"Lågsniffande" TP 84

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

"Lågsniffande" TP 84

Inläggav Sten Johnson » 15 mar 2008, 13:36

Här kommer en bild som tröst, för oss som inte fick vara med när den flögs lågt med en TP 84 i maj 07. Det blev en stor ”mediagrej” för några veckor sedan och straffet blev hårt för piloten, förmodligen för att statuera ett exempel. Det gör att det kommer att bli ont om upplevelsetillfällen i framtiden. Man skall inte uppmuntra överskridande av säkerhetsmarginalerna, men jag kan inte hjälpa, att jag fascineras av lågflygande plan. Speciellt om det är av Herculusens storlek. Det blir en totalupplevelse av kraft, rörelse och ljud under några korta intensiva sekunder. Jag får väl trösta mig med att uppleva det i fantasin, genom att göra en teckning av händelsen. Kan teckningen också stimulera forumets läsares fantasi, så har jag lyckats lite som konstnär.

Många hälsningar från Sten i Malmö


Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Inläggav Robert Westerberg » 18 mar 2008, 07:19

Snygg teckning! Skuggningen är mycket bra! :-)
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

Inläggav Robert L » 19 mar 2008, 22:14

Grymt snygg.
Har du försäljning på dina bilder??

Robban
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Inläggav Sten Johnson » 20 mar 2008, 13:40

Roligt att höra att teckningarna är uppskattade. Att teckna flygplan är för mig en utmaning, där jag försöker fånga flygplanets "själ" eller skildra en situation. Man kan kanske jämföra det med modellbyggeri. Detta låter kanske lite konstigt eftersom jag är professionell illustratör www.stentecknare.se och lever på det. Men jag gör det för mitt eget höga nöjes skull och vill inte gärna skiljas från originalen. Eventuellt skulle det vara kul, att ställa ut teckningarna någon gång ex.vis på en flygdag eller på ett flygmuseum. Kanske något galleri gör en utställning med flygkonst som tema. Men då dyker ju problemet upp, sälja eller inte. Folk sätter ofta konstutställningar i samband med försäljning, om man inte är mycket känd eller död. Det har hänt att jag sålt någon teckning, då till en som haft ett stort personligt intresse av flygplanet. Med smicker och övertalning kan man som bekant komma långt. Man kan också tänka sig att göra en digital fotoutskrift på högkvalitativt fotopapper (A4 alt A3 dyrt, originalen är i storlek motsvarande A3). Då signerade som digital fotoreproduktion vad det nu kan vara värt. Jag är just nu lite ambivalent i fråga om försäljning men återkommer. Jag tycker det är roligt och sporrande att kunna visa teckningarna för forumets flygkunniga och intresserande läsare. När man sedan också får positiv "feedback" är det ännu roligare.

Glad Påsk från Sten i Malmö (Sten Tecknare
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Inläggav Robert L » 26 mar 2008, 22:41

Hej Sten!

Ta kontakt med Rune Domås. Han är ordförande i Västerås Flygmuseum samt även flygdags"general"
mail: rune.domaas@swipnet.se
tfn: 021-146055
www.flygmuseum.com

Dom kommer att ha sin årliga rollout sista helgen i maj och jag kommer själv att vara med och jobba dessa dagar då ihop med F1 kamratföreningen.

MVH
Robban
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

Inläggav Christer Sidelöv » 27 mar 2008, 06:14

Jag ser lite förvånat att Västerås Flygande Museum anonserar sin årliga roll out med att "en livs levande Spitfire i aktion" skall närva och visar nedstående bild på Old Flying Machine Company's Spitfire Mk IX, G-ASJV. Man undrar då lite nyfiket varför inte Biltemas Spitfire Mk XVI kommer?

Bild
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Inläggav Robert L » 31 mar 2008, 21:44

Jag skulle kunna gissa att dom "lånat" en bild på spitfiren som Hans Norman tagit men jag gissar ännu mer på att det är Biltemas Spitfire som kommer. Dom hade ju mustangen förra året.
Håll utkik på deras sida så får vi se om jag har rätt eller tokfel :-D

Robban
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron