Om provflygare Tryggve Ekbom

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Om provflygare Tryggve Ekbom

Inläggav ThomasHedmalm » 21 jan 2021, 14:00

Hej!
För tolv år sedan (18 juni 2008) ställde jag en fråga till SFF om provflygare Tryggve Ekbom och hans dödskrasch i Valla, Linköping. Haveri: 18 jan 1958, Lansen.
Tryggve var min femton år äldre kusin och min barndomshjälte.
1) Inom femton minuter (15!) fick jag all tänkbar info om haveriet, bl a av Björn Ek m fl.
Stort Tack! till SFF för den fantastiska responsen.

2) Jag fick också en personlig kontakt med Tryggves och Karins (änkan) vänfamilj som då, 2008, fortfarande levde i Linköping. De var väldigt hjälpsamma med artiklar och tidningsfoton från haveriet och de berättade personligt om Tryggve och hans liv i flera brev och telefonsamtal.
För min släkt och min mor blev allt detta en ögonöppnare då det kollektiva minnena efter Tryggve var både få och felaktiga. (Tryggves mor var min moster Aurora "Rora", fadern Emil Ekbom).
Nu, tolv år och två flyttar senare har jag förlorat kontaktinformationen till den här vänfamiljen i Linköping (jag vill minnas att mannen varit flygmekaniker på F3 Malmen).
Finns det någon på SFF som vet namnet/kan ge tips på denna familj??

3) Finns det (tex i haverirapporten) en exakt position för nedslagsplatsen i Valla? (idag en asfalterad parkeringsplats till Linköpings universitetssjukhus).
I min andra bok skall jag kort berätta Tryggves historia och i sommar avser vi att besöka Linköping och om möjligt träffa vänfamiljen, lägga blommor på haveriplatsen och besöka Flygmuséet vi Malmen/Malmslätt (om det nu återöppnar till sommaren).

Med bästa hälsningar,
Thomas Hedmalm, Stockholm, född i Linköping 1948.
0768091400.
kalkskalle@gmail.com
ThomasHedmalm
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jan 2021, 15:16

Re: Om provflygare Tryggve Ekbom

Inläggav Mats Averkvist » 21 jan 2021, 15:32

Tråden från 2008
https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... ggve#p2644

Undrar också varför jag inte hittar det haveriet i boken De som aldrig kom hem?
Fick just förklaringen från Göran Jacobsson. > Flygningar i SAAB:s regi upptas inte i boken.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Om provflygare Tryggve Ekbom

Inläggav ThomasHedmalm » 16 maj 2022, 12:32

Tryggve 1.jpg
Hustru Marianne och Håkan Wasén
Tryggve 1.jpg (78.64 KiB) Visad 1863 gånger
I går lade vi ned en minnessten i Valla, Linköping, på totalhaveriplatsen för min kusin, provflygare Tryggve Ekbom.
Kraschen skedde 18 januari 1958 med en A 32A Lansen.
Bifogar två bilder från "minnesceremonin". (på bild min hustru och journalist Håkan Wasén, Östgötacorren)
Position (WGS84): 58.395566 och15.592377 (Valla, nära LIU).
---- Jag söker även information om den vänfamilj till Tryggves familj, där mannen var Tryggves flygtekniker. De umgicks mycket under 40- och 50-talen. Jag fick fin kontakt med dem 2008 men har tyvärr förlorat all information om dem. Efterlyses! Nån som vet..??
Bilagor
Tryggve 2.jpg
Kalksten från Öland.
Tryggve 2.jpg (56.59 KiB) Visad 1863 gånger
ThomasHedmalm
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jan 2021, 15:16


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst