Svenska vägbaser och reservvägbaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inläggav XHL » 11 jan 2009, 23:37

XHL skrev:
Emil Lindberg skrev:
XHL skrev:
Emil Lindberg skrev:
Reservvägbas Gimo? (Gimo-1)


Om man följer väg 288 norr ut från Gimo nästan vid Lysta, står / stod Törebodabågar med gavelväggar, förråd eller rep-plats ??.
Fanns / finns även ett antal uppställningsplatser där.
Har åkt denna väg (288) många gånger sedan tidigt 70-tal, och undrat var flygrakan låg... nu vet jag :-)
Men, detta måste innebära transport/bogsering av flp genom Gimo samhälle..

Mvh
Martin



Kul att denna tråd börjar att lossna mer och mer, att folk runtom i Sverige som har sett "ditt och datt" bidrar med sina observationer. Så att vi gemensamt kan dokumentera ett flygbas-Sverige som pö om pö decimeras, och som snart är ett minne blott.

Hej Martin!

Kan du, eller någon annan med lokalkännedom, ta en titt på följande länk och se om jag har prickat någorlunda rätt? Retuscherarna har tydligen varit i farten i detta område. Området ser exakt likadant ut på Eniro.se, så det gav ingen hjälp.

Området ligger ca 8,5 km (fågelvägen) från Gimo-basen så det finns väl (utan att vara någon expert) en viss sannolikhet att detta kan ha varit ett UOM till Gimo-basen.
Någon som vet om detta verkligen är UOM till Fält 54 Gimo?

UOM Fält 54 Gimo?


Jag vill minnas att det endast funnits flp-platser väster om vägen (kan ha fel då minnet inte är det bästa). Jag tittade oxo på Eniro och såg "maskeringen". Blev lite förvånad då detta borde vara avmilitariserat (heter det så ??) GE har fruktansvärt dålig upplösning i området, så ingen hjälp där. En liten bit norr på 288 finns det en raksträcka som mycket väl skulle kunna vara användbart för flyg. På östra sidan om vägen har det funnits ett mobförråd eller liknande grön lada utan fönster och med en asfaltsplan utanför.

Skall upp dit i mitten av januari, kan titta lite då, ev ta någon bild om ingen annan bor i närheten och gör det innan dess.

Mvh
Martin


Ja, så var man hemkommen från Nord-Uppland, och kan konstatera att 2 st Törebodahangarer (bågar med gavlar) står på västra sidan om väg 288.
Hittade dessutom 4-5 flygplansplatser.
Dock var det för mörkt klockan 06,30 i morse, så några bilder kan jag inte bidra med, kanske någon annan som bor nära kan plåta lite ??

Mvh
Martin
XHL
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 dec 2008, 00:53

Inläggav Emil Lindberg » 12 jan 2009, 10:27

XHL skrev:Ja, så var man hemkommen från Nord-Uppland, och kan konstatera att 2 st Törebodahangarer (bågar med gavlar) står på västra sidan om väg 288.
Hittade dessutom 4-5 flygplansplatser.
Dock var det för mörkt klockan 06,30 i morse, så några bilder kan jag inte bidra med, kanske någon annan som bor nära kan plåta lite ??

Mvh
Martin


Så stämmer min utpekning vad gäller fälthangarerna i länken nedan?
Och ungefär hur låg flygplanplatserna?

UOM Fält 54 Gimo?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Lennart A » 12 jan 2009, 18:00

Fritt ur minnet: Det finns/fanns ett tiotal uppställningsplatser och två hangarer inom det område du markerat, dvs från skogens början och fram till vänsterkurvan. Du kan se en del av dem på största förstoringen. Om jag minns rätt ligger hangarerna på de platser som är längst bort från Gimo räknat, eller bland de sista. Antar att rakan mot Gimo kunde användas som nödstartstråk i det fall Gimobasen blev utslagen.

Vad som förvånar är att man tydligen kunde bogsera J 35:or längs den smala, krokiga och backiga grusvägen mellan fält 54 och stora vägen.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:08

Emil skrev tis 13 jan 2009, 21:04
Googlade på ordet "flygraka". Fann då en text som löd:
"När jag tänker närmare efter - en Ferrari eller en Lamborghini skulle inte sitta fel alls på flygrakan utanför småländska Nybro en varm sommardag. Myggorna skulle definitivt bli frånåkta"

Därför letade jag på Hitta.se i trakterna kring Nybro. Och fann det här.
Reservvägbas öster om Nybro???

Är det en f.d reservvägbas eller ett f.d reservstartstråk? Eller är det ännu ett exempel på en slarvig och ogrundad användning av benämningen "flygraka"?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:12

Emil Lindberg skrev tor 15 jan 2009, 09:32 :
Emil skrev tis 13 jan 2009, 21:04
Googlade på ordet "flygraka". Fann då en text som löd:
"När jag tänker närmare efter - en Ferrari eller en Lamborghini skulle inte sitta fel alls på flygrakan utanför småländska Nybro en varm sommardag. Myggorna skulle definitivt bli frånåkta"

Därför letade jag på Hitta.se i trakterna kring Nybro. Och fann det här.
Reservvägbas öster om Nybro???

Är det en f.d reservvägbas eller ett f.d reservstartstråk? Eller är det ännu ett exempel på en slarvig och ogrundad användning av benämningen "flygraka"?


Det finns ju en chans att att det är reservvägbas Målerås som avses. Denna ligger ca 20 km nordväst om Nybro.

Reservvägbas Målerås

Men vad är det då som jag har hittat öster om Nybro?
Senast redigerad av Emil Lindberg 13 feb 2009, 20:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:14

Emil Lindberg skrev fre 16 jan 2009, 07:46
Nu har vi lyckats indetifiera och lokalisera en hel del reservvägbaser, kortbanor, smalbanor och reservstartstråk. Men några återstår att finna

Björklinge
S 47Åkarp
B 31 Sillbo-Siggeberg ( se ”Svenska reservvägbaser”, ej byggd?)
Stenkvista ( se ”Svenska reservvägbaser”, ej byggd?)
Häradstorp ( se ”Svenska reservvägbaser”, ej byggd?)
Sjösa-Ånga ( se ”Svenska reservvägbaser”, ej byggd?)
Mariestad ( se ”Svenska reservvägbaser”, ej byggd?)
S 67 Ljungby ( se ”Svenska reservvägbaser”, ej byggd?)

Stigtomta
Linköping/Vårdsberg
Uråsa-1
(Fagerås är samma som Lammhult)
Hultsfred-1
Kallax-1

Välkomna att bidra med upplysningar och information!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:16

Emil Lindberg skrev sön 18 jan 2009, 17:47:

I följande länk kan ses hur ett flygplan ur FFK landar på reservvägbas Ånge/Jämtkrogen i maj 2008.
http://ug23.hemvarnet.se/?action=show640;bildid=23356;bildspel=nyhet3301

Originalsammanhanget finns här.
http://ug23.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=3301

Kan det vara något liknande som Curtll skrev om i ett inlägg lör 10 jan 2009 20:21, om civila flygplan som landade på reservvägbasen sydost om Vidsel?

Här är en minneslista för FFK/HV-flyg med anknytning till verksamheten avbildad i den översta länken.
http://www.sivek.se/FFK/Download/HVflyg_Minneslista_Flygbas.pdf

Dock tycker jag att minneslistan är lite svårtolkad avseende krav på flygbas. Under ”FÖRBAND – Tillfällig flygbas” står det: ”Flyggrp kan starta och landa på tillfälliga baser som vägar, åkrar, parkeringsplatser under vissa förutsättningar.” Men under ”Krav på flygbas” står det ”Följande krav gäller för godkänd bana: Minsta bredd – 30 meter”.
Men hur många vägar är 30 meter? Reservvägbas Ånge/Jämtkrogen lär ju inte vara det? Eller avser ”Flygbas” och ”Tillfällig bas” i sammanhanget två helt olika sorters av flygbas?

Reservvägbas Ånge/Jämtkrogen
Senast redigerad av Emil Lindberg 13 feb 2009, 20:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Lennart A » 02 feb 2009, 22:19

Lennart Andersson skrev sön 18 jan 2009, 18:26:
Intressant!
Visste inte att flygplan faktiskt har flugit där. Vägbanan hålls inte efter lika bra längre som denna reservvägbas var aktiv och börjar få lite skönhetsfläckar, men nog är detta en rejäl "raka" alltid! Har åkt där många gånger och nog är det lätt att gasfoten åker ned en bit extra och att fantasin skenar iväg och får vingar...
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:22

Emil Lindberg skrev mån 19 jan 2009, 20:38:

Emil Lindberg skrev:
I följande länk kan ses hur ett flygplan ur FFK landar på reservvägbas Ånge/Jämtkrogen i maj 2008.


Får kanske rätta mig själv. Det framgår ju ingenstans att det var just reservvägbasen på E14 utanför Ånge som man landade på. Jämfört med satellitbilden över reservvägbas Ånge/Jämtkrogen tycker jag att vägen på bilden är alldeles för svängig. Men till min fördel tycker jag mig kunna se en stor ficka på vägens högra sida, hitom flygplanet. Och två stora fickor på vägens högra sida, i bildens bakgrund. Vad tycker och tror ni? Är bilden tagen på reservvägbas Ånge/Jämtkrogen eller ej?

Här är fler bilder på FFK-flygplan som landar på väg.
http://www.sivek.se/FFK/Bilder.html
Det ligger ju nära tillhands att tro att det var reservvägbas Målerås som användes. Men vägen på bilderna tycker jag inte är ovanligt bred, och några flygplanplatser syns inte till.

Reservvägbas Målerås
Senast redigerad av Emil Lindberg 13 feb 2009, 20:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Lennart A » 02 feb 2009, 22:24

Lennart A skrev mån 19 jan 2009, 21:34 :

Joså, det är Ångebasen/Jämtkrogen. Det står E 14, Trondheim och Östersund på skylten och till höger finns en klargöringsplats. Vägens krökning beror på perspektivet (teleobjektiv). Det finns en bild i Flygbasboken som jag tog en småregning dag, från andra hållet, strax innan boken blev klar.

Lennart
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:26

Emil Lindberg skrev ons 21 jan 2009, 19:45:

Den tråd handlar förvisso om svenska vägbaser. Men jag kan inte undgå att sväva ut lite och beröra de utländska motsvarigheterna. På sida 21-25 i ”Svenska reservvägbaser” kan man läsa om detta. Mycket intressant läsning! Vad nog en del har missat är de hänvisningar som finns längst ner på varje sida. Följande länkar är ett axplock av dessa
hänvisningar.

http://www.lostplaces.de/cms/content/view/113/33

http://www.mig-21.de/english/newsarchive/dol2003.htm

http://www.bharat-rakshak.com/IAF/News/2002/02-Jan.html

http://www.ilmavoimat.fi/index_en.php?id=661

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_len%20...%20ja_-paikat

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/3911961.stm

http://www.codeonemagazine.com/archives%20...%20n_03/rsaf/

Diskussioner om utländska vägbaser bör göras i separata tråd, då denna tråd är tänkt att handla om svenska vägbaser. Men diskussioner om paralleller och likheter med svenska vägbaser tycker i alla fall jag är OK och utvecklande.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 feb 2009, 22:29

Bengt Ekbladh skrev ons 21 jan 2009, 20:28

Hej!

På sid 61 i Swedish Viggens // J Jörgensen finns en bild på när JA37 F21—24

Korsar en ”vanlig landsortsväg”.på väg till/från basen.

Vakt står uppställd vid ”halv-vägs bom”.(höger körbana, bommad”)
Röda stoppljus (2st)
Stopp-signal vägmärke + blå/vit skylt, med pil rakt framåt.

Skog nära i bakgrunden, med vägen svagt böjd åt vänster.

Nämnda bok , 80 sidor Viggen –bilder + text på Engelska o Tyska
Rekommenderas, finns hos medlemsservice (200:-+porto)

Bilden liknar i någon mån Tierps basens ”korsning av fd. E4:an”, men är det nog inte , har aldrig sett nämnda vägmärken där.

Någon som ”känner igen ” var det kan vara??

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:31

Emil Lindberg skrev ons 21 jan 2009, 20:52 :

Hej!

På sid 61 i Swedish Viggens // J Jörgensen finns en bild på när JA37 F21—24

Korsar en ”vanlig landsortsväg”.på väg till/från basen.

Vakt står uppställd vid ”halv-vägs bom”.(höger körbana, bommad”)
Röda stoppljus (2st)
Stopp-signal vägmärke + blå/vit skylt, med pil rakt framåt.

Skog nära i bakgrunden, med vägen svagt böjd åt vänster.

Nämnda bok , 80 sidor Viggen –bilder + text på Engelska o Tyska
Rekommenderas, finns hos medlemsservice (200:-+porto)

Bilden liknar i någon mån Tierps basens ”korsning av fd. E4:an”, men är det nog inte , har aldrig sett nämnda vägmärken där.

Någon som ”känner igen ” var det kan vara??

Bengt


Utan att ha sett bilden slänger jag iväg en vild gissning på Kosta-basen. Jag minns från de övningar på Kosta-basen som jag deltog i att det åtgick en mängd personer bara för att sköta bommarna vid den allmänna väg som korsade banan. Enligt bestämmelserna skulle det finnas bemanning vid bommarna. Detta skulle gälla även om man hade modifierat bommarna med fjärrstyrning från trafikledaren. Denna bemanning var en hård belastning, då man förutom att sköta dessa bommar skulle bevaka egen grupperingsplats, sköta grupperingsplatstjänst (ved, vatten, mat, maskering, m.m), se till att ha bränbsle i bilarna, sova, m.m.m.m. För oss i klargöringstropparna var bemanningsansvaret stundtals en lika stor uppgift som själva klargöringstjänsten! Kändes som en snedfördelning av ansvar och uppgifter.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 feb 2009, 22:34

Bengt Ekbladh skrev ons 21 jan 2009, 21:16 :

Du har säkert rätt Emil , på samma uppslag visas 3 bilder på 17—04, 37444, av samme fotograf ( Jan Jörgensen)
Och en sägs föreställa Kosta basen

Där sägs att vi 1980-90-talen hade 24 Bas 90 baser

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Tillfällig korsning väg-landningsbana F16

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 feb 2009, 22:35

Bengt Ekbladh skrev tor 22 jan 2009, 20:20

Hej!
Som lite kuriosa :noteras ur UNT i juli 1962:

Rubrik:
<<Släpp fram flygplanen!!<<

<<korsning mellan flygbana och landsväg hör till de mera unika trafiktekniska arrangemang, men lite i skym undan består sig också Uppsala med en sådan märklighet.

Den gamla landsvägen mellan Ärna och Ulva korsas nämligen numera av flygflottiljens förlängda start- och landningsbana.

Vägtrafikanterna får snällt vänta för att släppa fram flygplanen::

En bom fälls ner, ljussignalerna visar rött och Lansen kan passera<<

Bild :: bil, moped o gående (kan ev. vara en vakt??) (vänstertrafik naturligtvis!), väntar medan en Lansen drar på.

Vidare:
<<Det bör kanske betonas , att korsningen endast är ett provisorium, eftersom den nya vägen beräknas vara klar inom kort.<<

Så snabbt gick det nu inte, lite senare meddelas::

<<Vägbanan är klar, men bron över Fyrisån blir inte klar förrän i oktober ( 3 mån. väntan ytterlgare)<<


Ban-förlängningen gjordes väl för att F16 skulle bli FV:s 2:a Drakenflottilj

Är detta vad man kallar Atlantbanan tillblivelse??
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:39

Emil Lindberg skrev mån 26 jan 2009, 22:24:

Kan det här vara en hittills okänd(?) reservvägbas eller reservstartstråk?
Avståndet mellan ”flygplanplatserna” är 2 km – normal längd för reservvägbaser. Platsen ligger ca 6 km sydväst om bankorset på F 11.

Reservvägbas ”Svalsta”?

(Pinsamt vore om jag redan har hittat denna vägbas, fast under ett annat namn…)


Och när vi ändå är i trakterna kring F 11 och sniffar. Var låg F 11 UOM?
För området i länken nedan var väl ändå BAKOM? Det utpekade området ligger ca 3 km från banänden, ett UOM brukade ju ligga lite längre iväg (5-10 km).

BAKOM F 11?
Senast redigerad av Emil Lindberg 13 feb 2009, 20:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 feb 2009, 22:47

Bengt Ekbladh skrev: tor 29 jan 2009, 20:05

Stigtomta fältet ?
Hej!
Tidigt 90-tal sökte jag Stigtomta- fältet
Hittade ”nada”, hamnade i planterad skog (sen 10-15 år??)
Jag irrade söder Stigtomta.(hittade inga FV lämningar)

Enligt 1932-års riksdag uppsattes ett antal hjälpflygplatser , däribland Stigtomta.
Användes tydligen bla. av nattpostflyget

Nyköpings Flygklubb fick temponärt tillstånd använda det Civila flygfältet i Stigtomta från 1948

Stigtomtafältet nedläggs 1/10 1960
1960 skulle Luftfartstyrelsen lägga ner Stigtomtafältet, vilket också skedde den 1 oktober 1960.

Ett ladvärn fick klubben att disponera som hangar. Hangaren på Stigtomtafältet köptes av klubben
och flyttades till Brandholmen 1961 till en kostnad av 6000 kr.

Den långa, trånga vägen från värnhangaren Till stråket på Larslund.

1977 skulle Larslundsfältet övergå i Domänverkets ägo för att slussas vidare till
plantskolan som odlade omkringliggande mark. Frågan löstes så att segelflygsektionen hyrde marken fram till dess att man 1981 kunde flytta över till F11 på Skavsta och ta hangar 83 i besittning. 1985 var det dags för Brandholmens flygplats att läggas ner då Nyköpings kommun skulle satsa på en kommersiell flygplats på Skavsta. Under 1984 flyttade motorsektionen till Skavsta och hangar 81, till vilken även segelflygsektionen flyttade från hangar 83.

Sen har vi segelflygfältet vid Larslund
Fält 10 Larslund/Enstaberga

Segelflyget fick använda Fält 10,Larslund , ett ladvärn fick disponeras
Hangaren på Stigtomta flyttas till Brandholmen

http://www.nfk.nu/hist.htm

Var jag på fel ställe då jag sökte Stigomta söder om orten?

Söker info om Stigtomta samt Larslund.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Lars Sundin » 02 feb 2009, 22:49

Lars Sundin skrev tor 29 jan 2009, 20:36

Hej Bengt, nej du var nog rätt vad beträffar Stigtomta. Skall lägga ut en karta som visar fältet SSO om bebyggelsen "Stigtomta", alldeles invid järnvägen. Söder därom. Jag har aldrig varit där, men tror att man lika litet som vid Vängsö kan finna några FV-lämningar. Däremot fanns det ju under beredskapen landmilitära anläggningar; skyttevärn, LV-ställningar, spanska ryttare, mineringar o d på Vängsö. Det var spärrat av spanska ryttare, men det gick att nödlanda om man siktade rätt, det gjordes någon gång.

Om Larslund fann jag http://www.flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65963 men det har du nog sett. Jag är inte så hemma på flygvapnets olika fält eller användande av civila fält och har inte följt närmare den diskussion som förs om dessa här på forumet. Stigtomta var ett civilt fält och är omnämnt både av Bratt och Kernell i deras historiska skrivande. Bl a var det ju dit (och inte till det mer närbelägna Vängsö) som Södertälje-grabbarna for 1938 för att rutscha med sin Anfänger som jag beskrev i en annan tråd (den om sprygeln).

Tillägg: Jag har nu lagt ut en avplåtning ur "Ett år i luften" 1949, som visar Stigtomta. Avplåtningen är slarvigt gjord men man kan få rätt bra resultat om man riggar upp motiv och belysning med litet omsorg. Man behöver alltså inte alltid en skanner för att göra en bild. Se http://larssundin.ownit.nu/Stigtomta.jpg (Bilden är 1600 pixel bred och på ca 500 KB:)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2907
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 02 feb 2009, 22:54

Emil Lindberg skrev tor 29 jan 2009, 21:01

Eftersom att denna tråd egentligen handlar om reservvägbaser och liknande måste ju nämnas att det enligt ”Svenska militära flygbaser” låg/ligger ett reservstartstråk öster om Stigtomta samhälle, avsett för F 11. Det borde vara någonstans på väg 52. Någon som vet exakt var?

Reservstartstråk F 11?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 07 feb 2009, 10:55

Den sträcka som jag tidigare har benämnt reservvägbas Klippan var, enligt avhemligade dokument över Ljungbyheds-basen, egentligen bana B. I alla fall under Bas 90-tiden. Inte så konstigt med tanke på dess närhet till F 5.

Bana B, Ljungbyheds-basen
Senast redigerad av Emil Lindberg 05 apr 2009, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Anders Lidén » 07 feb 2009, 20:28

Lite O/T men ändå intressant för letandet på flygbilderna:
Är det nån som vet varför en del retuscheringar gjorts och vem som iscensatt dem?
Passerade Sjöbo/Tågra (81) häromsistens och om man tittar på det i Eniro och sen i Hitta så ser man intressanta skillnader bredvid vägbanan. Man blir ju lite nyfiken på hur order utdelats och med vilken konsekvens de genomförts.
Anders Lidén
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Pontus » 07 feb 2009, 23:01

Jag brukar köra väg 112 mellan Åstorp (v. om Klippan, Skåne) och E6 (strax söder om Ängelholm) då och då och får för mig att det på denna sträckan skulle kunna vara två möjliga reservvägbaser. Jag kan vara helt ute och cykla men eftersom vägen är rak som ett snöre på två ställen och ligger mellan gamla F5 och F10 så kanske det inte är så galet ändå. Vägbitarna som jag tänker på ligger ungefär mellan E6:an och Möllebo, samt där det står Rosenhäll, en bit norr om trafikplats Åstorp. Är det ngn som vet känner till något om detta?

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0
Pontus
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 feb 2009, 00:11

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 08 feb 2009, 10:34

Det som talar emot att det skulle kunna vara en reservvägbas, utbyggd eller förberred, är väl att den längsta raksträckan på väg 112 mellan E4 och E6/E20 endast är 1,3 km. Normalt sett var reservvägbaserna runt 2 km. Dock har kortare förekommit, t.ex S 47 Åkarp, S 56 Kungälv och S 61 Rinkbyholm, men dessa avfördes rätt snart eller övrfördes till reservstartstråk.

Kortbanor var ju ofta "bara" 800 m långa och ofta bredare är reservvägbaser (17 m gentemot ca 12 m). Men dessa brukar ju ligga relativt nära till en flygbas. Sträckan nordväst om Åstorp ligger ju 22 km från F 5 och 11 km från F10.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 08 feb 2009, 10:53

Anders Lidén skrev:Lite O/T men ändå intressant för letandet på flygbilderna:
Är det nån som vet varför en del retuscheringar gjorts och vem som iscensatt dem?
Passerade Sjöbo/Tågra (81) häromsistens och om man tittar på det i Eniro och sen i Hitta så ser man intressanta skillnader bredvid vägbanan. Man blir ju lite nyfiken på hur order utdelats och med vilken konsekvens de genomförts.


På många ställen är ju retuscheringen väldigt inkonsekvent! Objekt på vissa flygbaser är retuscherade, medan motsvarande objekt på andra flygbaser är synliga - trots att en del av dessa flygbaser lades ner samtidigt. Det kan i och för sig beror på att beslut om att avskriva dem som skyddsobjekt togs vid olika tidpunkter.
Men om man tittar igenom inlägg i flygbas-trådar här på SFF forum och externa fortifikations-forum kan man ofta se att man kan ta hjälp av både Eniro. se och Hitta.se för att kunna se mer av en bas - på Hitta.se är en del retuscherat, medans de ej är det på Eniro.se. Och vice versa.
Ett roligt exempel är ju Fällfors-basen. Många av basens flygplanplatser är retuscherade, men ingångarna till krigsbergtunneln är fullt synliga!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 10 feb 2009, 19:31

Vi flygbas-tokar bör vara tacksamma att B3LA aldrig infördes i Flygvapnet - då hade vi inte haft det lätt! Nedanstående text och bild är saxad ur en artikel om B3LA som publicerades i Flygvapennytt nr 3 1978. Utklippen är klickbara miniatyrer. För att kunna läsa själva texten krävs nog ett tryck på "Fullsize" när ni har nått Photobucket.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst