Polarnavigation

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Polarnavigation

Inläggav thorjh » 23 feb 2008, 15:32

En pionjär är gått ur tiden .

Den 16. januari detta år avled den kände norska flygpionjären
Einar Sverre Pedersen . Han föddes i Trondheim 1919 . Han och hans fru
var goda vänner med oss her i staden , innan dom flyttade till Alaska .
Han utbildades som navigatör i Canada under kriget .
Vi träffades redan på femtitalet när vi jobbade inom SAS på Bromma .
Han var då chefsnavigatör inom bolaget och berättade att han utvecklat
en "precessionsfri " gyrokompass för flygning i polarområderna .
Bifogar en faximil från SAS's 50-års-jubileumsbok från 1996 .


Bild

Frid över hans minne .
Thor Hafstad
Senast redigerad av thorjh 24 feb 2008, 02:28, redigerad totalt 2 gånger.
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Inläggav Christer Sidelöv » 23 feb 2008, 22:46

Bildinlaggningsfunktionen ar lite annorlunda fran det gamla forumet. Eftersom jag ser att du anvander photobucket liksom mig kan jag hjalpa dig hur. Under bilden du laddat upp finns fyra olika lankar. Om du kopierar den sista, "IMG Code" vilket du kan gora med vansterklick pa musen, far du den lank som du skall anvanda har pa forumet. Kolla garna med forhandsgranskningen forst om du ar osaker. Reslutatet blir som nedan:






Bild
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Stort tack !

Inläggav thorjh » 24 feb 2008, 02:54

Hjärtligt tack till dig Christer . Så enkelt var det altså !

Bild

Thor 1955
Senast redigerad av thorjh 24 feb 2008, 19:06, redigerad totalt 1 gång.
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Ack bildinläggning är svårt & ändra i efterhand

Inläggav Lars Sundin » 24 feb 2008, 05:46

Christer Sidelöv skrev:Bildinlaggningsfunktionen ar lite annorlunda fran det gamla forumet. Eftersom jag ser att du anvander photobucket liksom mig kan jag hjalpa dig hur. Under bilden du laddat upp finns fyra olika lankar. Om du kopierar den sista, "IMG Code" vilket du kan gora med vansterklick pa musen, far du den lank som du skall anvanda har pa forumet. Kolla garna med forhandsgranskningen forst om du ar osaker. ...


Ack, möjligheterna att göra fel är fortfarande många. Ofta kan ju läsaren av inlägget lyckligtvis ändå få fram bilden om han kopierar in bildadressen i webbläsarlisten uppetill. Jag är inte så hemma på Photobucket men jag tipsade Thor tidigare om ytterligare en adressvariant som verkade funka.

(Jag fick förresten tre mail i går från vänner på forumet, med rubriken "Hjälp!" Det verkar nu ha ordnat sig.)

Dessutom bjuder vårt nya forum på möjligheten att i efterhand gå in och rätta sina egna inlägg, vilket kan ha sina poänger förutom att det kan vara bra ibland, t ex i ett fall som detta.

Om polarnavigering kan den nostalgiske läsa i Ett år i luften, det var ju något SAS var mäkta stolt över en gång. "First over the Pole" o s v.

Lars S, en odrägligt pratsam majister som även noterat att man lätt glömmer rubrikens möjligheter - samt att den har en begränsad längd
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Einar Pedersen

Inläggav Håkan » 24 feb 2008, 22:42

Hej,

En runa över Pedersen finns i dagens Svenska Dagbladet (www.svd.se).
Gå in på familjesidorna v. 08 24/2 sid 42 (jag hittade ingen bra länk till pdf:en men det kanske Lasse gör... ;-))

mvh/Håkan

WWII Biplane Fighter Aces
http://surfcity.kund.dalnet.se
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:54
Ort: Borlänge

Re: Einar Pedersen

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2008, 08:08

Håkan skrev:Hej,

En runa över Pedersen finns i dagens Svenska Dagbladet (www.svd.se).
Gå in på familjesidorna v. 08 24/2 sid 42 (jag hittade ingen bra länk till pdf:en men det kanske Lasse gör... ;-))

mvh/Håkan

WWII Biplane Fighter Aces
http://surfcity.kund.dalnet.se


Jag kom inte så värst mycket längre annat än att man lämpligen startar på http://wwwc.svd.se/prenumerera/pdf_index.asp?nav=familj&weekday=08 och så klickar på "tumnagelsidan längst till höger för den 24:e (sid 40, till hälften skymd). Då får man fram hela sidan och kan läsa (och spara) hela sidan eller just minnesorden över Pedersen, som för övrigt Fred Goldberg skrivit.

Innehållet på familjesidorna är i viss mån färskvara (familjesidor från de senaste 9 veckorna finns).

Lars S, som sejvat minnesorden och fortfarande tror att man så att säga snabbare dör i SvD...

P S. På http://www.abc.se/~m225/litteratur/doedreg.html finns register över dödsannonser och minnesord för SvD och några andra dagstidningar för ett par av de senaste åren. Kan vara nyttig ibland, bl a fann jag födelsedata och datum för dödsannons för Roy Muchow (något jag tror Mats Averkvist tidigare fann på annat håll varför jag började söka inom sajten).
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst