Sävåsgruppen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sävåsgruppen

Inläggav Tony Damberg » 18 dec 2008, 23:07

Hej
Jag lånade för länge sedan en bok som heter "Lansen" skriven av Sven Stridsberg och vill minnas att det i boken fanns en bild med en fena från Lansen, målad med Sävåsgruppens logotyp.

Finns det någon på forumet som vet mer om gruppen? När den bildades och vilka som varit förare i den?

Alla fakta är välkomna...

Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 dec 2008, 23:19

Hej!
Du måste ju köpa boken

Cit::
Bild:Lansenboken s.189

>Sävåsgruppen inlusive reservförare, runt fenan på en av de märkta A32A för flygdagen i maj 1964.
Å Sand
H Pettersson
O Roslin
R Törnqvist
I Sävås ( gruppchef)

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Kenneth Göransson » 18 dec 2008, 23:51

Bengt Ekbladh skrev:Hej!
Du måste ju köpa boken


Denna bok är TYVÄRR slutsåld sedan 4 år tillbaka. Fick de 10 sista böckerna av Freddy Stenbom att säljas på F17:s flygdag 2004. Gissa om de var svårsålda där? ;-)
Det blir till att söka antikvariskt eller Tradera
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Inläggav Tony Damberg » 19 dec 2008, 08:37

Kenneth Göransson skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Hej!
Du måste ju köpa boken


Denna bok är TYVÄRR slutsåld sedan 4 år tillbaka. Fick de 10 sista böckerna av Freddy Stenbom att säljas på F17:s flygdag 2004. Gissa om de var svårsålda där? ;-)
Det blir till att söka antikvariskt eller Tradera


Jo, nog söker man efter boken alltid och precis som Kenneth Skriver antikvariatiskt eller Tradera/auktionssajter.

Någon som har mer information om gruppen?

Trevlig helg önskas alla forumläsare
/Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Inläggav Björn Ek » 19 dec 2008, 13:48

Hej,

Sävåsgruppen kom till under 1963 och utgjordes av förare ur F6.
Inför flygdagen i maj 1964 hade man låtit märka upp fyra flygplan med en vit fena som pryddes av en Lansen silhuett i röd dayglo med svart utlinjering.
Före uppvisningen uppmärksammades detta av ett högre befäl vilken omgående förbjöd flygning med denna märkning.
Byte till andra flygplan fick bli lösningen. Obekräftade uppgifetr säger att man flög en eller flera repetionsflygningar med märkningen innan den uppmärksammades enligt ovan.
Gruppen, som var en fyrgrupp, hade i sitt program en mycket uppskattad manöver som kallades masken.
Den gick ut på att flyplanen flög på kollon och ettan repektive trean girade vänster, medan tvån och fyran girade höger. Detta skedde växelvis med ganska snabba växlingar varför kollonen såg ut slingra sig fram som en mask.
Gruppens ledare, Ivar Sävås, var en klurig kille som bland annat belönades med en utmärkelse och ett penningpris.
Detta för en uppfinning på 70 talet i syfte att kunna återanvända attackraketer som ej avfyrats efter aptering. Detta medelst en adapterring.
Hälsningar
//EK
Användarvisningsbild
Björn Ek
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Tack!

Inläggav Tony Damberg » 19 dec 2008, 16:00

Tack för den utförliga informationen Björn! Det var trevligt att få lite mer bakgrund till gruppens historia. Eventuellt kommer jag skriva något om gruppen på min flygsida framöver. Jag har lagt in en julhälsning med ett märke liknande just "Sävåsgruppens" men enbart ur minnet. Den svarta utlinjeringen får jag fixa till och säkerligen en del andra detaljer.

Tack också till Kenneth och Bengt som engagerat sig i min fråga!

Trevlig helg
/Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Inläggav Tony Damberg » 20 dec 2008, 14:13

Jag har idag uppdaterat min flygsida med en egenhändig bild av gruppens fenmärkning samt lagt in informationen som ni gett mig här på forumet.

Jag har ju inte tillgång till boken just nu men har ritat lite ur "minnet" så ta bilden för vad den är... ;-)

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg

Bild
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst