S 17B och ”Svalan”

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

S 17B och ”Svalan”

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 mar 2014, 20:11

S 17B och ”Svalan”.

Söker mer info om följande händelse och vad som hände sen.

1951-05-19 kolliderar ”Svalan” Tp 9 / 911 , F1-11, med parkerade S 17B 17009, F1-09.
Det sker på F1 och beror på att Svalan vid parkering efter landning , pga dålig bromsverkan
kolliderar i svängen med 17009.

Svalan hade då dittills 3211 gg-timmar och motorerna var nr. 645 (h) o nr. 596 (v).
Vidare skall Svalans bakkropp och stjärt ha förstörts så mycket att vid rep. vid CVV fick man
montera in en kasserad bakkropp.

Finns uppgifter vilken?... inte så många att välja på?
Beräknad rep. kostnad angavs till 36000:-

Att Svalan reparerades är ju klart, närmaste rep. tillfälle är väl i okt. 1952, måste byta propellerväxel i Hamburg vid flygning Grekland—Sverige.
Svalan var ibland lite otursförföljd, redan 1951-04-10 gick landstället in vid markkörning. (5500:-)

17009:os skador var v.vinge och skevroder
Har här ingen bedömning på kostnaden utom uppgiften att hon reparerades.

Stämmer det? ,17009 kasseras i april året därpå, och typen var på utgående.
Så stora skador på Svalan och till synes små på fpl 17.

Finns mer info emotses tacksamt
Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6914
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: S 17B och ”Svalan”

Inläggav Martin Hellberg » 31 mar 2014, 10:32

Svalan kanske träffade något mer...

Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:59
Ort: Backamo

Re: S 17B och ”Svalan”

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 apr 2014, 17:27

Martin Hellberg skrev:Svalan kanske träffade något mer...
Martin Hellberg, Backamo


Kanske det...?...jag har ingen sådana information.
Har bara som nämnts koll Tp 9---S 17B
Har du eller någon annan mer info är det ju intressant.

Delfråga var , kom 17009 upp i luften efter kollisionen?

Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6914
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: S 17B och ”Svalan”

Inläggav Martin Hellberg » 04 apr 2014, 20:35

Nej, jag har ingen info. Det var en spekulation.
Den kan ju träffat ett markfordon, en vägg, en stolpe, ett dike.... Det kanske inte skrevs upp detaljer om sådant. Jag antar att du avsåg andra fpl.

Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:59
Ort: Backamo

Re: S 17B och ”Svalan”

Inläggav Lars Larsson » 05 apr 2014, 08:41

Hej!

Jag har noterat att det var nr 145 (haveri på Storsjöns is 1951-02-13) som fick släppa till sin bakkropp till Tp9.
Tyvärr har jag inte noterat var jag har hittat uppgiften, och det står ett frågetecken efter, så beteckna uppgiften som obekräftad...

/Lars L
Lars Larsson
 
Inlägg: 3157
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: S 17B och ”Svalan”

Inläggav Lars Larsson » 05 apr 2014, 08:42

Hej!

Jag har noterat att det var nr 145 (haveri på Storsjöns is 1951-02-13) som fick släppa till sin bakkropp till Tp9.
Tyvärr har jag inte noterat var jag har hittat uppgiften, och det står ett frågetecken efter, så beteckna uppgiften som obekräftad...

/Lars L
Lars Larsson
 
Inlägg: 3157
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: S 17B och ”Svalan”

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 apr 2014, 18:18

Lars Larsson skrev:Hej!
Jag har noterat att det var nr 145 (haveri på Storsjöns is 1951-02-13) som fick släppa till sin bakkropp till Tp9.
Tyvärr har jag inte noterat var jag har hittat uppgiften, och det står ett frågetecken efter, så beteckna uppgiften som obekräftad.../Lars L


Toppen Lars..., bra info, håller det tills vidare som obekräftat, men en bra kandidat. (med hänsyn bla. till tidpunkt)
Måste då naturligtvis kolla vad som finns om B 3B / 145.
Började med B 3 boken...sid 164....Och fick lite av skrämselhicka! …. det står haveri STURUP !
OK det är skrivfel för på sid 89 kan man läsa om haveriet.(2 bilder finns)
>>145 / F7-12 kom in för lågt när man i snöyra och dålig sikt skulle landa F4.>>
Buklandar på isen vid Kungsgårdsviken , snurrar runt och stannar med Stjärten i flygriktningen.

Kollade sen vad jag har om haveriet :

B 3B / 145 (1994timmar)
Motorer nr 420 (1462tim) och nr. 424 (1441tim)
Båda ställen avslagna vid buklandning i snön på Storsjöns is.
Beräknade kostnader 16000:- + motorer och propellrar , egentligen 70000:- eller mer. (kasseras 510515)
Meken på 145 skadades i ryggen, med tillägg troligen inte livsfarligt !

Varför var då 145 på plats?...Jo :
39 Engelska flygkadetter samt personal var på besök i Sverige (med 2 st Vickers Valetta plan ) och 13/2 var besök på F4 inplanerat.
Man eskorterades dit av 6 J 26:or och 2 B 3:or.

Engelsmännen fick tyvärr även de vara med om ett haveri några dagar senare när ett av deras plan kraschlandar
vid Ängby (nära Bromma) , här dödas andre piloten D.H.Davey.
3 andra måste stanna på sjukhus ett tag och eg. skadas alla ombord men man hävdar att inga fler dödsoffer skördades pga att planet hade bakåtvända stolar..... nackskydd vid nödlandningen.
Valettan var VX-514
och fick motorfel, vid Råcksta gård kolliderar med några träd , slår av en kraftledning och ”landar” vid en skogsbacke vid Ängby.

Men nu har jag kommit långt från Stjärtfrågan!
Hoppas Lars kan räta ut sitt/vårt frågetecken.
Tack igen Lars
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6914
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster