Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Inläggav Roger Andreasson » 23 jun 2009, 23:42

Lite oklart om branden är i maskinhallen eller närliggande lokaler, olika uppgifter i tidningarna.
Finns ju en del flygplansrariteter där- hoppas de klarar sig.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_3107723.svd
http://www.dn.se/sthlm/brand-i-tekniska-museet-1.897053

/Roger
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Inläggav Lars Sundin » 23 jun 2009, 23:56

Jo detta kom som en chock. Uppgifterna har varit svåra att tolka men det finns ett uttalande att det gått väl med föremålen. Vi får väl se.

Se de olika huskropparna här

Sett från SVT/SR-huset som ligger nära: http://svt.se/2.33538/1.1604212/entren_pa_tekniska_museet_i_brand?lid=puff_1604256&lpos=lasmer

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Inläggav martinp » 24 jun 2009, 19:38

Det finns ett foto på skadorna på tekniska muséets hemsida. Det brann tydligen i ett annex till den s.k. Maskinhallen där bl.a. alla flygplan är utställda. Detta kunde ha gått riktigt, riktigt illa. Här är länken:

http://www.tekniskamuseet.se/templates/ ... x?id=24792

Ps kanske lite opassande att ta upp i detta sammahang, men jag kunde inte undgå att läsa följande citat på samma hemsida: "Tekniska museet ska i första hand bevara det civila flygets utveckling". Detta tycker jag det tekniska muséet gör direkt dåligt! På vilket sätt bevarar de det civila flygets utveckling? Jag tycker det bästa vore att slå samman TM:s samling med Arlandasamlingen och förlägga det i en ny lokal. Då skulle Sverige få ett luftfartsmuseum värt namnet.

Martin Persson
martinp
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 feb 2009, 17:39

Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Inläggav Lars Sundin » 24 jun 2009, 21:35

martinp skrev:...

Ps kanske lite opassande att ta upp i detta sammahang, men jag kunde inte undgå att läsa följande citat på samma hemsida: "Tekniska museet ska i första hand bevara det civila flygets utveckling". Detta tycker jag det tekniska muséet gör direkt dåligt! På vilket sätt bevarar de det civila flygets utveckling? Jag tycker det bästa vore att slå samman TM:s samling med Arlandasamlingen och förlägga det i en ny lokal. Då skulle Sverige få ett luftfartsmuseum värt namnet.

Martin Persson


O nej inte alls opassande Martin, det är bara bra att du påminner oss om denna olösta fråga. Det är t o m så att många delar din tanke om den roll Tekniska museet borde ha (eller ta!) såsom framgår av speciellt Christer Lokinds förstainlägg i en tråd från i våras på http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1351&hilit=lindar%C3%A4ngen. Saken är "på gång" så att säga men det är inte lätt att komma till skott.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Inläggav Lars Sundin » 25 jun 2009, 07:44

SVT:s ABC-nytt hade i går kväll 24 juni ett inslag om branden som finns på webben på http://svtplay.se/v/1605942/abc/24_06_22_15. Här får man veta vad som hände och man ser också några glimtar av flyghistoriska föremål som finns i Maskinhallen. En Junkers F13, en sen Thulin, "Bryggarkärran" och så finns ju en av Rolf von Bahrs autogiros hängade (syns inte i bild tror jag). Plus en del annat som ger en bild av det tidiga flygets utveckling. Det är nog riktigt att det finns väldigt litet från tiden efter 1960 (ungefär).

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Inläggav Jan Forsgren » 06 jul 2009, 09:41

Hej!

Huruvida TM:s samling av civila flygplan verkligen ger en god översikt över det civila flygets utveckling är öppet till diskussion. Minst ett av flygplanen (Bryggarkärran) har dessutom ingen civil anknytning överhuvudtaget! Detta Sveriges första militära flygplan hör rent logiskt hemma vid ett annat museum, FvM eller Marinmuseum måhända?

De flygplan som finns/funnits vid Tekniska Muséet är:

Bryggarkärran, utställd i Maskinhallen
Caravellenos, utställd på 'Flyghyllan' i Maskinhallen. Från Telemuseum?
Cierva C.30A SE-AEA, utställd i Maskinhallen
Donnet-Leveque L II 'Flygfisken'. Utställd i Maskinhallen t o m 197x? Äganderätt överförd till FvM. Avses ställas ut vid FvM
Junkers F 13 SE-AAC, skänkt av ABA i början av 1930-talet. Utställd i Maskinhallen
Saab J 21A Fv 21286, skänkt 1963, utställd utomhus till början av 1970-talet. Till FvM, sedermera konverterad till A 21RB
Thulin A, aldrig utställd (?), under renovering i Sebbarp
Thulin G nr 15, skänkt av Sjöhistoriska Muséet i början av 1930-talet. Aldrig utställd. Äganderätt överförd till FvM, under renovering. Avses ställas ut vid FvM
Thulin N, utställd i Maskinhallen

I slutet av 1940-talet erbjöds TM en av de Boeing B 17 som, konverterade av Saab, flögs av SILA. Detta avböjdes p g a platsbrist. Juners Ju 52/3m SE-ADR lär (rätta mig om jag har fel) även ha blivit erbjuden till TM.

Enligt förteckningen ovan har TM inte erhållit något flygplan för bevarande sedan 1963, Caravellenosen undantagen! TM har att bevara och visa hela den tekniska utvecklingen i Sverige, av vilka flyget endast utgör en del. Dock har åtminstone jag svårt att förstå TM:s åsikt att de "i huvudsak" skall bevara civil flyghistoria?

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Inläggav Seve Ungermark » 06 jul 2009, 13:58

Jan Forsgren skrev:- - - Saab J 21A Fv 21286, skänkt 1963, utställd utomhus till början av 1970-talet. Till FvM, sedermera konverterad till A 21RB - - -


Var det inte t o m så att den renoverades åt TM av ett gäng entusiastiska "flygpojkar" som fick snabblektioner i 1) styrkan hos vårt nordiska utomhusklimat och 2) det flygiska ointresset hos TM?

Och var det inte så att "Junkers F 13 SE-AAC, skänkt av ABA i början av 1930-talet" kom in i Maskinhallen först efter omfattande restaurering (bekostad av SAS?) sedan den under decennier misslyckats med att trotsa väder och vind på en pelare som TM:s utomhusskylt?

Är förresten inte Caravellenosen egentligen en simulator som skulle kunna sparkas igång?

Seve U (som misstänker att den s k "flyghyllan" på TM är ett mycket dåligt skämt)
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Inläggav Jan Forsgren » 09 jul 2009, 09:30

Hej!

Visst har Du rätt, Seve, om SE-AAC och J 21:an. Jag har för mig att renoveringen av SE-AAC utfördes av Göthe Johansson och andra medlemmar ur Arlandagruppen. Tyvärr vet jag inget om Caravellenosens ursprung.

Tekniska muséet har för övrigt haft minst ett flygplan till i sina samlingar, nämligen Bror Bergers hembygge från 1911. Det överlämnades till TM 1927, och finns numera vid Arlandasamlingarna. Mer finns att läsa här: http://www.arlandaflygsamlingar.se/show ... tem=200002

Rörande branden vid TM och de potentiellt ödestigra följderna av densamma, förhoppningsvis kan fungera som en tankeställare och visa på behovet och nödvändigheten att finna en bra lösning för de civila flygsamlingarna, inklusive de vid TM och Arlandasamlingarna.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 okt 2019, 20:05

OM Bryggarkärran

Sägs vara denna enl .bild...
http://historiskbildbyra.imagedesk.se/v ... skip%3D200
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst