Och så var det det här med datorer!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Och så var det det här med datorer!

Inläggav Ingemar Strandberg » 27 mar 2008, 12:34

Nu har jag börjat få kläm på hur detta forum fungerar, men jag har ändå problem. Kan någon hjälpa mig?
Problem 1: Ibland ligger forumets inlägg snyggt och prydligt inom den spaltbredd som forumets presentation har. Men tyvärr händer det ibland, att inläggen grips av hybris och blir hur breda som helst - nästan. De går långt utanför normalbredden. Vad beror det på. Servern, min dator eller användarens dator? Eller något annat?
Problem 2: Hur lägger man in bilder?
Novisen Ingemar
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Inläggav curtll » 27 mar 2008, 13:01

Hej
Problem 2 (bilder).
Enklast för att förstå principen är att titta på ett inlägg med bild.
Högerklicka på bilden och välj EGENSKAPER. Då ser Du hur det inlägget fått in sin bild.
Man får alltså först ladda upp bilden (i mitt fall på min domän och hemsida) och sedan ange fullständiga adressen <http://www. ......osv. >
Om Du kollar igenom inläggen så har frågan varit upp i föregående trådar.
Innan Du sedan skickar inlägget så märker Du vid förhandsgranskning om Du gjort rätt.
Säkert får Du svar både av Lars Sundin + ett antal andra också när det gäller problematiken.
Curt
Lycka till!
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Om att lägga in bilder

Inläggav Lars Sundin » 27 mar 2008, 13:35

Frågan om hur man lägger in bilder har varit uppe många gånger. (Det första problemet Ingemar nämner har jag tyvärr ingen lösning på. Jag har själv inte haft problemet.)

Förutom vad Curt L skrivit så vill jag påminna om att vår webbmaster, vävmästare enligt kommande språklagstiftning ;-), skrivit en "checklista för forum" på [url]http://www.sff.n.se/forum-instrukt_phpbb.htm[/url] där diverse konster beskrivs, bl a hur man lägger in en bild. Ett citat:

-----------------
Att lägga in en bild eller en länk.

Om Du vill lägga in en bild, tryck på knappen Img och skriv sedan in adressen där bilden finns på nätet, därefter trycker Du på knappen igen innan Du skriver ytterligare text.

Vill Du lägga in en länk, så använder Du knappen URL på motsvarande sätt som Img knappen ovan.

Så här skall Du skriva en länk
[url]http://www.micom.net/oops/[/url]
alternativt
[url=http://www.micom.net/oops/]valfri text t.ex. namnet på sidan[/url]
------------

Vilket väl är ungefär vad Curt L skrev.

Tyvärr är detta med bildhantering och bildinläggning inte helt enkelt (tycker jag) och att hitta en server att lägga in sin bild på är nog det enklaste. Sajten Photobucket brukar funka, men det finns många andra möjligheter. Genom att högerklicka på bilder skribenter har bifogat kan du se hur de lagt bilden på sin "hemsida", på sin blogg, hos Photobucket m fl.

Photobucket: [url]http://photobucket.com/[/url]

Så bör man kunna storleksanpassa bilden också, 800 pixel tvärs över kan vara lagom om man nu tycker den skall visas direkt i inlägget. En sådan ändring av bildstorleken kan göras med programmet Microsoft Paint som nog många har i sin PC.

Lars S, säga vad man vill om vår nya forumteknik men att kunna ändra i efterhand har sina fördelar[/code][b][/b]
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Och så var det det här med datorer! - En utsvävning

Inläggav Lars Sundin » 27 mar 2008, 18:54

Ingemar Strandberg skrev:...Kan någon hjälpa mig?

Novisen Ingemar


Kommer att tänka på alla försök jag oftast förgäves gjort att med ord beskriva hur man gör för att visa de bilder man, med rätta, tycker skulle stärka ens inlägg. Jag har kommit fram till att det bästa sättet att lära sig komplicerade saker är att ha någon kunnig person som sitter bredvid och ingriper "när det behövs". Vilket ju är det svåra att avgöra men det är hans/hennes problem.

För att citera flygplanskonstruktören A J Andersson från en artikel i MACH nr 3. Det handlar här om flygutbildning och tandemplacering jämfört med sida-vid-sida-placering:

...- Egentligen var ju tandemplaceringen vansinnig, eftersom man aldrig visste om man själv utförde manövern eller om läraren satt bakom och justerade eller höll emot, säger A. J.
..........
I Bestmann fick jag min första och enda flygundervisning av en världsmästare i i akrobatik, och samtidigt en perfekt illustration av att ha sitsarna bredvid varandra. ... tyckte själv jag gjorde snygga rollar. Nu satt jag där, vid sidan av Graf von Hagenburg, flerfaldig mästare i konstflygning, och skulle göra en snygg långsam vänsterroll. Men tappade litet i ryggläget och fick justera. Jag gjorde om den en gång till, och precis när jag låg i läget på ryggen och var på väg att göra samma fel, så kom hans hand och lade sig ovanpå min högerkarda och rättade till. Då stämde det, då satt den där, den långsamma vänsterrollen. Och med vilken oerhörd tidsvinst...


Komplicerade saker båda två; långsam rak roll eller att lägga ut en bild som man vill ha den.

Lars S, litet teatralisk, det medges, men som upplevt situationen "flyger han eller flyger jag?"
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Och så var det det här med datorer!

Inläggav Erik » 27 mar 2008, 20:43

Ingemar Strandberg skrev:Problem 1: Ibland ligger forumets inlägg snyggt och prydligt inom den spaltbredd som forumets presentation har. Men tyvärr händer det ibland, att inläggen grips av hybris och blir hur breda som helst - nästan. De går långt utanför normalbredden. Vad beror det på. Servern, min dator eller användarens dator? Eller något annat?

Det beror tydligen på att någon klåpare gjort ett inlägg med en på tok för stor bild. Då anpassar sig även textens bredd efter bredden på bilden och det blir genast jobbigt att läsa. Lösningen är helt enkelt att folk låter bli att visa stora bilder och istället väljer att länka till dem, gärna med "thumbnails", men som läsare finns det ingenting man kan göra (vad jag vet).
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Och så var det det här med datorer!

Inläggav Lars Sundin » 28 mar 2008, 07:02


...
men som läsare finns det ingenting man kan göra (vad jag vet).


I princip skulle man väl kunna ställa om sin skärm till en "högre upplösning"; t ex att i stället för 1024 pixel tvärs över ha 1280, men det medför ju att "allt" blir mindre. Antagligen förutsätter webb-publicister att folk kör med 1024.

Själv har jag 1680 pixel tvärs över och har inte Ingemars problem. Men mycket på min skärm ser fånigt ut, en tidningssida nyttjar bara drygt halva skärmen.

Du Erik som verkar kunna IT, var hittar man en bra handledning i konsten att hantera bilder?

Hälsningar/Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Och så var det det här med datorer!

Inläggav Erik » 28 mar 2008, 18:06

Lars Sundin skrev:I princip skulle man väl kunna ställa om sin skärm till en "högre upplösning"; t ex att i stället för 1024 pixel tvärs över ha 1280, men det medför ju att "allt" blir mindre. Antagligen förutsätter webb-publicister att folk kör med 1024.

Det förutsätter ju att datorn och skärmen klarar högre upplösning. Flertalet av de skärmar jag använder på jobbet klarar inte högre upplösning än 1024x768 och de är bara något år gamla. Vad som är standard på nätet borde rimligtvis förändras i takt med vad som är standard bland användarna, vilket alltså inte är samma sak som vad som är standard i butikerna.

Du Erik som verkar kunna IT, var hittar man en bra handledning i konsten att hantera bilder?

Nej jag är inte särskilt bra på IT, ett tag hängde jag med men de senaste 10 åren har jag inte orkat bry mig. Svaret på varför forumet beter sig som det gör gavs av någon annan i en tidigare tråd, jag råkade bara komma ihåg det.

Jag känner inte till någon bra handledning till hur man gör med bilder. Själv brukar jag lägga upp bilderna hos imageshack och där finns möjligheten att samtidigt göra thumbnails av dem eller anpassa storleken för visning i exempelvis forum. Annars gör jag dem mindre i något bildbehandlingsprogram innan jag lägger upp dem, tidigare använde jag någon piratkopia av Photoshop eller Paint Shop Pro men numer är det oftast i Paint.NET som är gratis. Det finns säkert mycket bättre gratisalternativ om man letar lite.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Och så var det det här med datorer!

Inläggav curtll » 29 mar 2008, 14:39

När det gäller bilder på forumet kontra texten så tror jag att lämplig bildstrolek kan vara 450 pixel på bredden.
Dessutom kan man ju när man skriver texten välja ny rad själv
för att "tvinga" bredden på det skrivna. Vid förhandsgranskning
märker man ju bredden på raderna.
Visar två bilder, en i storlek 800 pixel och en 450 pixel i bredd.

Bild

Bild

Jag tror att detaljerna räcker till ganska bra med 450 pixel i bredd.
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst