får det. Det är väl, ursprungligen, avsett att vara ett kortdistansflygplan (commuter?) ,som förmodades landa på mindre flygplatser nära städer. Rätta mig om jag har fel. ;-)

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Bengt Bergholm » 14 maj 2009, 09:51

Bae 146 = 5 APU:er i tät formation.

Förlåt, jag kunde inte hålla mig :D
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 14 maj 2009, 09:59

Med två motorer, så är det ju dubbelt så stor risk för ett motorstopp. Om det nu gäller en BAe 146, så skulle det alltså vara 4 eller kanske 5 gånger så stor risk.
För många år sedan, tror det var på 70-talet, så gjordes en större undersökning i USA, där man kom fram till att det var dubbelt så farligt att flyga med mindre 2-motoriga flygplan än 1-motoriga med hänsyn till risk för haveri i samband med motorstörning.
Kan en Cri-Cri hålla sig i luften på en motor?
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Lars Sundin » 14 maj 2009, 22:34

Det är ju litet av en omtänkande på gång; enmotoriga plan kan nu tillåtas i sådan flygning där "tvåmotors-säkerhet" förut krävdes. Pilatus PC-12 är en typ som drar fördel därav. Och tvåmotoriga plan kan ju nu få flyga rutter där förut fyr- eller tremotorsäkerhet krävdes. (ETOPS-reglerna.) Tidskriften MACH hade en gång en artikel där "vitsen" med de fyra motorena på BAe 146 förklarades; att det då var en litet udda och underhållsmässigt speciell motor påpekades också.

När tvåmotorkravet kom i USA på 30-talet var det dödsstöten för några bra enmotoriga "trafikplan".

BAe 146 (jo jag vet att den heter något annat numera) är onekligen tyst, men under en kort fas av inflygningen (några sekunder) låter den ofta för dj-vligt. Det är ett aerodynamiskt ljud som har med klaffar o d att göra. En person i boende i Hammarbyhöjden stördes av detta men lyckades inte få någon på G-krafts forum att ens vilja förstå problemet trots stor envishet.

Första gången jag själv upplevde det "avgrundsvrål" planet ger ifrån satt jag för första gången på en balkong i Björkhagen (inte så långt från Hammarbyhöjden; det handlar om inflygning till Brommas för landning i västlig riktning) och tänkte "herregud, planet har exploderat!" Nu har jag vant mig - men tänker varje gång på den där balkongen och vad därtill hörde när jag hör ljudet.

Men "i stort" är kärran tyst. Att värdera en flygplantyps störande ljud innebär en delikat sammanvägning. Det är den plötsliga stegringen från "mycket tyst" till "ganska bullrig" som är störande/skrämmande.

Lars S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav malovanyy » 31 dec 2020, 14:44

Cri-Cri kan flyga på en motor och även stiga om man inte är för tung. Finns flera videor på Youtube där man landar med en motor. Då är det ju mycket säkrare att ha två motorer än en, speciellt då man brukar använda tvåtaktsmotorer från större modellflygplan nuförtiden eftersom den originalmotorn från JPX säljs inte längre. När webbsidan för den svenska Cri-Cri var fortfarande aktiv så kommer jag ihåg att ägaren skrev att det var svårt/omöjligt att registrera det i Sverige. Det är ju generellt inte så lätt att registrera experimental byggt flygplan eller projekt i ett annat land. Vissa modeller som byggs i andra länder inte godkänns i Sverige. Skulle tro att det var exakt så det är med Cri-Cri. Eller att Transportstyrelse kräver MultiEngine rating för att flyga den. I USA och flera andra länder flyger man det på vanligt PPL/SEP. Någon vet vad som hände med den "svenska" Cri-Cri? Skulle tippa att den sålts efter att man misslyckats att registrera planet här.
Vore kul att bygga och flyga en. Planet är dock "overengineered" med tusentals små delar som är svårt att tillverka. Kanske ett av de svåraste flygplan att bygga. Det finns ett bra tråd på homebuiltaircraft där en kille från New Zeeland bygger en. Han verkar dock vara pedant och har otroligt fokus på detaljer men han började bygga i 2009 och planet är ännu inte färdigt... Finns även en annan byggare på Youtube som bygger en och som har för avsikt att sälja kit senare. Även om det blir av så kommer det vara svårt att bygga/registrera i Europa då Mr. Colomban (designer) inte vill sälja planer längre. Det är inget hinder i USA där det inte krävs någon licens men kommer nog vara ett hinder i EU, trotts att planer finns att ladda ner från olika forums.
malovanyy
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 dec 2020, 17:17

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Stellan » 31 dec 2020, 18:39

Sven-Erik Jönsson skrev:Med två motorer, så är det ju dubbelt så stor risk för ett motorstopp. Om det nu gäller en BAe 146, så skulle det alltså vara 4 eller kanske 5 gånger så stor risk.
För många år sedan, tror det var på 70-talet, så gjordes en större undersökning i USA, där man kom fram till att det var dubbelt så farligt att flyga med mindre 2-motoriga flygplan än 1-motoriga med hänsyn till risk för haveri i samband med motorstörning.
Kan en Cri-Cri hålla sig i luften på en motor?
/Sven-Erik

Vill minnas att Lindbergh valde att endast ha en motor, till skillnad från konkurerande flygetyg, då han menade att dåtidens motorer ändå inte klarade att hålla flygpanet i luften om en av flera tillgängliga gick sönder. Risken ökade sålunda med antalet motorer, bränsleåtgången ökade, besättningens storlek ökade, systemet för att hålla maskinen ökade med ökad risk som följd. Hoppas att det gått framåt i viss mån sedan 1920-talet.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Robert Danewid » 31 dec 2020, 20:17

Inom segelflyget lär vi alltid ut att sannolikheten för att en motor stannar är 50%. Antingen stannar den eller så stannar den inte. :D
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: The world's smallest twin engined aircraft.

Inläggav Lars Sundin » 01 jan 2021, 08:44

För att följa med i trådens glidning från Cri-Cri till motorers pålitlighet. En svår fråga. Moderna turbinmotorer är en sak, en annan är gamla (amerikanska) mindre eller större kolvmotorer konstruerade på 30-talet (även om man fått bränsleinsprutning) som ska magras och kan få förgasaris eller om oljan inte kommer fram till huvudlagret. Har man varit med i Flygande Veteraner många år har man ju fått skänka pengar några gånger när någon "trogen" Twin Wasp mer eller mindre plötsligt "tagit slut".

Man kan begrunda Wikipedias statistik: https://en.wikipedia.org/wiki/Turbine_engine_failure. Man undrar då varför kolvmotorer överhuvudtaget tillåts ;-)

Nå, verkligheten är mer mångfacetterad än så. Men det har kanske blivit litet väl komplicerat särskilt när besättning eller operatör inte vet hur motorer eller andra viktiga system funkar. Gottröra, 737MAX eller Air France över Sydatlanten...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst