Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944
Postat: 30 jun 2015, 17:31
Man letar efter något och hittar därvid ibland något helt annat...
Militärarkiv Freiburg/Brsg i södra Tyskland är säkert bekant för en del här på SFF forumet. Oändliga mängder av dokument beträffande tysk militärhistoria under de senaste 150 åren, mycket i original. Många luckor naturligtvis, i synnerhet från andra världskriget - bombningar, bränder, självförstört...
Anyway, vid senaste besöket beställde jag marina handlingar, tyngdpunkt Östersjön 1944/45 - och se där, där dök bland allt det marina ett fyrtiotal rapporter, protokoll och telegram upp som berättade historien om hur det gick till när de två svenska Caproni-flygplanen sköts ned utanför Kurland den 14 och 15 maj 1944.
De flesta känner säkert till Bo Widfeldts mycket läsvärda In Memoriam och Tyska Nödlandare 1939-1945. Där beskrivs utförligt speciellt den första nedskjutningen, den 14 maj. En rapport som undertecknades av den tyska piloten Oberfeldwebel Gerhard Frenzel - som efter att ha landat i Sverige den 8 maj 1945 bekräftade att det var han som skjutit ned Capronin. Den tyska rapporten finns översatt i båda böckerna. Den andra Capronin är man inte helt säker på vad som egentligen hände - men Widfeldt skriver kort, som sista sats: "Flygplanet sköts enligt tyska arkivuppgifter ner av Fw. Paul Schalk från 6./J.G.5 omkring kl 06.56."
Och där har vi det!
Feldwebel Paul Schalk, II./J.G.5, sköt nämligen inte bara ned den andra Capronin, utan också den första!
Hans Gefechtsbericht som han skrev den 15 maj beskriver hur det gick till - och intressant nog är den första nedskjutningen ordagrant så beskriven som den av Frenzel undertecknade rapporten. Bortsett från en viktig detalj: Frenzel: Jag anföll uppifrån och bakifrån. Schalk: Jag anföll nedifrån och bakifrån...
Paul Schalk beskriver vidare hur hans Rottenflieger, Uffz. Zacharias, iaktog allting som hände (som f.ö. var Schalks andra och tredje nedskjutning. Det hann bli 20 innan kriget tog slut...). Den 16 maj hålls det förhör med Paul Schalk om nedskjutningarna, och den 17 maj friskrivs han från all skuld i det som hänt.
I det funna dokument-paketet ingår som sagt en hel del annat av intresse. Som rapporter från de skepp som såg nedskjutningarna och som tog hand om de överlevande svenskarna - om försök från MarineOK Ost att hålla tyst om den andra nedskjutningen: "...es wird vorgeschlagen, den Schweden nichts darüber zu sagen."! - om de störande svenska sökaktionerna - om två svenska He 115 som sköt och besköts...
Ja, en bra fråga nu är naturligtvis - vad spelar Ofw Gerhard Frenzel för en roll i den här historien, hur kommer det sig att han "tog på sig rollen" som den nedskjutande piloten? Jag har försökt få en kommentar från Bo Widefeldt, tyvärr utan framgång, men de svenska dokumenten från 1944/45 - som var grunden till det skrivna - antar jag finns fortfarande. I vilket fall, Frenzel tillhörde Stab/Nahaufklärungsgruppe 5 som var stationerad i Kurland tills mars 1945. Han kom den 8 maj som sagt till Sverige med en Fw 189:a, blev internerad och senare utlämnad till ryssarna. Har försökt få reda på mer om honom på ett tyskt Flygforum - men även här utan resultat. Ett foto finns av Frenzel i Widfeldts nödlandarbok.
Jag har en teori varför Frenzel kom att figurera i jaktpilotens roll, som han gjorde - men nu får det räcka för ögonblicket, vill först gärna höra vad andra tänker och tycker om den här saken.
Hans Krensler
Militärarkiv Freiburg/Brsg i södra Tyskland är säkert bekant för en del här på SFF forumet. Oändliga mängder av dokument beträffande tysk militärhistoria under de senaste 150 åren, mycket i original. Många luckor naturligtvis, i synnerhet från andra världskriget - bombningar, bränder, självförstört...
Anyway, vid senaste besöket beställde jag marina handlingar, tyngdpunkt Östersjön 1944/45 - och se där, där dök bland allt det marina ett fyrtiotal rapporter, protokoll och telegram upp som berättade historien om hur det gick till när de två svenska Caproni-flygplanen sköts ned utanför Kurland den 14 och 15 maj 1944.
De flesta känner säkert till Bo Widfeldts mycket läsvärda In Memoriam och Tyska Nödlandare 1939-1945. Där beskrivs utförligt speciellt den första nedskjutningen, den 14 maj. En rapport som undertecknades av den tyska piloten Oberfeldwebel Gerhard Frenzel - som efter att ha landat i Sverige den 8 maj 1945 bekräftade att det var han som skjutit ned Capronin. Den tyska rapporten finns översatt i båda böckerna. Den andra Capronin är man inte helt säker på vad som egentligen hände - men Widfeldt skriver kort, som sista sats: "Flygplanet sköts enligt tyska arkivuppgifter ner av Fw. Paul Schalk från 6./J.G.5 omkring kl 06.56."
Och där har vi det!
Feldwebel Paul Schalk, II./J.G.5, sköt nämligen inte bara ned den andra Capronin, utan också den första!
Hans Gefechtsbericht som han skrev den 15 maj beskriver hur det gick till - och intressant nog är den första nedskjutningen ordagrant så beskriven som den av Frenzel undertecknade rapporten. Bortsett från en viktig detalj: Frenzel: Jag anföll uppifrån och bakifrån. Schalk: Jag anföll nedifrån och bakifrån...
Paul Schalk beskriver vidare hur hans Rottenflieger, Uffz. Zacharias, iaktog allting som hände (som f.ö. var Schalks andra och tredje nedskjutning. Det hann bli 20 innan kriget tog slut...). Den 16 maj hålls det förhör med Paul Schalk om nedskjutningarna, och den 17 maj friskrivs han från all skuld i det som hänt.
I det funna dokument-paketet ingår som sagt en hel del annat av intresse. Som rapporter från de skepp som såg nedskjutningarna och som tog hand om de överlevande svenskarna - om försök från MarineOK Ost att hålla tyst om den andra nedskjutningen: "...es wird vorgeschlagen, den Schweden nichts darüber zu sagen."! - om de störande svenska sökaktionerna - om två svenska He 115 som sköt och besköts...
Ja, en bra fråga nu är naturligtvis - vad spelar Ofw Gerhard Frenzel för en roll i den här historien, hur kommer det sig att han "tog på sig rollen" som den nedskjutande piloten? Jag har försökt få en kommentar från Bo Widefeldt, tyvärr utan framgång, men de svenska dokumenten från 1944/45 - som var grunden till det skrivna - antar jag finns fortfarande. I vilket fall, Frenzel tillhörde Stab/Nahaufklärungsgruppe 5 som var stationerad i Kurland tills mars 1945. Han kom den 8 maj som sagt till Sverige med en Fw 189:a, blev internerad och senare utlämnad till ryssarna. Har försökt få reda på mer om honom på ett tyskt Flygforum - men även här utan resultat. Ett foto finns av Frenzel i Widfeldts nödlandarbok.
Jag har en teori varför Frenzel kom att figurera i jaktpilotens roll, som han gjorde - men nu får det räcka för ögonblicket, vill först gärna höra vad andra tänker och tycker om den här saken.
Hans Krensler