Spitfire PR. IV under renovering i Sverige

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Spitfire PR. IV under renovering i Sverige

Inläggav Jan Forsgren » 17 mar 2008, 18:27

Hej!

I senaste numret av Aeroplane (mars 2008) finns en kort artikel om den sista kvarvarande Spitfire PR.IV, s/n BP923, som nu är under renovering till flygskick.

Denna Spitfire är en av elva st PR.IV som skickades till Sovjetunionen. Flygplanet sköts ned den 4 september 1943 under ett fotospaningsuppdrag över Altafjord/Kaafjord. Vraket bärgades i september 1989, och köptes för ett antal år sedan av en svensk entusiast.

Ett mycket intressant renoveringsobjekt!

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inläggav Wreckfinder » 17 mar 2008, 19:57

Hej!
Det låter som ett mycket intressant projekt som jag tror många är nyfikna på. Går det att få fram mer info som ägare, bilder etc?

Hälsningar
Hans Erik Danielsson :D
Wreckfinder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 mar 2008, 23:24

Inläggav Fredric Lagerquist » 17 mar 2008, 20:13

Har det framkommit att kärran med "firewall plate" 6S/132536 (-1295) är BP923?

Se annars t ex SFT 2/06 s. 61.

http://www.spitfire-pr4.com/
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Kenneth Johansson » 17 mar 2008, 20:15

You only need the dataplate to build a Spitfire today.
Jack up the plate and build a new Spitfire around it.

http://www.spitfire-pr4.com/

Hälsningar

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Christer Sidelöv » 17 mar 2008, 23:28

Kenneth Johansson skrev:You only need the dataplate to build a Spitfire today.
Jack up the plate and build a new Spitfire around it.




Fast det galler alla flygplan och sa har det alltid varit! Juridiskt betraktas allt utom tillverkningsplaten med serienummer och tillverkningsdatum som reservdelar. Framfor allt i warbirdsvarlden ar det mycket vanligt att man utnyttjar detta. Det finns en segelbogserande Pawnee i Sverige som inte har nagonting gemensamt forutom tillverkningsplaten med den Pawnee med samma svenska registrering som i mitten pa 60-talet sprutade rapsfalt i Skane!
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Inläggav Kenneth Johansson » 18 mar 2008, 08:23

Javisst Christer, jag har inte påstått något annat. Men att tala om en renovering till flygdugligt skick kanske låter som om man tänkte använda skrothögen man ser på bilden till att bygga ett nytt flygplan. Ungefär som när man knackar ut bucklorna på en folkracebil och kör vidare. Airframe Assemblies på Isle of Wight, t.ex. tillverkar ju, i princip, nya Spitfires på beställning. Det tar några år och det kostar minst 15 miljoner SEK, men det går. Detta är väl knappast kontroversiellt. ;-)

Hälsningar

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav christian norrman » 03 nov 2008, 10:41

Något nytt om status för detta projekt?
christian norrman
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 sep 2008, 09:30

Re:

Inläggav kenjohan » 24 apr 2023, 11:29

christian norrman skrev:Något nytt om status för detta projekt?


Något nytt om detta?

K.
Användarvisningsbild
kenjohan
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 okt 2014, 11:28

Re: Spitfire PR. IV under renovering i Sverige

Inläggav Mats Averkvist » 25 apr 2023, 18:24

Det går långsamt och ägaren vill inte skylta med detta offentligt, det är väl så mycket man kan säga.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst