Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 23:03

Emil Lindberg skrev ons 14 jan 2009, 21:16

Emil Lindberg skrev:
UOM för F 12 Kalmar sägs ha legat väster om det lilla samhället Smedby.
Men mer exakt var låg UOM?


Tack vare Carl-Johan Lagerkvist och Anders Nilsson har jag lyckats att lokalisera UOM F 12, se länken nedan. Vägsträckningen har ändrats vid platsen, så de 6-7 stycken f.d flygplanplatserna ligger en bit söder om den nuvarande vägen. I korsningens hörn ligger två fälthangarer, men på Hitta.se och Eniro.se är de skickligt retuscherade, de är dock synliga på Google Earth.

UOM F 12
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 23:06

Emil Lindberg skrev fre 16 jan 2009, 09:03

Norr om Rinkaby-fältet hittade jag ett vägparti med något som ser ut som spridda flygplanplatser, se länken nedan. Finns det någon här med lite mer lokalkännedom är mig, som kan bekräfta att det är flygplanplatser?

Flygplanplatser Rinkaby?


Rinkaby-fältet, SRy/Ö 4, var (väl?) efter andra världskriget endast övningsflygfält. Men det förhindrar ju inte att där fanns ett "BAKOM" - "Train as you fight"
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Stig Kjellman » 02 feb 2009, 23:11

Stig Kjellman skrev fre 16 jan 2009, 17:53

Emil Lindberg skrev:
Norr om Rinkaby-fältet hittade jag ett vägparti med något som ser ut som spridda flygplanplatser, se länken nedan. Finns det någon här med lite mer lokalkännedom är mig, som kan bekräfta att det är flygplanplatser?


Svarade förra gången om Kungälv, nu är det dags om något i Skåne igen.
Jag har kört den allmänna vägen geom skjutfältet öster om Rinkaby. Fast det var länge sedan. Både söder om vägen, där flygfältet är beläget, och norr om vägen, var det under många år fram till nedläggningen av pansarregementet P6, regementets övningsplats. Så jag tror det är avfarter för stridsvagnar så ett de inte demolerade vägen.
Ett foto från kriget.

Bild
Inte något flyg men som historia är det intressant. Min fars berättelse om beredskapen.
http://hem.bredband.net/stikje/ber/
Användarvisningsbild
Stig Kjellman
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Kenneth Göransson » 02 feb 2009, 23:14

Kenneth Göransson skrev lör 17 jan 2009, 11:34

"Stig Kjellman" Så jag tror det är avfarter för stridsvagnar så ett de inte demolerade vägen.


1974-75 gjorde jag lumpen på P6. Då använde vi fältet norr om flygfältet som start för ett anfall söderut. Militära fordon fick inte köra på flygfältet och detta var inhägnat med taggtrådsstängsel, eftersom att skjutfältet under sommarhalvåret användes som betesmark. Vad jag kom ihåg, fanns det då bara en övergång från det norra fältet och det var var vid den 1 och 2:a markeringen fr v på Emils karta. Här fick vi då tränga ihop oss för att sedan återsamlas i flankformering på fältet mellan talldungen och flygfältet. I övrigt kan jag inte minnas några permanenta övergångar vid de övriga markeringarna. Jag tror att jag någonstans, långt ner i mitt arkiv, har en karta över flygfältet där man i så fall skulle kunna få mina uppgifter bekräftade.

Jag segelflög på Rinkaby 1972-78 och vid den 3:e markeringen fr v låg en infart till ett grustag (går att urskilja ljusare partier), där man varma dagar ordentligt kunde få känna på hur termiken satte igång, framförallt vid start på bana 01-18. Flygklubben levde ju i symbios med skjutfältet, bl a skulle flygledaren försäkra sig om vilka delar av fältet som användes för skjutning. Detta visualiserades av skjutledaren genom att hissa 1-3 röda flaggor på en stång som var synlig från klubbstugan som låg där man kan se 35-vraken på satellitkartan.

M v h Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 02 feb 2009, 23:16

Jelzin skrev sön 18 jan 2009, 20:38 (inlägget återskapat av webbmaster)

Stig Kjellman skrev:
Så jag tror det är avfarter för stridsvagnar så ett de inte demolerade vägen.


Det är mycket riktigt just avfarter för stridsvagnarna eller andra bandgående fordon så dessa inte förstör vägen vid passage över den. Liknande avfarter kan hittas på andra platser. Två exempel nedan:

P7:s skjutfält Hammar-Kabusa. Övergångar från övningsområde och in på skjutfältet.
[url]http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221383666%22%20y%3D%226146374%22%20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%D6verg%E5ngar%3C/t%3E%3C/pt%3E%3Cpt%20x%3D%221383571%22%20y%3D%226146062%22%20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%D6verg%E5ngar%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
[/url]
Halmstad Garnisons (gamla) övningsfält vid Vapnö. Övergångar vid vägarna samt in på Nyårsåsens skjutfält.
[url]http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=3&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221319179%22%20y%3D%226291406%22%20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%3C/t%3E%3C/pt%3E%3Cpt%20x%3D%221317883%22%20y%3D%226293242%22%20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%D6verg%E5ngar%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
[/url]
Finns säkerligen flera exempel runt om i landet, men dessa var de jag spontant kunde dra till minnes. Det är alltså inga flygplansuppställningsplatser.

Med vänliga hälsningar // Jelzin
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 23:20

Emil Lindberg skrev sön 18 jan 2009, 22:03

Aha! Då har man lärt sig något nytt idag också!
"Fickorna" vid Nyårsåsen (Halmstad) trodde jag möjligtvis var spridda flygplanplatser, eftersom att två fälthangarer ingående i F 14 UOM ligger 1,8 km norrut längs samma väg. Men enligt dina uppgifter är det alltså övergångar för "larvfötter".

Tack för hjälpen allihop!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 23:27

Emil Lindberg skrev tis 20 jan 2009, 21:36

Följande inlägg kommer att handla om Fält 85 Byholma, FV-kod 26


Bild


Fält 85 Byholma på Hitta.se. Tryck på ”Satellit” för flygfoto.

Fält 85 Byholma


Byholma-basen på Airliners.net, fotograferad från nord-nordost.

Flygfoto över Byholma-basen

Fotot är ju taget i augusti 2004, och det syns ju tydligt eftersom att banan är fri från stormfällda träd.


Kortbana B och C hade flygplanplatser i banändarna, men här har Hitta.se:s retuscherare gjort ett bra jobb! Men flygplanplatserna syns mycket bättre på Eniro.se. De är förvisso också retuscherade, men den blå-gröna färgen som har använts för att måla över dem sticker ut från omgivningen.

Fpl-plats x 2 kortbana C, norra (nordöstra) banänden

Fpl-plats x 2 kortbana C, södra (sydvästra) banänden

Kortbana C byggdes först av de två kortbanorna och användes lite då och då för start och landning av flygplan. Som synes av Eniro-bilderna hade kortbana C två flygplanplatser i båda banändarna, vilket är väldigt ovanligt (unikt?). Enligt utsago beror detta på att flygplanplatserna (de närmast kortbanan) ursprungligen byggdes för nära kortbanan. Därför tvingades man bygga en ny flygplanplats i vardera banände, på rätt avstånd. Underligt nog avlägsnade man ej de första felbyggda flygplanplatserna.


Fpl-plats kortbana B, norra banänden

Fpl-plats kortbana B, södra banänden

Kortbana B, på vägen mellan Byholma och Lidhult, byggdes sist av de två kortbanorna, men fick inte användas i fredstid. Typiskt nog var det på bana B som en JA 37 från F 16 landade av misstag i november 1994. Den som har mer information om denna händelse får gärna inflika den. En redogörelse för hur flygföraren upplevde det hade varit intressant!

Det fanns planer för ytterligare en kortbana, kortbana D, på väg 25 norr om Bjerseryd, se den översta länken. Mark fanns inköpt men som bekant blev det inget av dessa planer.


Inom basområdet fanns det ungefär 70 stycken flygplanplatser av olika utförande.
Här är två stycken som Eniro har missat att retuschera

Två spridda flygplanplatser



Flygbasgrupp Byholma bestod under sent 1990-tal/tidigt 2000-tal av:
Sidobaser: Ängelholm, Halmstad, Eneryda, Växjö och Uråsa
Reservbaser: Hallabro (reservvägbas) och Falkenberg (reservvägbas)


Källa till en del av uppgifterna: F.d anställd vid Byholma-basen


Ytterligare information emottages tacksamt!
Senast redigerad av Emil Lindberg 27 feb 2009, 17:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 02 feb 2009, 23:29

Jelzin skrev ons 21 jan 2009, 21:59 : (inlägget återskapat av webbmaster)

Det finns väl inte jättemycket att tillägga angående det mest grundläggande om Byholma.

Jag vill till att börja med tipsa om boken "Kalla krigets Kronoberg" av Samuel Palmblad. En av de absolut bästa skildringarna kring försvarsplaneringen i Sverige på lokal och regional nivå. Boken har omfattande och bra beskrivningar av flygbaserna i Kronobergs län (Kosta, Uråsa, Eneryda och Byholma). Värd varenda krona!

I boken finns det en del intressanta detaljer om tex Byholmabasen. Det framgår bl.a. att huvudinmönstringsplatsen för personalen tillhörande basbataljonen på Byholma var gården Stackarp några kilometer söder som basen. Jag har själv varit där och tittat. Mest för att tänka mig tillbaka. Själva besöket gav inte jättemycket..

Vidare framgår att Byholma var ordinariebas för spaning och jakt, vilket kan förklara det ganska stora spaningsbakom som finns i anslutning till basen. Riktigt imponerande! Historiens vingslag finns fortfarande kvar!

Enligt boken hade dock Byholma bara en reservbas, och det var Falkenberg. Du anger två Emil. Jag vet inte vilket som är korrekt, men för mig låter det inte så sannolikt att Hallabro var reservbas till Byholma. Uråsa ligger närmare till hands i så fall.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 23:30

Emil Lindberg skrev tor 22 jan 2009, 15:37 :
Jelzin skrev:
Enligt boken hade dock Byholma bara en reservbas, och det var Falkenberg. Du anger två Emil. Jag vet inte vilket som är korrekt, men för mig låter det inte så sannolikt att Hallabro var reservbas till Byholma. Uråsa ligger närmare till hands i så fall.

// Jelzin


Som sagt, min källa är en f.d anställd vid Byholma-basen. Jag bedömer dennes trovärdighet som väldigt hög.
Att uppgifterna skiljer sig åt kan bero på att man beskriver två olika tidsepoker. Samuel Palmblads bok borde, av titeln att döma, beskriva tiden innan murens fall. Mina uppgifter rör sent 1990-tal/tidigt 2000-tal.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 feb 2009, 16:27

Jelzin skrev tor 22 jan 2009, 19:44 (överfört från tidigare forum av webbmaster)

Som sagt, min källa är en f.d anställd vid Byholma-basen. Jag bedömer dennes trovärdighet som väldigt hög.
Att uppgifterna skiljer sig åt kan bero på att man beskriver två olika tidsepoker. Samuel Palmblads bok borde, av titeln att döma, beskriva tiden innan murens fall. Mina uppgifter rör sent 1990-tal/tidigt 2000-tal.


Boken har tyndpunkten på 1980-talets beredskapsplanering men beskriver också vad som hände med olika anläggningar, baser osv fram till våra dagar.
Basbataljonen till Uråsa drogs in 1997 och därefter blev basen sidobas till just Byholma. Det kan vara så att Uråsas två reservvägbaser (varav en var den utanför Hallabro) kom med på köpet. Fast jag är fortfarande skeptisk till uppgifterna. Tror mer på boken i det fallet!

Byholma basbataljon drogs in år 2000 och efter det hölls några baser, däribland Byholma, Kosta och Hagshult, som så kallade beredskapsbaser. Dvs att de underhölls till en viss nivå för att kunna iståndsättas vid ett kärvare läge. Nu är som bekant bara Hagshult kvar som övningsbas i södra Sverige.

// Jelzin
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 03 feb 2009, 16:29

Emil LIndberg skrev fre 23 jan 2009, 10:27 :

På sida 202 i ”Svenska flygbaser” finns en bild på två A 32A Lansen som står uppställda i en bergficka vid F 7. Själv hade jag inte en aning om var dessa bergfickor låg. Men med hjälp från Jörgen Wike i FBH Väst har jag återfunnit dem, plus lite annat intressant, på Hitta.se, se länken nedan.

Värnområde F 7

Tyvärr revs dessa bergfickor för några få år sedan för att göra plats åt en miljöstation – Miljöförstörings skulle jag kalla det!!!
Men bergfickorna, U-formade, syns fortfarande på Eniro.se (tyvärr får jag inte forumet att acceptera hela adressen till länk över bergfickorna på Eniro.se). Dock är upplösningen inte den bästa.
Även på Google Earth är fickorna rivna.

Rakt över vägen från det som jag i den översta länken har benämnt ”Fpl-plats x 5” finns, enligt Jörgen, rester av jordvallsvärn från propellerepoken.

Det som är benämnt ”Fälthangar(?)” syns på bild på sida 204 i ”Svenska flygbaser”. Två stycken liknande väderskydd finns vid F 17, dock placerade mitt inne på flottiljområdet och används för uppställning av diverse fordon. Nu försöker jag att ta reda på om dessa någonsin har varit avsedda för flygplan. Exempelvis några prototyper till billigare och enklare fälthangar som visade sig inte vara ändamålsenlig. Känner ni till något om detta får ni naturligtvis höra av er eller posta ett svar här på forumet. Och om ni har sett liknande väderskydd på andra ställen i landet är även detta självklart intressant!
Senast redigerad av Emil Lindberg 07 feb 2009, 16:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 feb 2009, 16:33

Bengt Ekbladh skrev fre 23 jan 2009, 16:40

Bra du tar upp bergsfickorna Emil
De nämns i boken Gripen F7 Flottiljen // Karlsson/Andersson på
sid 154 o 164 (ena bilden samma som Emil nämner)
(undrar om inte SFT eller föregångare haft info om saken , eller var det FV-Nytt?)

Bildtexten till bild sid 154::>en av 29:orna i värnterrängen, bergsfickorna i utkanten av flottiljområdet (nosen syns)
Bilden liknar mycket Emils hänvisning till sin sida 202 undre bilden , bara Skog o inget berg syns.
(är väl kanske ändå i närheten ? av ”fickorna ”)

<<bergfickorna, U-formade, syns fortfarande på Eniro.se<<
Jag ser ingen U form?
Skulle U formen medge basering / skydd för säg en krigsdiv:?
Hur många fickor fanns , 2st?

Det måste väl vara tänkt att ha nät över fickorna ?
Just där finns ju ingen skog och tydlig vit/gul (?) markering i banan

<<Tyvärr revs dessa bergfickor för några få år sedan för att göra plats åt en miljöstation<<
närmare bestämt När?
Bergsfickorna var väl användbara för A29 o A32, men användes dessa vid ex. övningar under 37-eran?
Sist:
Fanns sådana ”bergsfickor” på några andra baser??
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Gimo 1962!

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 feb 2009, 16:37

Bengt Ekblad skrev lör 24 jan 2009, 21:05

Hej!
I augusti hade jag följande inlägg/fråga ute (inga svar!)
(OBS läs gärna Hela stycket!!)

Så ”avslöjade” man Gimo- basen!!<<
Gjorde en liten ”tve” ( 2 ) (OBS ej tvär-vetenskaplig, undersökning av 2 tidningar )
Objekt::blivande krigsflygfält i Gimo traktenTidpunkt : oktober 1962 ,Flygbas övning:

Ena tidningen har enbart:
1962-10-11 En krigsflygbas ”någonstans i Uppland” pressvisas , där pågår nu basövningar

Den andre avisan redovisar följande:

621003 >>>Bilister mötte Draken på Gimolandsväg:
En Drake bogseras o bilisterna måste av körbanan, detta pga. speciella övningar>>
De måste in på typ uppfarter för att ”gå fri”

621011 Blixtstartande flygare måste äta i plan på uppländsk övningsbas
Bild: J35:a (F16-märkt )i Töreboda –hangar
Pressvisning på en >>fullt krigsmässig flygbas i norra Uppland.>>
Ännu igår >spikades det på de helt nya sk. Töreboda-hangarerna>
Reservstartbanor finns >vilket är rena Landsvägen>
F13 förband kommer att avlösa F16-förbandet i Uppland

621012 Kossan o Draken ::Bild: Kossa o J35 F16-222 I dagarna pågår >någonstans i Uppland> en basövning
Bilden är ”talande” (mu) , har tyvärr ej scanner.

621015 Försvarsminister S Andersson besöker Gimo efter inbjudan från gen Payron , att >>övervara ett avsnitt av den flygövning som pågår i dessa trakter>

621016 Älgjakten:
Jaktlyckan har rapporterats god på de flesta håll, men
>>i ett visst FLYGBASOMRÅDE i nö Uppland lär dock älgjägarna vara ilskna, då luftens högvilt
”Drakarna” verkar att ha skrämt bort skogens högvilt<

621107 En Drake skall transporteras Gimo—Norrköping per landsväg per 30km /tim
Pga. >planets elsystem skadats på marken>> Billigare än att tekniker åker till Gimo. Transporten tar 2 dagar.

Så rapporterade man 1962
Man kan väl säga , var i Gimo trakten finns/fanns flygbasen?
Finns bilder/rapporter om Drakens tp. per landsväg ner till F13?
PS För min del återstår att kolla vad en annan (3:je) avisa rapporterade om övningen . Återkommer ev.

Sen en liten ”förklaring” av vägsystemet!
>>
• Riksväg 79 - Uppsala - Östhammar, en period riksväg 78, numera länsväg 288
Länsväg 288 går sträckan Uppsala - Gimo - (korsning nära) Östhammar..
Vägen tar sin början i Uppsala vid Trafikplats Bärbyleden (avfart nummer 188) vid motorvägen på E4. Där möter den också riksväg 55. Vid infarten till Gimo ansluter länsväg 292 och går gemensamt i cirka 100 meter innan den viker av mot Österbybruk. 288:an slutar i korsningen med riksväg 76, vid Börstils kyrka, ungefär 1 km söder om Östhammarsrondellen.
Vägen mellan Uppsala och Östhammar har haft många olika nummer genom åren. Fram till 1962 gick den under beteckningen länsväg 284. I samband med den stora vägnummerreformen detta år blev den "uppgraderad" till riksväg och fick då nummer 79. Några år senare var det dags igen, då vägen mellan Holmsund och Umbukta vid norska gränsen begåvades med europavägsstatus och erhöll beteckningen E79. Riksvägen Uppsala-Östhammar fick då byta nummer från 79 till 78. 1985 skedde den senaste förändringen, då vägen återigen blev klassad som länsväg, nu med nummer 288.>>

Detta för att riksväg 79 (okt 1962) på sträckan Bolsbyn—Alunda nu är klar (350:- per meter!)
Vägen mot Gimo är klar ca 1 nov -62

Under Roslags-manövern ,sept.-62 fick inte Stridsvagn 74 ur P1 använda den Nypermanterade vägen
De fick köra i ”oländig terräng vid sidan av vägen!”(en välte)

FV personal flyttar brevlådor pga:” skrymmande transporter skall fram”

Bild::
Javisst J35—222 F16 bogseras av traktor, efterföljt av personbil, ”valp?” och mopedåkare.
(jämför ”kossa MU ovan =222)

”Vi ”kanske nöjde oss DÅ att enbart testa tp. av ETT? Fpl .? (222 Draken)

Sen hade jag en fråga om ev. tp. av en Drake till F13 per landsväg!

Bild finns när transporten passerar Rickomberga, traktordragen med Överlappade kodsiffror!!!
Yttervingarna avmonterade och tex. motorutsläppet ”övertäckt.

OM Gimo basen sägs Bla.::

Basövningen är den Första där man prövar den Nya Basorganisationen under fullt fältmässiga förhållanden och med mobliseringsförfarande
BAS 60 Debut??
Vidare:
Man provar den nya ”Monteringsbara Töreboda-hangaren”

Man provar också” möjligheten till fpl- bogsering på allmänna landsvägar som inte är avstängda för civil trafik”

Vidare står<.
”I avkörnings fickorna i fältets Båda ändar står Drakarna
Piloterna sitter 2 timmars- skift!

Sist:
” det kan även nämnas att den allmänna väg som användes för bogsering också Bitvis duger som start o landningsbana!!

Som jag påstod….!

Så ”avslöjade” man Gimo- basen!!

Bengt
Bengt Ekbladh
 

F 3 UOM?

Inläggav Emil Lindberg » 03 feb 2009, 16:42

Emil Lindberg skrev sön 25 jan 2009, 12:26

Enligt sida 31 och 32 på https://www.flashback.info/showthread.php?t=90655&page=32 så låg/ligger två fälthangarer tillhörande UOM F 3 på platsen som länken nedan visar (man kan, som vanligt, ana två grön-blå ”kluttar”, misstänkt lika de retuscheringar som har nyttjats på andra försvarsinstallationer). Zooma ut så kan ni kanske lokalisera er.

UOM F 3? Eniro.se


Men på Hitta.se kan man inte se något

UOM F 3? Hitta.se


Ej heller Google Earth ger någon hjälp.

Se inlägget på Flashback gjort av ”oet” 2008-09-21, 20:33 för bilder på fälthangarerna och barack (för flygunderhållspersonalen?)

Men kan detta verkligen stämma? Jag tycker att fälthangarerna verkar ovanligt svårtillgängliga. Man ser ju knappt vägen dit!
Har den intilliggande järnvägen möjligtvis skurit av en bredare (mer synlig) väg dit?


Och jag som tycker att fälthangarerna i UOM F 17 ligger avsides, på en grusslinga invid väg 27/30.

UOM F 17
Senast redigerad av Emil Lindberg 04 feb 2009, 21:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Hans E Fredbäck » 03 feb 2009, 16:43

Hans E Fredbäck skrev sön 25 jan 2009, 22:23

Emil,
Jag kan bara uppmuntra Ditt nitiska arbete.
Meddela gärna Dina vänner hur Din strategi ser ut?
Mål, genomförandeproblem, tidplan, dokumentation, spridning utanför detta forum med mera.
Samverkan inom alla fjorton SFF regioner?
Very good sir!
HEF
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Fredrik Svärd » 03 feb 2009, 16:45

Fredrik Svärd skrev mån 26 jan 2009, 00:08 :

Hangarerna utanför Vikingstad syns ganska tydligt om man åker järnvägen norrut. Under min värnplikt på AF 2 grupperade vi vid något tillfälle utanför dessa hangarerna för att träna på att upprätta T-Bas (fördhkpplut) för hkp 5. Som jag minns det var vägen dit av bra standard.
Fredrik Svärd
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 03 feb 2009, 16:46

Emil Lindberg skrev mån 26 jan 2009, 14:30 :

Bengt Ekbladh skrev:
<<bergfickorna, U-formade, syns fortfarande på Eniro.se<<
Jag ser ingen U form?
Skulle U formen medge basering / skydd för säg en krigsdiv:?
Hur många fickor fanns , 2st?
Bengt


Bergfickorna vid F 7 var två till antalet, de låg "vägg i vägg" med varandra.
Dock var uppgiften om U-form felaktig. Fickorna var inte förbundna med varandra.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 03 feb 2009, 16:48

Emil Lindberg » mån 26 jan 2009, 14:37 :

Fredrik Svärd skrev:
Hangarerna utanför Vikingstad syns ganska tydligt om man åker järnvägen norrut. Under min värnplikt på AF 2 grupperade vi vid något tillfälle utanför dessa hangarerna för att träna på att upprätta T-Bas (fördhkpplut) för hkp 5. Som jag minns det var vägen dit av bra standard.


Förutom inlägget (som ingav tillförlitlighet) på Flashback har dessa fälthangarers (inunder de blå-gröna "kluttarna") existens och placering bekräftats av dig, Fredrik, och ytterligare en person (via mail). "Fpl-plats" på min utpekning var i själva verket en motorkörningsplats.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 03 feb 2009, 16:59

Emil Lindberg skrev tis 27 jan 2009, 17:55:

Jag har funnit något som gör mig konfunderad.

Enligt sida 24 i FortV-rapporten ”Svenska militära flygbaser” hade Jokkmokk-basen två kortbanor.

Men tittar man på sida 162 och 165 i boken ”Svenska flygbaser” hade den tre.

Om man sedan ”sveper” över basen med hjälp av Hitta.se kan man, utöver dessa tre kortbanor, finna detta: Två flygplanplatser invid väg 97, med utformning typisk för kortbanor och reservvägbaser. Dessa flygplanplatser ligger mer än 5 km från närmaste kortbana! Normalt avstånd är ca 400 m. Både nordväst och sydost om dessa flygplanplatser finns på väg 97 raksträckor som, när man tittar på Hitta.se, skulle vara möjliga kortbanor, smalbanor eller reservvägbaser.

4:e kortbana Jokkmokk-basen?
Välj ”Satellit” för flygvy. Zooma ut till nivå 6 så ser ni var i förhållande till resten av basen som dessa flygplanplatser ligger.

Är detta en fjärde kortbana? Eller avbrutna arbeten för en sådan? Eller ett väl utbyggt reservstartstråk? Sträckan eller flygplanplatserna finns ju inte markerad på kartbilderna i ”Svenska flygbaser”.


Tilläggas kan att enligt sida 24 i FortV-rapporten ”Svenska militära flygbaser” hade Kubbe två kortbanor, men på Hitta.se kan man tydligt se tre!

Kubbe-basen
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Fält 87 Kosta

Inläggav Emil Lindberg » 03 feb 2009, 17:13

Emil Lindberg skrev tor 29 jan 2009, 20:08:

”Snokade runt” och fann detta

UOM Fält 87 Kosta

Ungefär åtta stycken flygplanplatser på vägens östra sida och två på västra sidan (exklusive platserna med fälthangarer).
Fälthangarerna ser ut att vara av Töreboda-typ (välvt tak), till skillnad från en del andra UOM där fälthangarerna har taknock/takås.


Men kan detta vara BAKOM? Det ser lite ”dimmigt” ut på vissa ställen, som om retuscherarna har varit i farten.

BAKOM(?) Fält 87 Kosta

Flygplanslingan syns mycket bättre på Eniro.se

BAKOM(?) på Eniro


Själv har jag inte sett flygplanslingan i verkligheten. Men enligt en kollega som tidigare arbetade vid 2:a stationskompaniet vid F 10 ska följande ha utspelat sig i samband med en övning med J 35F på Kosta-basen: I övningens slutfas ombaserade man flygplanen till hemmabasen F 10 och därefter packade markpersonalen ihop sina grejor och satte även de kurs mot Ängelholm. På måndagen efter övningen saknade man ett flygplan i hangaren, flygplanet Johan 09. Då man inte hade hört talas om något haveri började man att leta, men på F 10 fanns det ej att finna! Då lyfte man luren och ringde till bastroppen på Kosta och undrade om de hade sett till flygplanet, vilket de inte hade. Men lite senare ringde bastroppen tillbaka och lät meddela att man hade hittat flygplanet stående på flygplanslingan i BAKOM! Man hade under övningen haft lite dålig koll på flygplanen och ”slarvat bort” 09:an, som hade parkerats längst söderut på flygplanslingan. P.g.a flygplanets undanskymda uppställning upptäcktes inte misstaget, och där hade flygplanet stått helt obevakat hela helgen!

De som kan bekräfta flygplanslingans existens är hjärtligt välkomna att höra av sig!


Kosta-basen var den enda bas som hade Törebodabågar (två stycken) i den södra/sydligaste banänden. Normalt sett byggdes Törebodabågarna uteslutande i den norra/nordligaste banänden. Totalt sett hade Kosta-basen alltså sex Törebodabågar, om man inte räknar med de två i UOM.

Översikt Fält 87 Kosta



Nu tänkte jag göra en ”favorit i repris”. På SFF gamla hederliga forum skapade jag ett inlägg som jag döpte till ”Med Jaktviggen i skogen”. Inlägget innehöll en del bilder från Kosta-basen och blev rätt uppskattat. Men detta gamla forum finns tyvärr ej längre på nätet. Så därför infogar jag nu samma inlägg ”rakt upp och ner”.


Med Jaktviggen i skogen

Skrivet av / Written by Emil Lindberg at 21. Jan 2007 09:23:36:

Lite då och då ägnar jag mig åt det tidskrävande arbetet att scanna mina tusentals negativ med flygmotiv. Med jämna mellanrum ”snubblar jag över” bilder som känns lite mer speciella än andra.

Här visar jag lite bilder från den sista flygövningen som genomfördes på Kosta flygbas, i maj 2000, innan den lades i malpåse. Numera tjänar basen som timmerupplag efter stormen Gudruns framfart över södra Sverige.

Övningen var slutövning för värnpliktsomgång 99/00 samt officerskurs 98/00, i vilken jag ingick i.

Denna övning utfördes i, det då nya, Bas-04-konceptet vilket innebar mer fredsmässig klargöring och därför bestod varje klargöringstropp av en flygtekniker och fem flygmekaniker. Men vi var även utbildade och övade på det mer personalkrävande men vassare Bas-90-konceptet ifall läget skulle trappas upp. Då bestod varje klargöringstropp av cirka 12-15 personer.

Under övningen förekom tyvärr väldigt lite yttre last och beväpning. Som ni ser bär de flesta flygplanen bara blinda robot 74 eller enbart lavetter till dessa.

De flygplan som var utgångsbaserade på basen tillhörde 2:a kompaniet F17, men p.g.a av de många omflyttningar som gjordes under tiden för D-modifiering av JA 37 var en del av dem fortfarande märkta med andra flottiljsiffror än 17.

Jag har valt att visa bilderna i svart-vit för att symbolisera en svunnen epok – både JA 37 och Kosta-basen är tagna ur tjänst. Originalbilderna är i färg.
Bilderna är säkerhetsgranskade och godkända för publicering.
BILDERNA SKYDDAS AV SVENSK UPPHOVSRÄTTSLAG! Vänligen respektera detta genom att inte kopiera bilderna!


Bild

37446 F17-06 landar på Kosta-basen.



Bild

Mottagning av 37442 F17-52 på flygplanplats Helge 3.




Bild

Värnpliktige Andersson lämnar av flygplanet till flygföraren.




Bild

Flygförare inväntar startorder.



Bild

Kadett Segerstedt sitter redo att övervaka startförloppet av motorn.



Bild

37436 F21-32 ”sätter tofflorna i backen”.



Bild

Kadett Nilsson samtalar med flygförare i 37443 F17-43.



Bild

37443 F17-43 står beredd i ”högsta” på Helge 4. Fänrik Olofsson har passning på ”slingan” vid vänster vingspets.



Bild

Batteristart (utan beredskapsaggregat, BRAGG) av 37446 F17-06 på s.k överbeläggningsplats.



Bild

Flygtekniker övervakar startförloppet med avseende på eventuell brand i startmotorn och att ventilationsluckan till automatkanonen stänger, vilket indikerar att startförloppet är klart.



Bild

37446 F17-06 efter start.



Bild

Två flygmekaniker passar på att vila under tiden som flygplanet är i luften



Bild

37389 F4-59 inväntar startorder.



Bild

Flygföraren har begärt ”kontakt” men väntar med att starta motorn. Detta för att direkt då startorder kommer kunna trycka på startknappen. Därför står flygmekanikern beredd vid BRAGG-anslutningen för att kunna övervaka varningslampan för brand i startmotorn och kunna fånga BRAGG-slangen då denna lossnar automatiskt efter att startförloppet är klart.



Bild

KF (Kontroll Första) av 37304 F21-01. Kadett Nilsson kontrollerar bromsarnas förslitning på vänster huvudställ.


Visst var det något med visst med Viggen?
Personligen kände och såg jag vissa likheter med en noshörning.



/Emil – numera flygtekniker på JAS 39 Gripen
Senast redigerad av Emil Lindberg 07 feb 2009, 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 06 feb 2009, 20:05

BAKOM F 1 på Hitta.se

Flygplanplatserna syns lite bättre på Eniro

BAKOM F 1 på Eniro.se

Kan någon förklara varför det ser ut som om det ligger ett flygplan mellan sjätte och sjunde fickan (räknat norrifrån)?



Det här borde väl vara UOM? Fälthangarerna syns ej i zoomnivå lägre än 9. De blågröna retuscherings-kluttarna avslöjade deras läge, hade det inte varit för kluttarna hade jag nog aldrig hitta fälthangarerna.

UOM F 1



Hur ser det ut i området nordost om den norra banänden? Har där funnits jordkulehangarer? Eller är det ”bara” flygplansvärn inne bland berg och sten?

Området i nordost
Senast redigerad av Emil Lindberg 10 feb 2009, 10:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 09 feb 2009, 18:48

Artikel om försäljningen av Kubbe-basen
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... vice=print



Hemsida om hur f.d Fält 57 Strängnäs/Malmby nyttjas idag. Bl.a ritningar över FRAMOM
http://www.malmby-fairground.se/malmby/ ... Fairground

Satellitbild över flygbasen
Fält 57 Strängnäs/Malmby

Och här är UOM till Fält 57
UOM Fält 57

Här finns bilder från f.d Fält 57
http://www.bunkertours.se/mh/strangnas57.html



Sida om hur f.d Fält 45 Sättna nyttjas idag
http://www.sundsvallraceway.se/home.htm



Kan man hitta mer om hur f.d flygbaser nyttjas idag?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Emil Lindberg » 12 feb 2009, 21:40

Kan detta vara UOM till Åmsele-basen?
UOM Fält 41 Åmsele?

Här en länk till vad f.d Fält 41 Åmsele används till idag
http://amselebasen.se/Index.htm

Och här finns lite bilder från kortbanorna m.m
http://www.bunkertours.se/mh/amsele.html
Om man ”utforskar” menyn ute till vänster kan man hitta en del annat godis
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska flygbaser, Jungs krigsflygfält.

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 feb 2009, 21:41

Jungs krigsflygfält.

Hej!
Om man läser F7:s historik ser man att de ibland baserade på

Jungs krigsflygfält

Har inte kollat var basen låg , men det vet ju ni naturligtvis.

Någon med mer info om ”Jungs krigsflygfält”

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska flygbaser, huvudbaser och sidobaser

Inläggav Klas Andersson » 15 feb 2009, 22:32

Jung ligger utmed E20 söder om Skara
var nån fråga om det i Gamla Forumet , det var ett gräsfält , vill minnas det heter något annat ? Kvänum ? Öttum ?
vill minnas en "Hangar" finns kvar ! men är annars åkermark nu
Står något mycket kort om det i Boken vi fick om flygbaser ,men den har jag lånat ut !
Tror inte E20 har nån "Flygraka" där
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst