Bildfråga, Flygvapnet 30-talet?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga, Flygvapnet 30-talet?

Inläggav SE-AFB » 16 jan 2022, 19:10

Hej!

Mångårig medlem, men mest läst och uppskattat tidningar och böcker. Aldrig nått forumet, men nu har jag en fråga till de lärde!

Min kollega har dessa två foton hemma, vilka ska föreställa hans morfar, som pilot i Flygvapnet. Jag trodde jag kunde en del flyghistoria, men är helt nollställd här. Det vore roligt om det är någon som kan se och veta mer än mig. Ungefärlig tid, flygplanstyp etc etc. Kan det vara 30-tal? Är det något unikt eller inte?



IMG_2646.jpg

IMG_2644.jpg
SE-AFB
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jan 2022, 16:36

Re: Bildfråga, Flygvapnet 30-talet?

Inläggav Lennart A » 17 jan 2022, 16:03

Det övre är en Dront (Phönic C.I) och det nedre en Tummelisa. Snare mitten av 20-talet än mitten av 30-talet. Av märkningen på den övre bilden att döma före 1927.
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Bildfråga, Flygvapnet 30-talet?

Inläggav SE-AFB » 17 jan 2022, 16:09

Lennart A skrev:Det övre är en Dront (Phönic C.I) och det nedre en Tummelisa. Snare mitten av 20-talet än mitten av 30-talet. Av märkningen på den övre bilden att döma före 1927.


Forumet levererar. Tack Lennart! Vi får läsa på mer om dem och vart bilderna kan vara tagna (flottilj etc). Lyssnar gärna på fler kommentarer!
SE-AFB
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jan 2022, 16:36


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst