Moderator: Sven-Erik Jönsson
Christian S skrev:Det räcker med att åka Rv25 så är den bredare än normalt på sina ställen. Likaså fanns kanske det ev. möjlighet att landa på Rv49 utanför Karlsborg. Sommaren 1994 fanns vändfickor med upphängningsstolpar för kamouflagenät kvar.
Christian S skrev:Det räcker med att åka Rv25 så är den bredare än normalt på sina ställen.
Christian S skrev:Likaså fanns kanske det ev. möjlighet att landa på Rv49 utanför Karlsborg. Sommaren 1994 fanns vändfickor med upphängningsstolpar för kamouflagenät kvar.
christer skrev:Hej,
Vi måste nu meddela att Flyghistorisk Revy 2008 "Svenska Flygbaser" är definitivt slutsåld på Medlemsservice. Eörstår av alla inlägg på Forum att det är ett mycket intressant ämnesområde. Ta väl vara på era exemplar!
Det är den FR som sålt i särklass bäst efter utgivning på senare tid. Påfallande många från andra länder har också beställt och köpt denna förnämliga bok.
Men nu är den slut. Finito.
/christer
Medlemsservice
christer skrev:Hej,
Vi måste nu meddela att Flyghistorisk Revy 2008 "Svenska Flygbaser" är definitivt slutsåld på Medlemsservice. Eörstår av alla inlägg på Forum att det är ett mycket intressant ämnesområde. Ta väl vara på era exemplar!
Det är den FR som sålt i särklass bäst efter utgivning på senare tid. Påfallande många från andra länder har också beställt och köpt denna förnämliga bok.
Men nu är den slut. Finito.
/christer
Medlemsservice
Åba skrev:Ett stycke senare rätar vägen upp sig och breddas. Är detta verkligen en av start/landningsbanorna?
Jag menar, det ska väl mycket till innan man stänger av E4:an för flygverksamhet (åtminstone vid övning i fredstid)?
Denna bas är väl en av de få kvarvarande vägbaser som fortfarande används, relativt frekvent?
Emil Lindberg skrev:Emil Lindberg skrev:Emil Lindberg skrev mån 26 jan 2009, 22:24:
Kan det här vara en hittills okänd(?) reservvägbas eller reservstartstråk?
Avståndet mellan ”flygplanplatserna” är 2 km – normal längd för reservvägbaser. Platsen ligger ca 6 km sydväst om bankorset på F 11.
Reservvägbas ”Svalsta”?
Så "rätt" man kan ha ibland. Kanske.
I dokument från 1964 som finns i Krigsarkivet omnämns Bergshamra som planerad reservvägbas för Nyköpingsbasen. Eftersom att de flesta Bergshamra som Hitta.se hittar ligger norr om Stockholm (reservvägbaser skulle ju om möjligt ligga max en timmes körtid från resp. moderbas) och det Bergshamra som ligger vid Södertälje inte "erbjuder" några lämpliga vägsträckor handlar det sannolikt om ett skrivfel - Bergshamra istället för Bergshammar. Bergshammar ligger ca 3 km öster om den utpekade sträckan.
T Kontoret skrev:Får jag spekulera fritt utan att för den skull ha någon kunskap i dåtida anläggningsarbete av reservvägbas, så uppstår för mig följande frågor:
-Den raksträcka vid Svalsta korsas av vattendrag.
-Området är kuperat
-I sammanhanget väldigt "ungt" landområde, då det är gammal sjövik/botten.
Jag har åkt denna sträckning av E4 sedan Hedenhös och har såklart flängt med tanken om hur rakt och tänkbart det skulle vara med en reservvägbas där.
T Kontoret skrev:Angående reservvägbasen du efterlyste på väg 52 strax väster om forna F11 är det en bullseye! =) Yttermera fanns för ca 15 år sedan bränslecisterner nedgrävda
ca 1 mil ifrån den lokalt titulerade Stigtomtarakan. Bränsledepå enligt karta: http://www.hitta.se/karta#center=652529 ... .%22%7D%5D
Mackan skrev:Någongång i mitten på 70-talet bilade vi från Halmstad till High Chaparall i Hillerstorp och jag har en vag minnesbild att jag noterade någon "flygbasrelaterad" installation längs denna resväg. Det borde ha varit någonstans mellan Smålandsstenar och Hillestorp och således därför på västra sidan om E4. HAG ligger ju ca 30km Ö Hillerstorp, så frågan är om det kan vara något anslutet till denna bas. Det har ju trots allt gått närma fyra decennier så minnesbilderna är väl knappast kristallklara. Om någon kan kasta ljus över detta, eller har någon hypotes vad det kan ha varit, så är jag väldigt tacksam.
Bengt Ekbladh skrev:Hittade detta forum.
Landningsbanor på landsvägar
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13944.0
Någon som kollat om det finns några nyheter / ej nämnda landsvägsbaser som ”vi” inte noterat?
Bengt
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst