Ytterligare en förbättring!

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Ytterligare en förbättring!

Inläggav Lars Sundin » 05 feb 2009, 23:06

Jag ser till min glädje att principen för hur forumsidorna öppnas verkar ha ändrats. Man kan nu uppdatera en forumsida utan att föras tillbaka till index-sidan vilket var mycket irriterande. Om risken att "klicka bort sig" när man editerar en sida har minskat har jag inte riktigt kunnat undersöka.

Om jag nu minns och har fattat rätt.

Lasse S, som har som en ren reflex att klicka på "update" (uppdatera sidan)
Senast redigerad av Lars Sundin 06 feb 2009, 06:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ytterlighare en förbättring!

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 feb 2009, 23:23

Nä, Nä !!

Prövade det just och man kommer "oftast " till index-sidan vid uppdateringar(som åtminstone jag) ofta gör.

Eller funkar det olika på sina håll.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Ytterligare en förbättring! -update med mera

Inläggav Lars Sundin » 06 feb 2009, 06:19

Jo, det kan kanske möjligen handla om hur man har sin webbläsare inställd. Dock upptäckte jag en skillnad (en väsentlig förbättring) utan att vad jag vet ha gjort någon ändring.

Sedan är det för mig som ofta ger webbtips eller länkar till andra ställen helt nödvändigt att veta var en bild eller text ligger på webben så att andra kan hitta dit. Och naturligtvis även för eget intresse. Jag vill alltså bestämma själv vart mina knapptryckningar leder mig. (Notera förresten Flashbacks tydliga varning när man lämnar Flashback! Apropå en annan aktuell tråd. En del är noga med upphovsrätt och ansvar. Man har nog på Flashback bittert lärt sig att folk inte bryr sig vem som står bakom något diskutabelt utan det heter typ "Vet du vad skandalöst jag såg på Flashback!...) Det får man inte, åtminstone inte med min PC, om man "kör" forumet inne i hemsidan och använder tillbaka-pilen uppe till vänster för att komma tillbaka till forumet.

Nu har jag flummat iväg igen och säkert kan något i det jag påstår vara fel eller missförstås.

Men som sagt det är viktigt att veta var man är eller vart man kommit. Och, för att återge till utgångsämnet, även när man är.

Lasse S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Klas Andersson » 06 feb 2009, 18:51

Jo det sista var ju rätt tänkvärt ! för det mesta vet jag var jag är ! men utöver det så kan det vara ganska oklart ibland ! :roll:

säskilt när det gäller Datorer ! är kanske en jäkligt dum fråga ? men ! "update" var har du den knappen ?? :?

annars verkar det mesta funka nu ? frånsett "mail" under Avataren är borta ! men ingen annan verkar ha den heller ?

Mvh Klas
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Lars Sundin » 06 feb 2009, 19:11

Hej Klas!

"Uppdatera"-knappen eller "Refresh" eller vad det kan heta är en knapp i knapplisten upptill, ganska mycket till vänster , bredvid hemsidesymbolen, och är märkt med två pilar som bitar varandra i svansen.

Låter du datorn stå still på en sajt, t ex tidning, är det nog ganska troligt att sidinnehållet inte ändras trots att tidningen ändrar innehållet. Det du ser på skärmen är alltså föråldrat.

Alla sidor beter sig inte så. Jag minns att jag har suttit och tittat på en forum-innehållslista och sett hur inläggsantalssiffran räknat upp sig själv. Det är kanske också så att man kan ställa om uppdateringsegenskaperna i sin webbläsare.

Så har jag fattat det.

Vad avser mail-knappen som förut några av oss hade under avataren i våra inlägg så är det nog så att den försvunnit vid omstarten häromdagen. Det förefaller inte gå att få den inlagd för närvarande, även om man bestämmer det i sin profil. Men det kommer nog snart. Jag noterar att man måste vara inloggad för att få sända personliga meddelanden (och antagligen även mail) och det är nog kanske klokt att inte "vem som helst" får ta kontakt med en skribent. Vill man som skribent ha möjligheten att bli kontaktad kan man ju skriva sin adress i inlägget (exempelvis som signatur). Något en del nog drar sig litet för, kanske med rätta.

Säkert har jag glömt något. Nehej, det verkar som man i vissa redigeringslägen kan se det inlägg man svarar på. Men tyvärr inte när man som bäst behöver det.Eller gör jag något fel?

Lasse, konstaterande att varje gång man svarar skapas nya frågor...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Klas Andersson » 06 feb 2009, 20:19

OK ! Det var alltså inte på forumsidan ! :lol: har hittat den uppe långt till höger på mitt Explorer !

Svarar mest för att se hur du menar med det sista ? när jag skriver detta så kan jag höja sidan med rullningslisten till höger, då ser jag i nedre delen av rutan , övre delen av ditt inlägg , i kanten på det har jag ytterligare en mindre rullningslist som jag kan rulla fram även tidigare inlägg.
samtidigt som jag skriver

men det vore ju klart bättre om man kunne få bort utrymmet med "alternativ " som är under " SPARA FÖRHANSGRANSKA SKICKA "
här nedanför just nu ! men så här tror jag det alltid varit !!

På mitt inlägg om instrument så var det ett förslag att jag skulle lägga upp bilderna i inlägget ! MEN då måste man ju först ha dom på en fotoserver ?
och sedan ett ett hiskeligt klickande för att hämta länkar och lägga in dom ? eller ??

på ett mycket likt Forum , http://www.fallrepet.se så kan jag ladda upp bilder till det forumet direkt från datorn !! mycket enkelt !!
men den möjligheten verkar inte finnas här ?
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Lars Sundin » 07 feb 2009, 01:06

Hos mig snurrar det ibland en "aktivitetspil" uppe i högra hörnet i den ena webbläsaren. Jag har bestämt för mig att refresh-knappen jag avser alltid suttit till vänster på de datorer jag jobbat med. Men mitt minne...

Jo, jag ser att nu kan jag se hela ditt inlägg om jag hanterar de tre skrollningslisterna rätt. När jag skrev sist kämpade jag väl inte duktigt nog. Om ergonomin hos phpBB har jag redan sagt vad jag tycker. Möjligt skulle Sven-Erik kunna bättra på den litet.

Hantering av bilder är jobbig och pillig. Det hade ju varit enklare om funktionen varit integrerad med forumet, men forumansvariga brukar ha invändningar. Kostnader och ansvaret (ifall en forumskribent lägger dit något anstötligt). Frågan har varit uppe förut, redan på Parsimony-tiden om jag minns rätt.

Men det är också en vanesak. Det förefaller omöjligt innan man så plötsligt lyckas första gången, och med tiden lär man sig. Själv tycker jag dock fortfarande det är orimligt bökigt trots att jag tycker jag travat upp för hela inlärningstrappan. Men möjligen klarar dagens 9-åringar det i ett nafs och har då lärt sig det på egen hand därtill.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Sökfunktion

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 08 feb 2009, 12:29

Efter diverse åtgärder skall nu sökfunktionen fungera bättre. Sökning på å, ä och ö fungerar nu. I sökrutan skrivs ä om till ae ochö till oe efter att Du skrivit in sökordet med den stavning som Du vill söka på.

Däremot fungerar det inte att söka på J 35 (mellanslag, såsom det alltid skall skrivas när det gäller militär typbeteckning). Systemet uppfattar då att sökning skall ske på alla J resp alla tal 35. Sökning på felaktigt skrivet J35 (hopskrivet fungerar däremot). Tyvärr verkar inte dataprogrammet veta om hur svenska militära typbeteckningar skall skrivas och detta kan jag inte göra mycket åt.

Det finns en avancerad sökfunktion, där man kan skriva in flera sökord, t.ex. Draken Ängelholm. Då får man träff på de inlägg där båda orden finns.

Mvh
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Lars Sundin » 08 feb 2009, 13:37

Man tackar!

Det är nog ganska omöjligt att konstruera ett enkelt söksystem som klarar av alla ordkonstruktioner. Man kan t ex inte söka på Sven-Erik eller Carl-Johan, utan får nöja sig med ett av namnen och så sålla bort alla som "bara" heter Sven exempelvis.

Jag ser att systemet nekar att söka på alltför korta ord, såsom t ex just "35" eller "Bo". "Per" går dock bra.

Det finns alltså skäl att "strö in" namn som Tunnan, Viggen, Hercules, Catalina o s v i inläggen och inte bara ge den miltära typbeteckningen.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 08 feb 2009, 13:54

Som tidigare nämnts uppfattar söksystemet ett bindestreck som minustecken. Men sätt dubbelnamnet inom parentes, så fungerar det.

Söksystemet är inställt på att söka ord med minst 3 och upp till 18 tecken.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Lars Sundin » 03 mar 2009, 00:23

Lars Sundin skrev:Hej Klas!

"Uppdatera"-knappen eller "Refresh" eller vad det kan heta är en knapp i knapplisten upptill, ganska mycket till vänster , bredvid hemsidesymbolen, och är märkt med två pilar som bitar varandra i svansen.



Får backa lite, uppdatera-knappen med kan nog sitta till höger som den visar sig göra i den Microsoft Vista jag hastigt och lustigt har tvingats bekanta mig med. Jag var så inkörd på en äldre MS-produkt (något med 2000) och Firefox.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Klas Andersson » 03 mar 2009, 18:22

Tror inte det har med själva operativsystemet att göra ? (jag har XP)
utan webbläsaren ? och den kommer det ju ibland uppdateringar på !
jag har nu Internet explorer 7,0 ..nånting ,och då är REFRESCH precis längst upp till höger om själva "Adressraden"
men jag kollade på min bärbara som ochså har XP, MEN ! på den har jag aldrig uppdaterat Explorer !!
(borde vara version 6...någonting !) och på den är knappen till vänster ,som du nämnde tidigare !!

Mr Gates gör allt för att strula till det för oss dödliga !!! :lol:
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Erik » 03 mar 2009, 19:15

Använd Firefox eller Safari så slipper ni mr Gates påhitt.

Jag får också leta efter knapparna i ie7 och tycker att flera saker hamnat på fel ställe. Jag trodde ju att det gamla utseendet var mer eller mindre standard eftersom det sett ut på ungefär samma sätt sedan tidiga versioner av Netscape.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Lars Sundin » 05 mar 2009, 10:46

Det går ju också att trycka på knappen F5 (skrivs utan mellanslag...), men jag själv använder musen av gammal vana. Rör pekaren uppåt och åt vänster men när jag kommit halvvägs inser jag att jag skall ta till höger.

Jag hade arbetskamrater som kunde de olika kontrollknapparnas och andra tangenters speciella funktioner och kunde/kan manövrera sin dator utan muspekning i menyer. När jag en gång klagade på att ett dokument försetts med ett "<" i början på varje rad visade en kamrat hur man "enkelt" fick bort dem. Hans fingrar flög över tangentbordet i minst en minut. Enkelt? Tja. Fast det är ju möjligt att han drev med mig.

Lasse
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Seve Ungermark » 10 mar 2009, 03:02

Allmän varning: Undvik alltid alla detaljbeskrivningar av namn, utseende och placering av webbläsares funktioner. Det hela varierar inte bara med versionerna utan mellan webbläsarna. Och det är inte klokt vilka konstiga varianter som folk har. Varför i herrans namn finns det förresten fortfarande PC-ägare som inte kör Firefox :-) som uppdaterar sig själv till den senaste versionen automagiskt :D

Lars S! Min svensktalande Firefox 3.0.7 som behagade slå sig ner i min maskin häromdagen har t ex inte två utan genialiskt nog bara en enda pil. Och den bits inte alls! Utan pekar bara helt lugnt och stilla på sig själv. M.a.o. precis exakt just så som funktionen ju är :lol:

Restorder: Jag önskar mej fortfarande den förbättringen att länkar öppnas i nytt fönster. Som jag kan stänga utan att trilla ut ur forumet.

Seve U
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Lars Sundin » 10 mar 2009, 07:17

Hej Seve!

Jo jag håller med. Och jag har en gång lovat mig själv att inte vara IT-pedagog. Jag brukar rekommendera DK-principen, att en erfaren PC-användare sitter bredvid och förklarar hur man gör. Eller kan göra.

En PC erbjuder många alternativa beteenden och så är de olika sinsemellan. Jag inser att jag missat mycket under mitt livs användning av PC och jag rodnar ibland över alla misstag jag gjort genom åren och allt jag har missförstått. Jag hade fram till min totalkrasch för en dryg vecka sedan en bokmärkeslista på kanske 800 bokmärken jag samlat på mig genom åren. Det var väl först i höstas jag sakta började använda mig av "minnesfunktionen" i adresslisten eller googlade. Idag skriver jag ofta simpelt "sff" och jag kommer lätt till hemsidan. Eller "forum" och jag kommer till SFF forum. Eller dn, svd, g-kraft. Jag får förstås välja mellan några alternativa svar och vad jag erbjuds har ju med just mina surf-vanor att göra.

Ändå är jag glad att jag lyckats att via telefon hjälpa en person att starta en ny tråd. Det tog åtskilliga minuter. Så småningom grydde det för mig att personen nog var ordentligt registrerad på forumet (kunde dock ha åkt ur vid forumkraschen) eftersom han hade svarat i tidigare trådar några gånger. Vidare behövde jag inte fästa mig vid hans påstående att han använde samma lösenord som för bildarkivet. Vad jag förstod hade han missat att den röda texten "Nytt ämne" som syns uppe till vänster på underforumsidorna (men ej index-sidan eller tråd-sidorna) är klickbar. Trots att texten är hjälpsamt stor och röd. Det är inte helt lätt att i dagens forumformulär se vad som är klickbart. Det finns ju dessutom många olika sidor, med sinsemellan olika utseenden. Ibland saknar man önskvärda uppgifter (tidsstämpling av visad info), ibland finns onödiga uppgifter (vad man inte kan göra...)

Detta med öppning i nytt fönster efterlyser jag också men det är bara några få gånger jag klickat bort mig och fått börja på ny kula med författandet.

Däremot tycker jag det är onödigt svårt att växla underforum när man kollar vad som finns på dem. Måste man verkligen gå via index-sidan? Jag undrar om man skulle försöka jonglera med flera fönster (eller flikar) för att snabbt växla.

Efter min PC-krasch för en vecka sedan var webbmailen en välsignelse för att bygga upp en ny mail-adresslista samt kolla under avbrottet inkomna mail.

Microsoft Mail och Vista introducerar i gammal god IT-tradition nya obegripliga/löjliga felmeddelanden/varningar som (ungefär) "Om du själv startat denna process får du fortsätta den". Så småningom lär man sig förhoppningsvis vad som menas. "Systemets" tendens att värna för farligheter där inga sådana finns urholkar tilltron till systemets säkerhet.

Lars S, tyckande och kåserande och säkert har jag fel ibland i min text
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Nytt fönster genom att högerklicka på länken

Inläggav Arne M » 11 mar 2009, 22:48

Seve Ungermark skrev:Allmän varning: Undvik alltid alla detaljbeskrivningar av namn, utseende och placering av webbläsares funktioner. Det hela varierar inte bara med versionerna utan mellan webbläsarna. Och det är inte klokt vilka konstiga varianter som folk har. Varför i herrans namn finns det förresten fortfarande PC-ägare som inte kör Firefox :-) som uppdaterar sig själv till den senaste versionen automagiskt :D

Lars S! Min svensktalande Firefox 3.0.7 som behagade slå sig ner i min maskin häromdagen har t ex inte två utan genialiskt nog bara en enda pil. Och den bits inte alls! Utan pekar bara helt lugnt och stilla på sig själv. M.a.o. precis exakt just så som funktionen ju är :lol:

Restorder: Jag önskar mej fortfarande den förbättringen att länkar öppnas i nytt fönster. Som jag kan stänga utan att trilla ut ur forumet.

Seve U


Hej Seve!

Men det är ju redan nu möjligt att få länkarna att öppnas i ett nytt fönster. Med min Firefox 3.0.7 högerklickar jag bara på länken och väljer Öppna länk i nytt fönster så blir det ju som du önskar och man slipper trasslet med att komma tillbaka i forumtråden. Vanligen väljer jag dock det andra alternativet Öppna länk i ny flik eftersom jag då lättare kan gå tillbaka till fliken med det öppnade forumet. Vilken väg jag än väljer har jag alltså Svenskt Flyghistoriskt Forum fortfarande öppet där jag var när jag klickade på angiven länk. Lätt som en plätt! :-)

/Arne
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: En förbättring utan hjälp av SFF

Inläggav Seve Ungermark » 13 mar 2009, 23:01

Hej Arne M!

Öppna länk i ny flik är nu införlivad med mina ryggmärgsreflexer. Har hittills missat detta verktyg, troligen p g a att jag är alldeles för otålig för att läsa manualer. Firefox är ju dessutom i sig mer "intuitiv" än gamla IE. Tusen tack för tipset!

Seve U
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Re: Ytterligare en förbättring!

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 14 maj 2009, 08:39

Nu har vi äntligen fått till det så det finns en fungerande länk från forumets huvud och loggan längst upp till vår webbsida samt att externa länkar öppnas i nytt fönster. Externa länkar i gamla inlägg kommer dock även fortsättnignsvis att öppnas i samma fönster om man inte går in och uppdaterar varje länk.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst