Flygolyckan i Kälvesta 1977

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygolyckan i Kälvesta 1977

Inläggav radioponti » 05 mar 2017, 17:18

Hej på er!

Är ny här på forumet eftersom jag skulle vilja ha eran expertis i ett specifikt ärende.

Jag håller på och gör research om flygolyckan i Kälvesta 1977. Dessvärre verkar mycket av utredningsmaterialet efter olyckan saknas i arkiven. Jag har varit i kontakt med samtliga Riksarkiv som bara hänvisar mig till andra arkiv, som sedan hänvisar mig tillbaka. Väldigt enerverande.

Det jag fått tag på hittills är haverikommissionens rapport. Men jag tycker att borde finnas mer. Hur påverkades inrikesflyget av olyckan? Vilka förändringar gjordes säkerhetsmässigt? Det känns som att det enda som skedde efter olyckan var att debatten gällande Bromma Flygplats existens fick nytt liv.

Jag har också pratat med en person som påstår att han hört en ljudinspelning mellan piloten och flygtornet minuten innan olyckan var framme. Men den inspelningen verkar inte vara arkiverat. Jag har letat till förbannelse.

Jag undrar nu ifall ni, här på forumet, sitter på material om olyckan? Allt är verkligen av intresse. Speciellt den där ljudinspelningen.

Det här är verkligen ett långskott - men jag kände att jag ville kolla med er här ändå.

Bästa hälsningar,
Pontus
radioponti
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 feb 2017, 19:21

Re: Flygolyckan i Kälvesta 1977

Inläggav eralehm » 05 mar 2017, 19:16

Det finns ett par pressfoton i SFF:s bildarkiv men dem har du väl redan sett.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Flygolyckan i Kälvesta 1977

Inläggav Lars Sundin » 05 mar 2017, 19:22

I Flygets Årsbok 1980, "I luften", har Aage Röed pedagogiskt beskrivit haverikommissionens arbete vid olyckan. Jag kan tänka mig att Röed var central i utredningen. Några fakta utöver vad som finns i den utredning du läst finns nog inte, men man får rimligtvis en klarare bild av det hela. Riktigt vilka lärdomar som drogs av olyckan framgår inte klart, men jag antar att anvisningarna om hur avisningssystemet skulle användas förbättrades eftersom de var bristfälliga (trots att typen varit i tjänst lång tid, bortåt 30 år, och det var känt att isbildning på stabilisatorn kunde orsaka problem).

Röed skriver att "huvudorsaken till detta haveri var sannolikt en bristande kunskap hos flygplanstillverkaren om de problem som uppstår under flygning och om behovet av god information till de piloter som ska flyga tillverkarens produkter. Avståndet mellan ritbord och praktisk flygning blir då och då alltför långt. Resultatet kan, som i det här fallet, bli ett haveri som skulle ha kunnat undvikas om besättningen bara haft bättre information om flygplanets uppträdande i den situation de plötsligt och oväntat hamnade i!"
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Flygolyckan i Kälvesta 1977

Inläggav LN-BFT » 05 mar 2017, 21:59

I "Flygdagbok II" av Anders Rogberg, utgitt 1986,gir han noen tanker rundt ulykken (s. 121)
I stort sett kjente ting, som å lande med minst mulig flaps hvis man mistenker ising på stabilisator.( Ikke alltid mulig med korte baner og vinterføre,naturligvis)
Han viser også til liknende ulykke med Islandsk Viscount på Fornebu.Rapport om denne finnes sikkert hos norske "Statens havarikommisjon for transport" ( tror den fant sted sent 50tall eller tidlig 60tall)
LN-BFT
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 jun 2012, 22:13

Re: Flygolyckan i Kälvesta 1977

Inläggav Lars Sundin » 06 mar 2017, 06:05

Röed skriver ganska ingående om avisningssystemet och dess hantering. Man kunde konstatera att strömställaren till vingarnas och stabilisatorns avisningssystem efter haveriet stod i läge "från". Han skriver också att inspelningen av kabinljudet och analysen därav tyder på att besättningen sannolikt slog av avisningen strax före landningen, samt att detta var vanligt förekommande (möjligen inte bara inte just bara i Viscount) för att inte glömma att göra det efter sättningen, en glömska som kan skada avisningssystemet.

En LIN Metropolitan höll i februari 1967 på att råka ut för samma öde, men besättningen hann få upp nosen (och minska klaffen). Sanz Linjeflygbok, sid 104.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Flygolyckan i Kälvesta 1977

Inläggav Lars Sundin » 06 mar 2017, 20:53

Mer läsning: I historiken "60 år med Luftfartsinspektionen" finns en del att läsa om Kälvestaolyckan. Inget nytt från vad Röed skrev vad jag kan se. Man ser också litet om vilka andra isbildningsproblem Inspektionen stött på och då haft nytta av Kälvesta-erfarenheterna och vice versa.

http://www.transportstyrelsen.se/global ... tionen.pdf

Sök förslagsvis på "Kälvesta".
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Flygolyckan i Kälvesta 1977

Inläggav Lars Sundin » 11 mar 2017, 12:50

Signaturen "Halvkakssundet" skriver rätt insiktsfullt om haveriet och reaktionen hos de som bodde vid haveriplatsen i en Flashback-tråd: https://www.flashback.org/t520265

Det finns även andra intressanta detaljer i tråden.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Flygolyckan i Kälvesta 1977

Inläggav Arne M » 12 mar 2017, 22:34

Lars Sundin skrev:Signaturen "Halvkakssundet" skriver rätt insiktsfullt om haveriet och reaktionen hos de som bodde vid haveriplatsen i en Flashback-tråd: https://www.flashback.org/t520265

Det finns även andra intressanta detaljer i tråden.


Kälvestaolyckan i januari 1977 var en tragisk flygolycka som kunde ha undvikits. Det är förstås alltid lätt att vara efterklok men med lite bättre interninfo om flygplanstypens faktiskt kända egenskaper under nedisningsförhållanden borde det trots allt varit möjligt för piloterna att sköta inflygningen på ett säkert sätt.

Men fortfarande den 12 februari år 2009 kunde en sådan här olycka med nedisning och stall ske vid inflygningen till Buffalo med Colgan Air Flight 3407 med en Bombardier Dash-8 Q400 där alla 45 passagerarna och 4 crew omkom. Och även i det amerikanska fallet hade korrekt hantering av flygplanets vingklaffar och nosattityd kunnat förhindra den katastrofala utgången.

Personligen så blev den här flygkraschen vid Kälvesta nära Hässelby också drabbande eftersom jag kände en av passagerarna som hade varit nere i Jönköpingstrakten för att visa upp en kollektion nya produkter och nu var på väg hem till Stockholm igen. Det blir annars lätt lite opersonligt när man bara läser i tidningarna eller ser på tv när det hänt en så här svår och dramatisk flygolycka. Men att då ha en personlig relation till en av de omkomna och se dennes ansikte framför sig blir genast svårare.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst