av Jukka Nisula » 30 okt 2008, 21:25
Kari är kraftigt på spåret...men fallet var lite tidigare enligt Feeniks artikeln, som är skrivit av DC-3:ans dåvarande kapten eller styrman Juha Alanko:
Det var nämligen år 1965, när en DC-3 av finska Ilmavoimat (Flygvapnet) var på väg till England och Farnborough flyguppvisning. DC-3:n var full av finska generaler och överster from finska armens infanteriet. Mellanlandning och tankning var i Malmö. När de fortsatte resan, märkte kaptenen över Köpenhamn, att radio i maskinen var sönder. Kaptenen meddelade passagerare, att man flyger till Malmö tillbaka och övernattar där, för det tar så mycket tid att få ny radio i stället sönder radio. Enligt reglerna fick man inte flyga och fortsätta bara med en reservradio. Stabchef av Ilmavoimat som var med i DC-3, tog kontakt till Finland och Utti bas, och fick tillstånd, att radiomekanikern kommer från Finland och tar ny radio med sig. Man fick diplomatisk avvikelstillstånd att flyga mitt i natten from Finland till Malmö. Iljushin Il-28 av Ilmavoimat besättning med fyra men startade då from Utti bas direkt flyg med radarstyrning från Helsingfors till Malmö. När Iljushin, alltså “Nikita” var i Malmö mitt i natten, reparerades radio där, och samtidigt lastades returlast till Iljushins bombklyfta som inte hade dock någon bombhängare. SäPo vaktade hela tiden lastningen. När radiobyte var färdig, flög Iljushin direkt till Utti bas från Malmö. Och generalerna flög med DC-3:n till Farnborough...
Ganska intressant, sällsynt och roligt uppgift och händelset! Man pratar om Malmö och inte Halmstad i finska Flygmuseeföreningens medlemstidning “Feeniks” nummer 4/2004 av fallet, och det är DC-3:ans dåvarande kapten eller styrman Juha Alanko, som berättar själv i artikeln av den här resan. Och fallet visar samtidigt, hur mångsidig plan “Nikita” var i tjänst av Ilmavoimat. Il-28 användes redan from början av 1960-talet dock mest som målbogseringsplan.
När jag såg den här frågan här, skrev jag samma frågan till finska Flightforum, och fick svaret där. Tack för Kari, Ilkka och Markku, alla bra “enthusiaster” i flyghistoria.
Jukka