Angående forumkraschen

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Angående forumkraschen

Inläggav Arne M » 02 feb 2009, 22:14

Jag gjorde tidigare ikväll ett svarsinlägg på webbmasters infotext om forumkraschen i fredags. Sedan gjorde Sven-Erik Jönsson ett svarsinlägg som jag tänkte svara på. Men det gick inte eftersom de olika knapparna med citat eller nytt ämne hade försvunnit från allmänna delen av forumet. Däremot fanns det kvar möjligheten att göra nya inlägg på forumsektionen Data- och forumfrågor.

Det är alltså uppenbarligen mycket som kraschat och/eller saknas förutom de tidigare nämnda sakerna. Apropå sedan att Sven-Erik antog att jag försökte gå in till det gamla forumet på url-adressen http://forum.sff.n.se/ så kommer jag faktiskt till det nya forumet (men med felmeddelandet som jag citerade i det tidigare inlägget) på den adressen när jag försöker öppna forumet i ett nytt fönster. Det är alltså inga svårigheter att i ett separat fönster gå till det nya forumet; däremot kommer jag inte åt själva forumsidorna trots att jag loggar in där.

Som tur är kommer man åt forumet via SFF:s hemsida där man kan logga in och skriva och läsa. Men eftersom vissa kontrollknappar fortfarande är borta så blir det lite knackigt för att uttrycka sig milt. ;-) Men skam den som ger sig - jag kan ju fortsätta den här haltande diskussionen via underforumet Data- och forumfrågor. :-) Jag hoppas dock att Sven-Erik snart får ordning på forumet igen och att webbhotellet där forumet ligger säkrar backupen bättre i fortsättningen.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 feb 2009, 07:51

Några knappar saknas, t.ex. besvara eller nytt inlägg, men i stället finns dessa som ord med länkar att klicka på, så funktionen är den samma. Möjlighet att ändra finns ännu ej i svensk version utan endast om Du är inlogga på engelska.
Jag kan endast beklaga kraschen och pga vanligt jobb allt för lite tid att hinna med att återställa allt snabbt nog.
Mvh
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Lars Sundin » 03 feb 2009, 21:52

Jag upplever att forumet fortfarande inte fungerar, eftersom jag för det mesta ombes att återkomma efter några minuter. De gånger jag kunnat logga in och skriva ett inlägg blir det stopp när jag skall sända in inlägget (med ett undantag). Jag tror att jag inte är ensam om detta. Det kan möjligen vara begränsat till det driftfall när man har som vana att gå "rakt in på forumet". Öppnar man via "hemsidan" kanske det går bättre. Jag testar nu

Så det är nog mycket som återstår. Upplysningstexten på hemsidan har jag upplevt som "goddag yxskaft".

Lars S, som dock lyckades få in ett inlägg kl 01 på natten 1 februari

P S. Jag ser nu att adressen till forumet är ändrad, något som inte meddelats. Den nya adressen är http://forum3.sff.n.se/ för oss som går den raka och snabba vägen in på forumet
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Angående forumkraschen

Inläggav curtll » 03 feb 2009, 22:36

Hej Lasse
Jag upptäckte också den nya adressen i kväll och ändrade min länk under favoriter. Jag tror fortfarande på maskinernas diktatur, men är vi envisa så skall vi väl övervinna maskinerna till slut.
Curt
P.s
Jag känner mycket för Sven-Erik Jönsson och hans tydligen stora tålamod. Min stubin i såna här sammanhang är synnerligen kort, jag trevar gärna efter en slägga för att lära maskinerna vem som egentligen bestämmer. Dock har jag som gammal tekniker den hårda vägen lärt mig att det inte hjälper (men man får göra av med adrenalinet för stunden!!).
D.s.
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Lars Sundin » 03 feb 2009, 22:53

Hej Curt!

Jo vem blir inte litet sur när man inte blir informerad om viktiga ändringar. Sven-Erik sliter, det vet jag och har ofta påpekat. Men om denna adressändring kunde det ju ha informerats om på hemsidan. Jag gissar att det fortfarande finns några som är lika enkelspåriga som jag och inte testar omvägen genom hemsidan. Det gjorde jag i och för sig då och då men det är väl först under dagens (3 februari) lopp det nya forumet rullade igång.

Jag hade tänkt svara i tråden på det allmänna forumet om kraschen, men jag fann ingen "besvara-knapp" där. Men man börjar förstås bli gammal och skumögd.

En del geocaching blev det dock i går i det fina vädret och idag. Istället för häckande vid datorn...

Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Lars Sundin » 03 feb 2009, 22:59

Hittade ett stavfel som jag ville ta bort men hittar ingen ändra-knapp... Eller ser jag så illa?


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 feb 2009, 07:56

Jag har tidigare meddelat att ändra-knapp av någon anledning ännu inte kommit över i svensk version, men om Du har engelsk inställning, så finns en knapp EDIT som fungerar.
Hoppas Ni alla kan ha lite tålamod, så skall vi nog få till den knappen också.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Lars Sundin » 04 feb 2009, 09:19

Tack Sven-Erik. Jag vet att du sliter med systemet, men att det finns så många funktioner att ställa in visste jag inte om. Många nya buggar och knasigheter verkar finnas sedan nystarten i går (?) att ta itu med. Att bara beskriva dem och ta reda på under vilka förutsättningar de uppträder och när de inte gör det, kan göra en snått snurrig. Att rätta till det hela måste vara etter värre. Jag hoppas du har hjälp från phpBB som borde känna till den produkt de marknadsför och dess egenheter. Det får gärna kosta pengar för jag tycker forumet är en så viktig del av SFF:s ansikte utåt att det inte får vara så "vresigt" som det är just nu.

Lars S, avdelning "ju förr desto bättre" ;-)

P S. Har nu gått över till engelska och nu erbjuds jag både att editera samt citera (andras inlägg). På svenska erbjöds jag bara att ta bort mitt eget inlägg eller att klaga på det! (Verkligheten är ibland roligare än fantasin.)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Emil Lindberg » 04 feb 2009, 19:49

Jag kan inte se någon Edit-knapp, trots upprepade skift mellan svenska och engelska. Jag försöker rätta till en del felaktigheter i mina flygbas-trådar (som Sven-Erik oerhört vänligt har importerat från det nygamla, numera "kraschade" forumet). En del grejor har helt enkelt blivit fel under "emigrationen", saker som fungerade innan. Men jag kan tydligen inte ändra i dessa gamla inlägg. Kanske har det att göra med att det egentligen är Sven-Erik, och inte jag, som har placerat dem på detta nya forum (sff3).

Någon som kan räta ut mina frågetecken? Hur göra?

/Emil - som än en gång önskar att tacka Sven-Erik för "importen" av mina "förlorade" flygbas-inlägg
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 feb 2009, 23:01

Nu skall de viktigaste funktionerna, inkl knappar och ändra-funktionen fungera.
Hoppas Ni fortsätter ha lite tålamod, så kanske vi kan få forumet än snyggare och bättre med tiden.

Hälsningar
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 feb 2009, 23:22

Hej!
Ja det verkar så.
Toppen

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Christer Engdahl » 10 feb 2009, 11:24

Lars Sundin skrev:P S. Jag ser nu att adressen till forumet är ändrad, något som inte meddelats. Den nya adressen är http://forum3.sff.n.se/ för oss som går den raka och snabba vägen in på forumet

Men om denna adressändring kunde det ju ha informerats om på hemsidan. Jag gissar att det fortfarande finns några som är lika enkelspåriga som jag och inte testar omvägen genom hemsidan.

Jag loggade in via hemsidan först idag. Jag har varit där och sökt information om situationen många gånger men inget fanns om den nya adressen ... :-| ... och det finns fortfarande inget. Det är kanske dags att uppdatera den röda texten ... ;-) ... ?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 10 feb 2009, 13:00

Information om att det var vissa problem att komma in på forumet lades på hemsidan samma dag som den inträffade, dvs den 30 januari. Det fanns till att början med uppgifter från ett antal att de kunde komma in på forumet. Under helgen skrevs även några inlägg och vissa korta perioder fungerade forumet.
Måndagen den 2 februari konstaterades att det inte gick att reparera forumet och för att inte förlora uppgifter som fanns i det havererade forumet skapades ett nytt som då fick ny adress. Så snart jag hade möjlighet på måndag kväll ändrades länkarna på vår hemsida så de pekade på det nya forumet. Eftersom det finns en länk från hemsidan som fungerar, så finner jag fortfarande ingen anledning att behöva skriva att den pekar på en ny adress. Hemsidan försöker vi uppdatera med diverse notiser så ofta som möjligt för att göra den atraktiv att besöka, t.ex. aktuelltsidan. Sedan finns det ju de som aldrig besökt vår hemsida och går till forumet direkt. Hur tycker Ni då att dom skulle informerats? Någon måtta får det vara.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Christer Engdahl » 10 feb 2009, 13:47

Sven-Erik,
Eftersom det finns en länk från hemsidan som fungerar, så finner jag fortfarande ingen anledning att behöva skriva att den pekar på en ny adress.

Det var ett tips ... ;-) ... avsett att underlätta för medlemmarna i forumet.

Sedan finns det ju de som aldrig besökt vår hemsida och går till forumet direkt.

Jag har, som sagt, besökt hemsidan kanske varannan dag sedan krashen och inte sett någon anledning att gå till forumet via en länk som inte öppnar i eget fönster (om man inte shift-klickar) när jag redan har en direktlänk.

Hur tycker Ni då att dom skulle informerats?

Jag är tveksam till att komma med fler tips ... :-( ... men felmeddelandet kunde ha modifierats.

Någon måtta får det vara.

Då det är andra gången jag i detta forum blir sågad jäms med fotknölarna så kan jag inte göra annat än instämma!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Lars Sundin » 10 feb 2009, 13:57

Christer Engdahl skrev:
--------
Då det är andra gången jag i detta forum blir sågad jäms med fotknölarna så kan jag inte göra annat än instämma!



Ta det inte personligt Christer. Sven-Erik har en viss uppfattning om hur forumet skall visas och hur det hänger ihop med hemsidan. Jag (och andra gissar jag) har stillsamt försökt påpeka att användare gärna ser det hela annorlunda, men utan större framgång. Och jag vill inte bråka.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 10 feb 2009, 23:28

Det var inte min avsikt att såra Dig Christer, eller såga Dina idéer och är ledsen att Du uppfattade mitt svar så. Vid forumkraschen hade jag fullt upp med att försöka få ordning på forumet och rädda vad som räddas kunde och absolut ingen tid över, inte ens för andra privata saker jag skulle ha gjort den helgen. Fick t.o.m. under måndagen lägga en halv arbetsdag på forumet och kände mig väldigt trött på problemet.
Jag förstår att ett antal intresserade ofta går direkt på forumet utan att klicka in sig via hemsidan. Men vi publicerar också ofta intressanta notiser på hemsidan som kan vara värda att ta del av. Vårt forum är att betrakta som en undersida till vår hemsida http://www.sff.n.se. Forumet är till för SFF medlemmar och andra intresserade och det är vår hemsida också. Men hemsidan är även ett verktyg för att marknadsföra oss. På hemsidan finns många andra undersidor, t.ex. aktuellt o senaste nytt, kansli och arkiv, flygminnesmärken, flygbaser, medlemsservice m.m. Skulle någon av dessa sidor av någon anledning få ny adress, så kommer vi inte heller att särskilt skriva ut det speciellt.
Det har i annan tråd skrivits om att det är snart ett år sedan vi startade med vårt php-forum, tidigare hade vi en annan typ av forum. När första php-forumet skapades upp hade vi som Lars Sundin skriver ett testforum, där det fanns möjlighet att prova olika konfigureringar innan vi körde igång. Nu vid forumkraschen gällde det att komma igång så snabbt som möjligt och därför har det varit en hel del att justera efter hand.
Sökfunktionen är sannolikt svår att få bättre i nuläget än vad den är. Det fungerar nu att söka på å, ä och ö. Författarsökning skall göras som avancerad sökning, finns särskild länk för det.
Jag hoppas att vi snart kan få externa länkar att öppnas i separat fönster, men det är ingen enkel justering och därför kommer det att göras av en som är proffs. Enligt php's eget forum är det standard att länkar skall öppnas i samma fönster, villket jag tycker är lite konstigt.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Christer Engdahl » 11 feb 2009, 22:42

Okej, Sven-Erik, jag kanske överreagerade men jag blev så förvånad över svaret när jag förväntade mig ett "bra tips - det ska jag fixa".
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Erik » 16 feb 2009, 18:57

Christer Engdahl skrev:Sven-Erik,
Eftersom det finns en länk från hemsidan som fungerar, så finner jag fortfarande ingen anledning att behöva skriva att den pekar på en ny adress.

Det var ett tips ... ;-) ... avsett att underlätta för medlemmarna i forumet.

Sedan finns det ju de som aldrig besökt vår hemsida och går till forumet direkt.

Jag har, som sagt, besökt hemsidan kanske varannan dag sedan krashen och inte sett någon anledning att gå till forumet via en länk som inte öppnar i eget fönster (om man inte shift-klickar) när jag redan har en direktlänk.

Hur tycker Ni då att dom skulle informerats?

Jag är tveksam till att komma med fler tips ... :-( ... men felmeddelandet kunde ha modifierats.

Någon måtta får det vara.

Då det är andra gången jag i detta forum blir sågad jäms med fotknölarna så kan jag inte göra annat än instämma!

Det var först för cirka tio minuter sedan som jag upptäckte den nya adressen. Jag har flera gånger dagligen gått in på det gamla forumet (genom bokmärke) och har bara kunnat konstatera att det inte fungerade. Jag har även tittat på SFF:s hemsida och mycket riktigt fanns det information om att det krånglade de första dagarna. Därefter har det inte stått någonting, inte ens under "Aktuellt och senaste nytt". Liksom Christer hade jag aldrig en tanke på att använda länken på hemsidan, av samma skäl som honom. Idag såg jag en väldigt liten text högst upp på det gamla forumet och har alltså hittat tillbaka.

En tydligare text (t ex stor och röd) på det gamla forumet hade gjort att jag hittat hit snabbare.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Lars Sundin » 16 feb 2009, 19:11

Jovisst Erik! Jag har gissat att många har råkat ut för detta. Mig gjorde det inte så mycket "i sak" (som försökte komma in "stup i kvarten" och klickade än si, än så och så gick det) men det gav ett d-a dåligt intryck och minskat förtroende för forumet som jag faktiskt spillt en del krut på genom åren för att göra läsvärt efter bästa förmåga. Så att säga.

För att vända litet på det och tänka konstruktivt i stället för att bara klaga. Hur kan vi förbättra situationen?

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Klas Andersson » 16 feb 2009, 22:25

Kan förklara varför jag tycker det numera är väldigt låg aktivitet på det här Forumet !!
många tror det fortfarande är stängt !! :roll:
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Angående forumkraschen

Inläggav Lars Sundin » 17 feb 2009, 03:30

Klas Andersson skrev:...
många tror det fortfarande är stängt !! :roll:


Ja kanske, kanske inte. Även från forna tider tycker jag mig minnas perioder av plågsam stiltje.

Några har sina specifika problem. Jag har via forumet fått kontakt med flera trevliga personer (en viktig nytta av ett forum; de andra hör lyckligtvis sällan av sig) att snacka flyg medmen även om olika tekniska forumproblem. Någon kommer inte in på forumet. Jag får mail med någon veckas mellanrum om problemet. Kanske det inte är så viktigt? - eller också har personen slitit länge på egen hand men inte vågat fråga om råd. Vi vanliga åldringar sitter där ensamma och har svårt att förstå IT-språk. En annan får inte det gamla arkivet att funka. (Och vem får det även om några påstått att det är möjligt?) Någon har glömt lösenordet eller undrar om g-mail är förbjudet fast om dessa problem kan man läsa på forumets stödsidor - ju. En annan har inte synts på ett tag men har hälsoproblem enligt ett mail - av en art som inte är allvarlig men han är dock en äldre man så man bli smått orolig när tiden bara går. Eller är det bara för att forumet kanske tjorvar för honom?

Så finns en ganska stabil veckorytm men jag har inte fäst observationerna i tabellform och gjort statistik. Men det brukar väl bli en liten topp mitt i veckan. I helgerna blir det litet fart först på söndag kväll men inte mycket. SFF:aren verkar vara en social person med familj som kräver sitt. Passar på att kika in på tidiga mornar samt under lunchen. Eller?

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst