911, Tp 9

I tjänst 1940-1958
Antal i Flygvapnet: 1 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

911, Tp 9

Inlägg av Lars Larsson »

911
Tp 9
Typ: Junkers Ju86Z-7
Tillverkad av Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG,Dessau
c/n: 086 0959
Tillverkningsår: 1938

EX:
D-AXWZ,(SE-BAD),SE-BAE

1940 Levererad till F1, kod F1-78,F1-grön J,F1-11,F1-10
1940-08-06 Godkänd
1940-08-27 Till F8 som lån.
1940-09-18 Åter F1.
1955-03-05 Överförd till F7, kod F7-10
1958-10-18 Kasserad,flygplanstypen utgår.

1960-05-22 Sprängd vid fingerat flyganfall vid flygdag på F7.

Gångtid: 2991 timmar
Bengt Ekbladh

Re: 911, Tp 9

Inlägg av Bengt Ekbladh »

911, Tp 9
....
lite mer info::
http://www.pennanochsvardet.se/militarh ... -1940-1958
((bilden dock felaktig!) ..( visar en Tp10 !!)
Riktig bild här:.
http://www.avrosys.nu/aircraft/Transpor ... aj1958.jpg
http://www.avrosys.nu/aircraft/Transpor ... 259Tp9.htm
och
Ändrar bild till F6 1946
https://digitaltmuseum.se/021017763268/ ... el-hansson

mer...
Tp 9
Redigera
Mellan åren 1940 och 1958 ingick ett exemplar av en Junkers Ju 86Z-7 som transportflygplan i Flygvapnet. Efter Tysklands anfall mot Danmark och Norge 1940 rekvirerades flygplanet från ABA på grund av bristande transportkapacitet inom Flygvapnet. Flygplanet köptes nästan omgående och fick den militära beteckningen Tp 9.
Trots att B 3 och Tp 9 var av samma grundmodell var det stor skillnad mellan varianterna. Nospartiet på Tp 9 var rundat, mer strömlinjeformat, och saknade helt plexiglas. På flygkroppen fanns i stället ett antal fyrkantiga fönster.
Eftersom ABA använt flygplanet som post- och godstransportflygplan var hela kabinutrymmet ett enda stort lastrum. Detta passade flygvapnet som inredde kabinen med längsgående träbänkar för persontransporter. När ABA beställde flygplanet 1938 valde man att utrusta flygplanet med Pratt & Whitney Hornet luftkylda stjärnmotorer. Dessa gav Flygvapnet ständiga problem. För att råda bot mot detta beslöt man att byta ut dessa mot NOHAB-tillverkade Pegasus-motorer med propellerregulator. Samtidigt passade man på att ta upp ytterligare fönster på sidan av flygplanskroppen, samt byta inredning i kabinen. Vanliga flygplansstolar hämtades från den kasserade Tp 10 som stod uppställd vid CVV. Efter modifieringen baserades den i augusti 1940 först vid F 1 Hässlö men överfördes senare till transportdivisionen på F 7 Såtenäs. Efter 2 991 flygtimmar i flygvapnets tjänst avfördes flygplanet 18 oktober 1958 och användes som skjutmål vid flygdagen vid F 7 den 22 maj 1960 då A 32 Lansen besköt flygplanet med raketer.
Bengt Ekbladh

Re: 911, Tp 9

Inlägg av Bengt Ekbladh »

911 Tp 9

Några tillbud med 911

510410 vid F1, huvudställ in vid utkörning till start
motorer var vänster nr.596, höger nr.645
kostnad ?
...
510519…med samma motorer,
Vid bromskontroll vid parkering, svag bromsverkan=
koll i sväng med B17 17009
911 :s stjärt totalförstörd
Rep CVV med kasserad bakkropp
...
kolla ""Bakkroppen överflyttad till TP9...Från B 3B 145,som hav. 1951-02-13

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 486#p54486
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 009#p32497

Undrar vad som hände med 17009?
(kass. 520423...)
Skriv svar

Återgå till "Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7"