Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 01 apr 2019, 20:49

Jag hittade denna artikel via webben. Om jag jämför med det som har skrivits annorstädes så är det vissa "fakta" som behöver verifieras.

Motorn är en tjeckisk kopia av originalmotorn, och spann som en katt.

Jag har på flera andra ställen läst att det är en rysk motor, Shvetsov ASh-82 men om detta är fel vore jag tacksam för ett klarläggande om källan till uppgiften att det är en tjeckisk kopia (som jag aldrig tidigare har hört talas om i något sammanhang) samt var och när den byggdes (på licens, under eller efter kriget) samt var den fanns att köpa.

Flygplanet tillverkades i Oschersleben som en Fw 190A-8 med Werknummer 739137. Det rullade av bandet den 18 oktober 1944.

Detta är ju helt fel. Flygplanet är en FlugWerk 190 med serienummer 990003, byggd i modern tid (under 2000-talet) och blev färdigställd för något år sedan men möjligen har detaljer från FockeWulf 190 med serienummer 739137 som nödlandade i Sverige inkorporerats. Flygplanet är målat för att representera "originalet 739137".

Källan för ett möjligt serienummer finns här.

FW 190D-9/N - FW 190A-8/N WkNr.990003 - Reportedly offered for sale in 2004 as one of three long-nosed Allison engined "Fw 190D-9/N's", but retained by Flug Werk, reported nearing completion at Flug Werk in '07 (registration of D-FWSC reserved) and still talked about being at Flug Werk as of at least 2010. This one is probably/most certainly the now completed/flying FW-190A-8/N D-FWSE, based near Stockholm, Sweden. (Flying)


Serienummret är inte "hundra" verifierat. Finns det någon med korrekt information på forumet?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 01 apr 2019, 21:18

Jag hittade en Wikipedia-artikel om Shvetsov ASh-82 och där kan man läsa:

They were built in the 1950s to 1960s era under licence, both in Czechoslovakia (as the M-82) by the Walter (Motorlet) factory in Prague-Jinonice and in the German Democratic Republic by the VEB Industriewerke Karl-Marx-Stadt.


Min slutsats är att det INTE är en originalmotor (för flygplantypen) utan en Shvetsov ASh-82 byggd på licens (M-82) efter kriget i Tjeckoslovakien.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Hans Krensler » 02 apr 2019, 09:51

Intressant Christer! Nu kan vi hoppas att inte bara SFF-artikeln rättas till, utan också att den kommande boken om denna 190:an ger oss en klar bild vad för maskin vi kommer att kunna beundra vid kommande flyguppvisningar!

Dina rön tangerar också starkt debatten om den tyske piloten Ludwig Nitsch - som flög den "riktiga" Fw 190 till Sverige vid krigsslutet - och hans påstådda 38 nedskjutningar, som behandlas i denna 12 o'clock-tråd: http://forum.12oclockhigh.net/showthrea ... ght=nitsch

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 17 apr 2019, 10:43

Jag har träffat Ludwig Nitsch ett antal gånger utan att veta vem han var, annat än en tysk pilot som efter kriget flyttade till Sverige. Han var bogserförare i Landskrona Flygklubb men när jag började segelflyga år 1974 hade han lagt av. Jag misstänker att han "pensionerade" sig när Sk 12, Fw 44 Stieglitz "pensionerades" som bogserflygplan. Jag minns hans besök på Viarp under 1980-90 talen och hade jag då haft bättre "koll på läget" hade jag nog snackat mer med honom.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Hans Krensler » 17 apr 2019, 15:04

Var i dagarna med vännen Ola Laveson på den dubbelt årligt förekommande "flygskrotmässan" i Speyer, Tyskland. Där träffade vi även en annan svensk, världskänd för att i Sverige bygga upp och själv flyga äldre maskiner. Alltid med så mycket originalmaterial som möjligt. I Speyer sökte han bl.a. en varvräknare för sitt nästa projekt, en Nieuport 28 - så, i fall någon har en dylik...?

Anyway - Vi frågade om han kände till Fw 190-debatten, och det gjorde han naturligtvis. Hans mening var entydig: Vad vi har i Sverige är helt klart en Flugwerk 190 - vilket i vilket fall är trevligt att se flyga - men absolut ingen original Focke Wulf maskin!

För att utesluta "lurendrejerier": Bör framhållas i text och bild! Inte bara min åsikt.

Hans K
Senast redigerad av Hans Krensler 17 apr 2019, 16:19, redigerad totalt 1 gång.
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 17 apr 2019, 15:42

Jag tror inte att det är "lurendrejerier" från ägarnas sida utan missförstånd och felaktiga slutsatser av journalister/intervjuare. Det är inte så lätt alltid att som "offer" via en journalist få fram korrekta artiklar. Jag minns ett tillfälle då jag erbjöd mig att korrekturläsa för faktafel och fick då en avhyvling som hette duga. Jag skulle inte inkräkta på hennes journalistiska frihet och mycket riktigt, puckot presterade en artikel full av faktafel.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Hans Krensler » 17 apr 2019, 16:19

Ok, då sätter vi "lurendrejerier" inom anföringstecken och hoppas på det bästa...

Mvh Hans k
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 24 apr 2019, 18:07

Jag gjorde i tråden Ludwig Nitsch 38 "kills"...? på TOCH ett inlägg där jag hävdade att flygplanet skulle ha returnerats till Ryssland en tid efter krigsslutet. Jag började tvivla då jag inte kunde hitta källan men i dag gick jag inom stadsbiblioteket i Lund och tog en titt i Bo Widfeldts "Tyska nödlandare 1939 - 1945". Mycket riktigt, detta var sannolikt min källa då det står att läsa att "flygplanet bärgades till Bulltofta och vraket överlämnades till sovjetisk personal den 8 november 1945".

Om denna information är korrekt, utesluter den sannolikt möjligheten att det är "originalet" som numera finns i Sverige. Om detta antagande är felaktigt vore det intressant att veta hur flygplanet "tog sig" från Sovjetunionen eller Ryssland (beroende på när det hände) till Tyskland och den firma (FlugWerk) som nytillverkar replikor? Frågorna om den tjeckiska kopian av originalmotorn är redan ställda men jag förväntar mig inga snabba svar.

Dessutom, om det vore originalet skulle tyskarna aldrig ha missat det, eller hur?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Hans Krensler » 25 apr 2019, 11:14

Bra letat Christer. Förutsett att Bo Widfeldt har rätt - och varför skulle han inte ha det - så fordras det sannerligen en fullt trovärdig förklaring hur en kraschad kärra som transporterades till Ryssland fann vägen tillbaka till Tyskland...! Väl knappast att förvänta.

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 25 apr 2019, 15:19

Utan att avslöja "vem" kan jag berätta att jag under påskhelgen blev uppringd av en "initierad person" och vi hade en intressant diskussion. Hen (jag hatar det ordet men ibland är det användbart) påpekade bl.a. att denna FlugWerk 190 ursprungligen var avsedd att få en Allison V-1710 och därmed representera D-versionen som i originalutförande hade en Junkers Jumo 213A. Det innebär att detta FlugWerk 190-exemplar har förstärkningar i motorinfästningen som A-versionerna aldrig hade. Ytterligare en detalj som utesluter möjligheten att det är "originalet 739137" som finns i Sverige.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 17 maj 2019, 10:16

Hittills inga kommentarer, inte ens från artikelförfattaren som är medlem i forumet och det finns säkert fler här med anknytning till "990003". Det verkar vara "huvudet i sanden" som gäller, eller?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Hans Krensler » 17 maj 2019, 14:17

Som du säger - det hade varit intressant att få höra från de inblandade.

Även om SFF-forumet här tyvärr inte har alltför många aktiva deltagare, så läses vissa bidrag tämligen flitigt. Därför kan vi nog räkna med att de inblandade i Flugwerk 190-affären - inköpare, byggare, piloter, skribenter och andra - säkert känner till denna tråden, och egentligen måste ha en mening om det som sägs här...

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav T J Johansen » 19 maj 2019, 21:41

Dessverre er det sånn at i senere tider er det blitt all mer vanlig å bløffe om hva man faktisk har. I flere tiår har Mustanger blitt gjort til noe de aldri har vært, helst da veteraner med "combat history" og gjerne en "kill" eller to. Dette har senere blitt tatt i bruk på Spitfire's restaurert i de siste 20 år. I nyere tid er det de spanske Buchon'er som plutselig forsvinner, og eier har i stedet en "original" tysk bf-109 med DB-605. Når man spør om hvor det har blitt av den spanske flykroppen blir man møtt med en stillhet forbeholdt de hemmelige tjenester.

Dette har to grunner. Bragging rights ovenfor media, flyshowpublikum, og forhåpentligvis ovenfor historikere. Den andre er at du vil kunne cashe ut mer penger for en ekte veteran enn en spanskbygd lookalike, eller moderne replica (som Flugwerk utvilsomt er). Personlig synes jeg dette er en bedriten måte å bedrive "flyhistorie" på. Det ligger vel i grenseland for forfalskning uten at jeg skal gjøre meg til juss professor.

Mvh

Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!
T J Johansen
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:27

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 26 maj 2019, 16:43

Utan att ha någon statistik eller ens "insyn" i branschen är jag av uppfattningen att de flesta är ärliga med vad de har och vad det representerar. Vad jag menar är att en Spitfire utan signifikant historia (vad de har) kan målas med RAF serial, squadron codes och andra detaljer som det flygplan exempelvis Johnnie Johnson flög (vad det representerar) och det är väl OK så länge dataskylten är äkta och man är öppen om det.

Diskussionerna om "dataplate rebuilds" där man jiggar upp denna och bygger ett helt nytt flygplan kring den har pågått länge. Som jag har förstått det, underlättar det om man har möjlighet att göra på detta sätt och även detta är väl OK så länge man är ärlig om förfarandet.

Har du, Trygve, så god insyn att du har bevis för att bluffandet är omfattande?
Senast redigerad av Christer Engdahl 01 jul 2019, 09:07, redigerad totalt 1 gång.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 19 jun 2019, 10:53

Intressant läsning i tråden Reproduction vs. Replica på WIX. Första svaret tangerar vår "diskussion":

There is a reason why nobody uses it this way and that is because nobody has restarted mass production. Besides, that doesn’t work at all. If a manufacturer like Boeing happened to own the NAA P-51 “rights” and decided to make them from new as NAA Boeing P-51B-10 airframes for example, they are a continuation of production by the auspices of the original manufacturer. They are genuine articles, if not authentic to WWII. As an aside; The Flugwerk “run” is more of a kit plane/replica as it is not authentic to the original structure, engineering or powerplant of the original. It’s not a new build 190, but a plane sold as a kit that replicates the look of an Fw-190. It is not authentic in many respects to the original.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Christer Engdahl » 05 jul 2022, 17:01

Gammal tråd men jag hittade detta via FaceBook:

Äntligen! Där satt den! SE-FWA är numera registrerad...
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Motorkörning av Focke-Wulf Fw 190 på Hässlö

Inläggav Lars Sundin » 09 jul 2022, 12:05

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... euller.jpg

Kan vara kul i sammanhanget (häftiga plan).

[ Post made via iPhone ] Bild
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst