Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Har Du tittat i aktuell Baskatalog?

Inläggav Hans E Fredbäck » 09 dec 2008, 17:23

Fortifikationsverket /HK kan hjälpa Dig!
Skriv en rad (enligt FBH-mall).Viktigt med formell korrespondens/kommunikation!
Bra att få igång dialogen mellan FBH-medarbetarna och myndigheterna.
Gärna kopia på skr till mig.
Vi samråder!
:cool:
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav Emil Lindberg » 09 dec 2008, 21:55

Emil Lindberg skrev:Enligt uppgift ska UOM till Knislinge-basen ligga i närheten av Sibbhult. Då både Knislinge och Sibbhult ligger i trakterna kring min barndoms-ort blir jag väldigt nyfiken på om detta kan stämma. Jag var redan som liten intresserad av flyg och flygbaser, min pappa likaså. Eftersom att pappa dessutom var intresserad av jakt körde vi ofta runt i Göinge-bygden för att titta efter vilt, hälsa på jakt-kompisar, m.m. Sibbhult besöktes lite då och då. Men kan jag kan inte minnas att jag såg eller hörde talas om något som kunde liknas vid "flygplan-fickor" eller liknande i traketrna kring Sibbhult.

Någon som kan bidra med upplysningar om detta?

Karta över Knislinge och Sibbhult


Någon som har några upplysningar kring detta?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 10 dec 2008, 23:05

Artikel om återinvigning av Hagshult flygbas

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildni ... ultsbasen/

Undertecknad deltog som flygtekniker på en av de två JAS 39C som ingick i den lilla markutställningen.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 16 dec 2008, 19:22

De baser som byggdes/byggdes ut enligt PUF 1958 kom, såvitt jag har förstått, att se lite annorlunda ut än övriga. Bl.a med stora bågformade plattor i ena eller båda banändarna, s.k PUF-plattor. Det hade varit intressant att via t.ex Hitta.se se hur många av dessa PUF-plattor som överlevde diverse ombyggnads-/utbyggnads-faser samt nedläggning.

Men i "Svenksa flygbaser" har jag svårt att få överblick över samtliga flygbaser/flygfält som hann byggas/utbyggas enligt PUF 1958. Lista finns för baser enligt PUF 1963 finns i boken, men ingen motsvarande dito för 1958.
På sida 65 står:
"Sedan 1953 hade nämligen mycket lite hänt i fråga om faktisk utbyggnad av det svenska bassystemet. Visserligen hade, som tidigare nämnts, nio av de kvarvarande gamla krigsbaserna fått banor, vilket även gällde Hagshult, och det nya fält 40 Fällfors hade blivit klart redan 1955. Åren 1958-59 blev endast fyra nya baser klara: fält 81 Sjöbo (vägbas), fält 42 Vidsel, fält 88 Uråsa och Lidköping. Dessa baser hann alla byggas enligt PUF 1958. Enligt i november 1959 gällande planering skulle baserna Kiruna (byggd av Luftfartsstyrelsen), fält 41 Åmsele och fält 44 Kubbe färdigställas därnäst. Så skedde också och på Kubbebasen var bansystemet redan klart (enligt PUF 1958)”

Så enligt denna text skulle följande flygbaser ha byggts med PUF-plattor:
Fält 81 Sjöbo (vägbas)
Fält 42 Vidsel
Fält 88 Uråsa
Lidköping
Fält 44 Kubbe

1. Men hur var det med Hagshult, Fält 40 Fällfors och ”nio av de kvarvarande gamla krigsbaserna”? Hade samtliga dessa PUF-plattor? De byggdes/utbyggdes ju innan PUF 1958. Var PUF-plattor på modet redan innan 1958?

2. Vilka var de ”nio av de kvarvarande gamla krigsbaserna”?

3. Och hur var det med utbyggnaden av flottiljflygplatserna? Vilka av flottiljflygplatserna försågs med PUF-plattor?

4. Försågs ytterligare någon av de baser som färdigställdes efter 1958 med PUF-plattor? (Fält 44 Kubbe har redan nämnts)
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Lennart A » 16 dec 2008, 22:34

Utbyggnad av baserna skedde successivt och det är svårt att skaffa sig en ordentlig överblick och svårt att veta hur en viss bas såg ut vid ett givet tillfälle.

Jag letade baser med "PUF-plattor" och hittade följande (årtal är när modern bana byggdes):
1953: fält 8/9, fält 28, Hagshult
1954: fält 20
1955: fält 40
1956: fält 1, fält 6
1958: Lidköping
1959: Uråsa
1960: fält 44
Flottiljfält: F 3, F 6?, F 14

Sammfattning: Denna typ av klargöringsplatser verkar finna i huvudsak på O- och T-baser för attacken (E 1).

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Inläggav Emil Lindberg » 17 dec 2008, 19:47

När jag skannade över F 11 fann jag vad jag misstänker är BAKOM
BAKOM F 11(?)

Men jag fann även det här. Plattan och vägen dit ser ut att vara gjord för luftfartyg, men vad är det för något?
Okänd platta F 11
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Tips Hitta.se: 3D-funktion

Inläggav Lennart A » 17 dec 2008, 19:59

Ni som tittar på Hitta.se:s kartor: Prova 3D-funktionen och klicka sedan på Luta karta nere till höger! Det går att "flyga" och se hur området ser ut från luften!

Den runda plattan på F 11: Gissar gammal robotplats för Rb 68 Bloodhound...

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Okända plattan på F11

Inläggav olle jensen » 17 dec 2008, 23:03

Ser mest ut som en devieringsplatta tycker jag.

Olle Jensen
Användarvisningsbild
olle jensen
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2008, 20:41
Ort: Halmstad

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 dec 2008, 23:12

Är vi medveten NÄR bilden är tagen???


Bengt
Bengt Ekbladh
 

BAKOM

Inläggav Peter Liander » 18 dec 2008, 00:34

Hej!

Visst är det BAKOM som ses på bilden Emil refererar till. Deltog i en övning där när jag gjorde min värnplikt på F 11 1978. Tyvärr övades enbart markförsvar, inga flygplan användes vid detta tillfälle.

Tror i likhet med Olle J att den runda plattan är en devieringsplatta. Rb 68 fanns mig veterligt aldrig vid Nyköpingsflottiljen.

/LIA
Peter Liander
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43

Inläggav Emil Lindberg » 20 dec 2008, 12:18

Lennart A skrev:Utbyggnad av baserna skedde successivt och det är svårt att skaffa sig en ordentlig överblick och svårt att veta hur en viss bas såg ut vid ett givet tillfälle.

Jag letade baser med "PUF-plattor" och hittade följande (årtal är när modern bana byggdes):
1953: fält 8/9, fält 28, Hagshult
1954: fält 20
1955: fält 40
1956: fält 1, fält 6
1958: Lidköping
1959: Uråsa
1960: fält 44
Flottiljfält: F 3, F 6?, F 14

Sammfattning: Denna typ av klargöringsplatser verkar finna i huvudsak på O- och T-baser för attacken (E 1).

Lennart A




Jag spinner vidare på ämnet kring PUF-plattor

Äldre kollegor till mig har benämnt dessa klargöringsplatser för attack-plattor. Och bl.a med stöd av ditt tidigare inlägg kan ju den benämningen vara rätt så korrekt, eftersom PUF-plattor var vanligast på baser som i slutet av 1950-talet och början av 1960-talet var attackbaser.

Jag har, med avseende på PUF-plattor eller spår därefter, via Hitta.se sökt av alla flygbaser och flottiljflygfält som jag har kunnat hitta. Och din lista i tidigare inlägg verkar stämma. Den enda bas som du glömde var Arboga-basen.

Nedan återfinns länkar till flygfoto på samtliga de flygbaser och flottiljflygplatser som om i dagsläget har, eller bär spår av, PUF-plattor. Samt en del andra fynd.



Fält 8 Moholm/Bällefors



Fält 28 Gunnarn/Hedlunda



Hagshult-basen



Fält 20 Råda/Björngården



Fält 40 Fällfors

Reservstart-stråk vid Fällfors-basen?

Reservstart-stråk vid Åmsele-basen?

Hangar eller bergficka vid Fällfors-basen?

Hangar eller bergficka vid Färila-basen?



Fält 1 Sjöbo/Björka

PUF-platta och ”bukett” vid samma bas, i samma banände! Unikt!



Fält 6 Hasslösa



Fält 21 Lidköping/Hovby

Se till höger i bilden. BAKOM var inte värst undangömt på Lidköpings-basen. Dess närhet till huvudbanan borde medföra att BAKOM låg i den s.k primära riskzonen. Under Bas 90/Basbataljon 85 skulle vistelse i primär riskzon minimeras för att minska risken för bekämpning då start-/landningsbanor m.m utgjorde tänkbara prioriterade mål inom basen.



Fält 88 Uråsa



Fält 44 Kubbe



Arboga-basen

PUF-plattan i norra banänden var/är ovanligt stor. Men plattan kanske snarare byggdes för transportflygplan som skulle genomföra transporter till och från CVA?
Notera även de 10 st spridda flygplatserna längs med nästan hela taxibanan. Väl inom primär riskzon för huvudbanan och helt utan naturligt kamouflage!



F 3 Linköping/Malmen



F 6 Karlsborg

Även här låg BAKOM (2 st) inte särskilt långt från huvudbanan.

Hittade UOM när jag var i farten.

UOM vid F 6



F 14 Halmstad



Det fanns en del baser och flottiljflygplatser som ”låg i tiden” för att få PUF-plattor, men som inte fick det eller där det saknas spår av sådana idag. Nedan följer en lista på dessa och en motivering varför. Alla uppgifter är hämtade ur ”Svenska flygbaser”.

F 5: T-bas attack 1953, ny bana 1956 (jämför med fält 40, 1 och 6), banförlängning 1956 (jämför med fält 28, Hagshult och Arboga)
F 7: O-bas attack 1953, ny bana 1956 (jämför med fält 40, 1 och 6), attack-bas 1963
F 10: Ny bana 1956 (jämför med fält 40, 1 och 6)
F 11: Ny bana 1956 (jämför med fält 40, 1 och 6)
Visby: Ny bana 1956 (jämför med fält 40, 1 och 6)
F 1: Attack-bas 1963
F 4: T-bas attack 1953, jakt-/attack-bas 1963
Fält 37 Hultsfred: T-bas attack 1953, jakt-/attack-bas 1963
Fält 18 Hällnäs/Lund: T-bas attack 1953
Fält 30 Moskosel/Malmesjaure: O-bas attack 1953
Fält 32 Heden: T-bas attack 1953



Nedan är fynd som påminner om PUF-plattor



F 21 Luleå/Kallax

Kan detta vara en PUF-platta av lite avvikande modell?



F 1 Västerås/Hässlö

Kan utpekad kurva tidigare ha varit en PUF-platta?



Kom gärna med kommentarer, svar, kompletterande uppgifter och egna upptäckter!
Senast redigerad av Emil Lindberg 08 mar 2009, 10:41, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Bakom F6

Inläggav Jonas » 20 dec 2008, 19:06

Hallo! Det vid 2 an på kartan är väl "gamla bakom "(29 o 32 tiden ) Viggen kunde inte komma dit p.g.a kraftledningar till järnvägen (rätta mig om jag har fel)/Jonas
Jonas
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:56

Re: Bakom F6

Inläggav Emil Lindberg » 20 dec 2008, 19:29

Jonas skrev:Hallo! Det vid 2 an på kartan är väl "gamla bakom "(29 o 32 tiden ) Viggen kunde inte komma dit p.g.a kraftledningar till järnvägen (rätta mig om jag har fel)/Jonas


Vilken bas handlar det om?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

F 6 Karlsborg

Inläggav Jonas » 20 dec 2008, 19:56

F 6 Karlsborg
Jonas
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:56

Re: Bakom F6

Inläggav Emil Lindberg » 20 dec 2008, 21:45

Jonas skrev:Hallo! Det vid 2 an på kartan är väl "gamla bakom "(29 o 32 tiden ) Viggen kunde inte komma dit p.g.a kraftledningar till järnvägen (rätta mig om jag har fel)/Jonas


Jaha, där ser man! Så det kan bli! Kolla länken, tryck på satellit och zooma in. Man kan se skuggor av stolpar längs med järnvägen, så spänningsledningar mellan dem borde ju inte vara en omöjlighet.

Järnvägsövergång intill Helge syd F 6

Men behövdes denna järnväg i händelse av krig?
Annars hade det blivit till att fälla fenan på Viggen och bogsera dem ut i detta BAKOM.
Annars hade ju detta BAKOM varit lämpligt att placera skenmål i - om de bekämpades gick inga användabara BAKOM-platser åt skogen.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 jan 2009, 20:53

Fält 52
Civil-militära fältet Rörberg (Gävle-Sandviken flygplats)

Det var ingen självklarhet att det skulle ligga där det nu gör.

Flygvapnet ville i början av -60-talet få till stånd en bas i Gästrikland snabbt
Kommunerna Gävle, Sandviken o Valbo kontaktades, men dessa var något oense.

Sandviken (o Valbo?) ville förlägga fältet n Sandviken lite n Högbo.
Det blev Långbänk.

När man så småningom enades drog det ändå ut på tiden pga. andra kommuner i närheten ibland inte ville bidra med pengar.

Försening säkert 5 år?
(på ett ställe står Rörvik för Fält 52 (sid216) ,det skall naturligtvis vara Rörberg)

Fält 52 skulle även ha 37-anpassats 1975 !
Hur Då undras ??Fältet är ju eg. bara en landningsbana, utan uppställningsplatser utom stn –plattan!

Undras

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Flygbasgrupp Eskilstuna

Inläggav Emil Lindberg » 03 jan 2009, 12:18

På sida 176 i ”Svenska flygbaser” kan man läsa att (tidpunkt är ej angiven) flygbasgrupp Eskilstuna utgjordes av följande flygbaser och flygplatser:
Huvudbas: Fält 56 Eskilstuna/Kjula (FV-kod 46)
Sidobaser: F 18 Tullinge (FV-kod 18), Fält 57 Strängnäs/Malmby (FV-kod 50), Arboga (FV-kod 19), Örebro (FV-kod 47), Karlstad (FV-kod 53)
Reservbaser: Laxå, Karlskoga, Hagfors, Torsby, Arvika

Detta fick mig att (som vanligt) utforska dessa baser/flygplatser via Hitta.se. Se länkar nedan. På Hitta.se välj ”Satellit” för flygfoto.

Vad jag dock förundras av är:
Flygbasgrupp sträckte sig över Södermanlands län (D), Örebro län (T) och Värmlands län (S). Men inte någonstans i dessa län finns några friliggande reservvägbaser! Förutom de som ligger i direkt anslutning till Eskilstuna-basen. Istället har man förlagt reservbaserna till flygplatserna i Laxå, Karlskoga, Hagfors, Torsby, Arvika. Laxås bana är ca 900 meter och Arvikas är runt 1100 meter, båda kortare än en normal reservvägbas.
I övriga Sverige (ursäkta om jag generaliserar) byggde man ju massvis med reservvägbaser, trots att det låg lämpliga civila flygplatser i närheten, men banor längre än de på Laxå, Karlskoga, Hagfors, Torsby, Arvika.
Varför byggdes inga vägbaser eller reservvägbaser i detta område?



Huvudbas


Fält 56 Eskilstuna/Kjula (FV-kod 46)



Sidobaser


F 18 Tullinge (FV-kod 18)



Fält 57 Strängnäs/Malmby (FV-kod 50)

Hade Strängnäs inget BAKOM, UOM eller spridda flygplanplatser? Eller kortbana/reservvägbas?



Arboga (FV-kod 19)



Örebro (FV-kod 47)

Uppenbarligen saknar denna bas taxiväg mellan banändarna och vanliga främre klargöringsområden. Fanns BAKOM, UOM eller kortbanor/reservvägbaser?



Karlstad (FV-kod 53)

Till uppbyggnaden väldigt lik Örebro-basen – plattor (istället för vanliga främre klargöringsområden) och avsaknad av taxiväg mellan banändarna.
Fanns BAKOM, UOM eller kortbanor/reservvägbaser?



Reservbaser


Reservbas Laxå?

Är flygfältet i Laxå det som avses med reservbasen i Laxå? Rullbanan är runt 900 meter, sannolikt fullt tillräckligt för Viggen och Gripen. Men flygplatsen har ju väldigt lite plats för klargöring av flygplan.

Finns ej upptagen i listor i ”Svenska flygbaser”



Reservbas Karlskoga?



Reservbas Hagfors?

Finns ej upptagen i listor i ”Svenska flygbaser”



Reservbas Torsby?

Finns ej upptagen i listor i ”Svenska flygbaser”



Reservbas Arvika?

Finns ej upptagen i listor i ”Svenska flygbaser”
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

UOM F 12 Kalmar

Inläggav Emil Lindberg » 04 jan 2009, 15:29

UOM för F 12 Kalmar sägs ha legat väster om det lilla samhället Smedby.

Men mer exakt var låg UOM?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 07 jan 2009, 21:42

I följande länk kan man se bilder från en av infarterna till krigsbergtunneln på Fällfors-basen, tagna under inspelningen av filmen ”Hotet” 2003.
http://www.filmfoto.info/gallery/v/2000 ... _2nd_unit/

Infarterna till krigsbergtunneln syns förvånansvärt tydligt på Hitta.se, se länk
Infarter krigsbergtunnel
Jag tycker att retuscheringen på kartsidorna är något inkonsekvent. Ta en titt runt på Fällfors-basen och jämför med t.ex karta över basen på sida 53 i boken ”Berghangarer” – man har på flera ställen retuscherat diverse flygplanplatser, men infarterna till tunneln har man alltså inte brytt sig om.

Filmklipp om försöken att sälja Fällfors-basen
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 7&a=858216
Om man skriver in Fällfors i sökrutan på SVT Play får man fram en del andra filmer med anknytning till basen.

Om vad Fällfors används till idag
http://www.drivecenter.se/Default.aspx
http://norran.se/nyheter/ekonomi/article85441.ece
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 11 jan 2009, 15:31

Här är en länk till en sida med bilder från den nerlagda Uråsa-basen

http://www.pixbox.se/alb_show_id407802_page0.html


Och här är länkar till ett intressant dokument om Bas 60 som jag fram tills nu helt och hållet har missat!

http://www.fht.nu/index.php?p=4&fc=0&dID=7

http://www.fht.nu/file_output.php?FileN ... bas_60.pdf
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Hoppas någon -helstDu själv- dokumenterar dessa värde länkar

Inläggav Hans E Fredbäck » 11 jan 2009, 23:02

Hej Emil,
Du läser väl Din egen, FBH-gruppens hemsida?

Jag såg gärna att RML-F lades in där. Den har Du väl i bakfickan såsom varande officer i FV.


Hjärtlig hälsning
Hans-Erik :twisted:
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav Lennart A » 12 jan 2009, 19:08

Det lönar sig att kolla Google Earth också. De lägger ju ut fler och fler högupplösta områden och där finns inte den maskering som finns på Eniro/Hitta. Där finns f n till exempel F 10, F 11, F 3, F 16, F 12, Sjöbo, Revinge (väg), Lammhult (väg), Kiruna och till och med "Falkenberg Highway Strip"!

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Inläggav Lennart A » 12 jan 2009, 19:34

Från Google Earth:
Bild

Kiruna BAKOM

Bild

Kiruna UOM

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:58

Emil Lindberg skrev tis 13 jan 2009, 19:42
Hans E Fredbäck skrev:
Hej Emil,
Jag såg gärna att RML-F lades in där. Den har Du väl i bakfickan såsom varande officer i FV.
Hjärtlig hälsning
Hans-Erik


Nej, föreskrifter för utformning av flygbaser handskas jag med sällan (läs aldrig). Då Försvarsmakten säkerligen har upphovsrätt på RML-F får man nog vända sig till om om man ska lägga ut den på nätet.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 23:00

Emil Lindberg skrev: tis 13 jan 2009, 19:46
Lennart A skrev:
Det lönar sig att kolla Google Earth också. De lägger ju ut fler och fler högupplösta områden och där finns inte den maskering som finns på Eniro/Hitta. Där finns f n till exempel F 10, F 11, F 3, F 16, F 12, Sjöbo, Revinge (väg), Lammhult (väg), Kiruna och till och med "Falkenberg Highway Strip"!

Lennart A


Ska kolla Google Earth oftare. Tröttnade då de objekt som jag sökte efter ofta var lågupplösta. Kan man på Google Earth länka till "ögonblicksbilder" utan att behöva spara bilderna på sin egen dator, lägga upp detta i bildbank på nätet och sedan länka dit?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst