Flygvapenövningen i sept 1958?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygvapenövningen i sept 1958?

Inläggav Bengt Ekbladh » 09 aug 2019, 19:10

Flygvapenövningen i sept 1958?

Söker info om Flygvapenövningen i sept 1958 (i Mellansverige?)...norra Götaland och östre Svealand.
...
Söker främst deltagande Divisioner, utgångsbasering och lärdomar...samt ev. lärdomar.
Orsak::
Nu på Fb (J29) finns en bild ur Nya Norrland 8 sept. 58.((==Ångermanlands största tidning då!))
Bilden jag frågar om beskriver jag så här:
J 29:or står i högsta beredskap ....bredvid syns en 4-hjulig vagn med 2 st "extra tankar" som underhåller Tunnan.
Har nog inte sett en sådan, prototyp?, annars har man ju sett tex.närvarande mindre tankbilar i tidiga bilder.
...
https://www.bing.com/images/search?view ... vt=2&sim=1
Bengt Ekbladh
 

Re: Flygvapenövningen i sept 1958?

Inläggav Per Björkqvist » 09 aug 2019, 19:40

Ser väldigt improviserat ut?!
Det måste ju ha varit före rulltankarnas inträde i FV :D !
Hade väl varit bättre med en tankbil i stället, fälltankarna rymde ju inte så mycket om man skulle stå länge med "Högsta Motor", dvs med motorn i gång.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Flygvapenövningen i sept 1958?

Inläggav Lennart Berns » 10 aug 2019, 18:02

Det var så! I "högsta motor" togs bränslet från fälltankar som på bilden. Kanske hade det med anslutningar att göra. Vid start bröts bränsleförsörjningen blixtsnabbt. Rulltankarna, av Bertil Östbos fiffiga konstruktion, fanns redan då. De kunde köras både på landsväg och på räls (1435 mm) men jag vet inte i vilken utsträckning det övades.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst