Mitt intresse för haveriet väcktes vid läsning av Tore Eliassons hembygdsbok "Gålö - strövtåg i tid och rum" (Hanvedens förlag, ISBN 91-87736-18-7, tryckt år 1990) där på ett ställe författaren helt kort skriver:
"..Ett obetydligt grustag fanns vid Liåker. Nedanför korsningen mellan stora vägen och "Nya vägen", den som leder fram mot Noor fanns tidigare en sumpig äng, numera utdikad åker. Här störtade för 25-30 år sedan ett flygplan. Det bildade vid störtningen en stor krater och försvann så djupt ner i marken, att man aldrig hittat det eller rester därav."
Klart jag blev intresserad (kanske ett ryskt plan!) och skrev i januari 2000 till lokaltidningen Taurnet som tog upp saken som jag nämnt tidigare.
Har man inte läst haverirapporten ger AHR:s bok om Hunter i Sverige en sammanfattning:
"
1960-08-02, 34076 F 18-gM: Under ett pass som avsåg övning i undanmanöver med halvroll med start kl 11.30 havererade flygplanet efter endast tio minuter...Flygplanet har med stor hastighet och i brant vinkel träffat marken och totalhavererat varvid föraren omedelbart omkommit.
Haveriorsaken har inte med säkerhet kunnat fastställas. Det är dock troligt att föraren till följd av begynnande infektionssjukdom haft en nedsatt g-resistens och därför kan ha drabbats av medvetslöshet. Övningen har i sin uppläggning medfört att föraren utsattes för långvarig och kraftig g-belastning."
På forumet kom ca 7 inlägg under år 2000 samt fler inlägg (>15) mars-april 2002. De handlade till allra största delen om i vilken utsträckning förarens kvarlevor bärgats och huruvida ett minnesmärke borde sättas upp. Lennart Berns fick därvid tillfälle att redogöra för FV:s Minneshall. En parallell drogs med ett haveri i Småland. En person (knuten till sajten G-kraft) hade studerat haverirapporten och lagt ut en del på webben. Länkarna är nu brutna och jag har inget minne av att jag tittade på dem.
Jag föreställer mig att nedslagsplatsen är belägen ganska mitt i kartbilden:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... hplats.jpg