Finsk Il-28 i Halmstad?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Finsk Il-28 i Halmstad?

Inläggav Fredric Lagerquist » 26 okt 2008, 22:53

Ja, just det...någongång under 60-70-talet besökte en av finska flygvapnets Iljusjin Il-28or en svensk flygflottilj/-kår, troligen F 14. Anledningen lär ha varit att man körde över reservdelar till en strandsatt DC-3.

Någon som vet mer?

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 okt 2008, 00:09

Il-28orna användes väl åtminstone från tidigt 70-tal för ”target tug”
Kan väl ha används som reservdels- lämnare ändå
DC-3.an var det en Finska FV kärra?

Inga fler ”hållpunkter”?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Finsk Il-28 i Halmstad?

Inläggav kari lumppio » 30 okt 2008, 10:09

Fredric Lagerquist skrev:Ja, just det...någongång under 60-70-talet besökte en av finska flygvapnets Iljusjin Il-28or en svensk flygflottilj/-kår, troligen F 14. Anledningen lär ha varit att man körde över reservdelar till en strandsatt DC-3.

Någon som vet mer?

Bild


Hej!

Jag skulle verifiera, men om jag minns rätt det var 16.9.1968. Och flygplatsen var ju ESMM Bulltofta? Det var radio(delar) för Finsk Flygvapnets Dakota på väg till Farnborough flygmässan. "Big bosses". Finsk flyghistorisk magazinet "Feeniks" har skrivit om händelset i någon Il-28 -temat artike.

MvH
Kari
kari lumppio
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 mar 2008, 21:58
Ort: Esbo, Finland

Inläggav Fredric Lagerquist » 30 okt 2008, 11:41

Bingo Kari! Tack!

Så...finns det månne bilder på denna "nikita" på Bulltofta?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Jukka Nisula » 30 okt 2008, 21:25

Kari är kraftigt på spåret...men fallet var lite tidigare enligt Feeniks artikeln, som är skrivit av DC-3:ans dåvarande kapten eller styrman Juha Alanko:

Det var nämligen år 1965, när en DC-3 av finska Ilmavoimat (Flygvapnet) var på väg till England och Farnborough flyguppvisning. DC-3:n var full av finska generaler och överster from finska armens infanteriet. Mellanlandning och tankning var i Malmö. När de fortsatte resan, märkte kaptenen över Köpenhamn, att radio i maskinen var sönder. Kaptenen meddelade passagerare, att man flyger till Malmö tillbaka och övernattar där, för det tar så mycket tid att få ny radio i stället sönder radio. Enligt reglerna fick man inte flyga och fortsätta bara med en reservradio. Stabchef av Ilmavoimat som var med i DC-3, tog kontakt till Finland och Utti bas, och fick tillstånd, att radiomekanikern kommer från Finland och tar ny radio med sig. Man fick diplomatisk avvikelstillstånd att flyga mitt i natten from Finland till Malmö. Iljushin Il-28 av Ilmavoimat besättning med fyra men startade då from Utti bas direkt flyg med radarstyrning från Helsingfors till Malmö. När Iljushin, alltså “Nikita” var i Malmö mitt i natten, reparerades radio där, och samtidigt lastades returlast till Iljushins bombklyfta som inte hade dock någon bombhängare. SäPo vaktade hela tiden lastningen. När radiobyte var färdig, flög Iljushin direkt till Utti bas från Malmö. Och generalerna flög med DC-3:n till Farnborough...

Ganska intressant, sällsynt och roligt uppgift och händelset! Man pratar om Malmö och inte Halmstad i finska Flygmuseeföreningens medlemstidning “Feeniks” nummer 4/2004 av fallet, och det är DC-3:ans dåvarande kapten eller styrman Juha Alanko, som berättar själv i artikeln av den här resan. Och fallet visar samtidigt, hur mångsidig plan “Nikita” var i tjänst av Ilmavoimat. Il-28 användes redan from början av 1960-talet dock mest som målbogseringsplan.

När jag såg den här frågan här, skrev jag samma frågan till finska Flightforum, och fick svaret där. Tack för Kari, Ilkka och Markku, alla bra “enthusiaster” i flyghistoria.

Jukka
Jukka Nisula
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland

Inläggav kari lumppio » 30 okt 2008, 22:32

Jukka Nisula skrev:Kari är kraftigt på spåret...men fallet var lite tidigare enligt Feeniks artikeln


Hej/hei!

Det är artikeln i Feeniks som har fel datum. Det var NH-1 som flög tur och retur till Malmö och det hände 16.9.1968. Just checkade min data (arkivdata). Flygtider:

start landingen
EFHK 18.20 ESMM 20.00
ESMM 22.26 EFHK 23.54


Finska tider. Piloten var kapteeni Tiainen. Och NH-1 var det enda finsk Il-28 med bombhängare...


Kari
kari lumppio
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 mar 2008, 21:58
Ort: Esbo, Finland

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 okt 2008, 23:10

Le Bourget 1965
Farnborough 1968

Stämmer nedanstående o kan någon uppdatera!
Ankom
NH-1 600128 w/o 30-11-76 c/n5706 Var?
NH-2 610623 scrapped 8110 c/n1710
NH-3 6601 scrapped 8110 c/n1713
NH-4 6601 scrapped ?? c/n1106 Tikkakoski museum

NH-1 Il-28
NH-2-- 4-Il-28R

>> NH-1 var det enda finsk Il-28 med bombhängare...>>

An interesting sidenote is that NH-1 was in violation with the Paris Peace Treaty from 1945 in which Finland was not allowed to have bombers with an internal bombbay, a demand asked for by the Russians.

Flygplanstypen användes i Finland som målbogserings- flygfotograferings-, sjöbevaknings-, spanings- och luftprovtagningsflygplan.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Finsk Il-28 i Sverige

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 31 okt 2008, 08:39

Händelsen finns beskriven på följande sätt i Jyrki Laukkanens nyutgivna Il-28-bok (Apali, 2008):

"In September 1965 NH-1 made the only Finnish Il-28 flight abroad. The squadron's DC-3 was on its way to Farnborough air show with high ranking officers as passengers. Soon aner leaving Malmö, Sweden the DC-3 had to return due to a radio failure. After a few phone calls and diplomatic consultations permission was granted to an Il-28 to fly from Utti to Malmö co bring a spare radio CO the DC-3. NH-1 left Utti late same evening and flew via Helsinki to Malmö using radar navigation. It landed at Malmö near the midnight. The Swedish security police was quite astonished in seeing a Finnish "cargo jet" at Malmö airport. After the radio was changed in the DC-3, NH-1 flew direct from Malmö to Utti."

Carl-Fredrik Geust
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 okt 2008, 10:44

>>>In September 1965 NH-1 made the only Finnish Il-28 flight abroad. The squadron's DC-3 was on its way to Farnborough air show>>>

Var det verkligen ett “ Farnborough air show” sept. 1965??
1964, the year Farnborough began alternating with Paris as the site of each year’s major show.

Farnborough 1957, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1964, 1966, 1968, 1970, 1972

Le Bourget 1965, 1967, 1969, 1971, 1973, 1975, 1977

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 okt 2008, 22:30

>>>DC-3:n var full av finska generaler och överstar från finska armens infanteriet>>>

Nu får vi / ni väl avgöra årtalet??

September 1965 eller 1968 ???

The Swedish security police was quite astonished in seeing a Finnish "cargo jet" at Malmö airport
Kanske någon “yppning” från säpo om tidpunkten, de borde ju (ev). ha datumet?

Iljusjin Il-28
Kan nån verifiera listan?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 nov 2008, 22:58

Kan nån berätta om NH-1 -- 4 öden o äventyr?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Fredric Lagerquist » 04 nov 2008, 11:20

Bengt Ekbladh skrev:

Nu får vi / ni väl avgöra årtalet??

September 1965 eller 1968 ???


Bengt


Jag anser det som "avgjort" - 1968! Kari Lumppios forskningsdata är "övertygande" och '68 är ett "Farnborough-år". Jag tror också att Lumppio har specialstuderat Ilmavoimat under just detta år....
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst