Bildfråga haveri med Albatros

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 maj 2019, 07:50

Tacksam för hjälp med uppgifter om detta foto.
Av vad som kan ses av fenan, så är min gissning att det är en Albatros.

Var och när har haveriet inträffat?
Flygplanindivid?

Fotot kommer från Stig Kernells samling.
På fotots baksida finns följande notering: "Denna kvaddning verkställdes av löjtnant Herrström. Inga personskador till glädje för flickorna". (möjligen noterat av Stig Kernell).

Stig Kernell berättade gärna historier om Smålandsmanövern 1917 där Nordsidan var förlagd till Jäthaberg herrgård. Övningen ledde till tre förlovningar. Kanske från denna övning?
Tacksam för hjälp.

002-1183868.jpg
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Lennart A » 21 maj 2019, 17:27

Inte mycket att gå på, eller syns det på originalet en liten siffra på den krossade vingen mellan de två personerna i mitten?

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 maj 2019, 20:01

Tyvärr kan jag inte upptäcka någon siffra på bilden.
Här en delförstoring

002-1183868b.jpg
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 maj 2019, 20:51

Hej.hittade detta::
http://doczz.net/doc/7111403/1910-1919- ... istorisk-förening
1919 juni:
P O Flygkompani bildas för att bedriva civil passagerarflygning under ledning av förre
reservofficeren Per Oscar Herrström. Verksamheten startade med två Avro 504 K och en De Havilland DH 6
”Dove”. P O Flygkompani hade Barkarby flygplats som bas, där man även drev flygskola.
Verksamheten upphörde 1923.
...
Är detta "rätt" Herrström ?
...
Ovanstående säger ju inget om haveribilden, men kan kanske ge viss vägledning var man söker?
Är vi överens att det är en Albatros eller?

Vilken karriär hade Herrström i militär tjänst?
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 maj 2019, 21:22

Hände det på Edskön, Gävle?

https://sv.wikipedia.org/wiki/P.O._Flygkompani
....
https://www.baaa-acro.com/operator/po-f ... lygkompani

Är detta haveriet???
Crash of a Fairey IIIC near Gävle
Date & Time: Jul 27, 1920
Type of aircraft: Fairey III
Operator: P.O. Flygkompani (Per Oscar Flygkompani)
Registration: G-EAPV
Flight Phase: Flight
Flight Type: Scheduled Revenue Flight
Survivors: Yes
Site: Plain
MSN: F302
YOM: 1919
Location: Gävle Gästrikland
Country: Sweden
Region: Europe
Crew on board: 1
Crew fatalities:
Pax on board: 1
Pax fatalities:
Other fatalities:
Total fatalities: 0
Circumstances: Crashed in unknown circumstances in the region of Gävle. Both occupants were unhurt while the aircraft was damaged beyond repair.
Probable cause: A rudder control cable failed in flight. An emergency landing was completed.

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=152427
""Location:
Edskön, Gävle archipelago -""
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 maj 2019, 22:29

OK Här är haveriet!
….Haveri vid Jätsberg,
Enligt uppgift löjtnant Herrströms haveri. Troligtvis är det Per Oscar Herrström.
….
https://digitaltmuseum.se/011013013913/ ... flygplanet
...
Ser tyvärr inget datum.
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 maj 2019, 23:05

Tack Bengt!
Vi kan vi nu konstatera att det är samme P.O. Herrström som fanns i P.O. Flygkompani och platsen sannolikt Jätsberg.
Kan vi på något sätt få fram vilket flygplan det var och datum ?

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Lars Sundin » 22 maj 2019, 01:07

Jätsberg skyntar i SvD-artikel om en armémanöver i början av oktober 1917 i norra Småland där Flygkompaniet deltog. Verkar (googling) f ö som om Herrström, reservofficer i kavalleriet, varit involverad i prov med radio i flygplan. Men i övrigt framgår av SvD att senhösten 1917 var Herrström och Koch sysselsatta med att rekognoscera för framtida civil lufttrafik. Jag fann en text i SvD om förlovningar i Jätsbergstrakten vid denna tidpunkt. Inget fann jag i SvD om något haveri vid Jätsberg.

Om Herrström kan man läsa minnesord i Flyghistoriska Meddelanden nr 8/1971 (jag har ej det numret). I min dator hittar jag ett gammalt dokumentutkast från SFF med korta beskrivningar av svenska flygprofiler där jag läser: "Kallad P O Herrström, pionjär, född i Stockholm 23 okt 1886, död 1971. Blev löjtnant i K 1 res 1914. Genomgick flygutbildning 1915 och erhöll internationellt aviatörsdiplom nr 37."
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 22 maj 2019, 15:11

Tack Lars!
I Flyghistoriska Meddelanden nr 8/1971 finns en hel del att läsa om PO Herrström. Det är främst inom civilflyget som han fått en historisk plats. I PO Flygkompani (1919-1922) och Örebro Flygkompani (1922-1923), hade 7 piloter anställda, flög med 9 flygplan, mer än 17.000 passagerare och mer än 14.500 uppstigningar från 137 orter i Sverige. Men i minnesordet över honom, han dog den 31 maj 1971, står inget om övningarna i Småland.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Lars Sundin » 23 maj 2019, 10:52

Jag letade efter något om P O Herrsröm och fann nyss att Torsten Gullberg 1929 i sin bok "Svenska vingar" omnämnt Herrströms haveri i kapitlet "Flygcirkus" som primärt handlar om P O Flygkompani. Här en skanning ur boken: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... vingar.jpg Nödlandning i trädkronor en dimmig natt när man skall testa radions användning i flygplan.

Jag har nog nämnt att Herrström var med om experiment med radio och om dessa experiment kan man läsa hos bl a Arboga Elektronikhistoriska Förening, https://www.aef.se/FHT-dokument/FV_radio_1916-1945.pdf.

Gullberg använder genomgående en lätt raljant optimistisk ton i sin bok.

Bilden av "vraket" stämmer med Gullbergs haveribeskrivning; man har rivit ned planet ur björkarna och samlat allt i en hög. Jag vill minnas att jag misstänkte oktober 1917 som tidpunkt men det kan ha varit året innan då man höll till på Skillingaryd för att testa radion. Herrström nämns i sammanhanget.
Senast redigerad av Lars Sundin 23 maj 2019, 11:30, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 23 maj 2019, 11:26

Tack Lars!
Men jag kan knappast tro att P O Herrströms landning på myren som skildras i boken ovan är det samma som fotot ovan.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 maj 2019, 20:47

Ja någon landning på en myr visar inte de 2 bilderna.
ÄR vi överens om att planet är en Albatros?
OCH att det ev. hände ca 1917-18?
...
Då finns enbart ett fåtal "kandidater"
Kolla kontakt 102 sid 6
...
Måste sägas..1917/18 var det väl censur i tidningarna på militära aktiviteter.
Ev. undantag verkar vara om någon omkommit.
Har inte mina noteringar från tidningar nära nu, om det skulle ge svar!
Vem löser frågan?
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Lars Sundin » 23 maj 2019, 22:02

Observera att enligt Torsten Gullbergs berättelse "om hur Herrström brukade landa" så landade han inte i/på någon myr. Han undvek myren och satte kärran i trädtopparna.

Sedan samlade man ihop delarna i en stor hög på ett fält (med tätt mellan torrläggningsdikena; pågår utdikning?). Så har jag tolkat bilderna.

Ingen går oskadad från en sådan vrakhög som vi ser!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 maj 2019, 23:54

Vad är detta ?
"Han undvek myren och satte kärran i trädtopparna !
Ser du några större träd i närheten?
tätt mellan torrläggningsdikena; pågår utdikning?)
Knappast,
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 maj 2019, 00:26

Frågan Var och när har haveriet inträffat?
Flygplanindivid?
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Lars Sundin » 24 maj 2019, 01:11

Jag skulle tro att haveriet inträffade vid Jätsberg i södra Småland, gissningsvis i oktober 1917. Mycket pekar ditåt (såsom FV-museets bildtext). Jag har tittat i Kontakt 102 och i underforumet om Albatrosarna men inte funnit något matnyttigt. Också kikat på Eniro-flygfoton och man kan nästan förstå var det hände. Med litet fantasi i alla fall. Och om man tror på FV-museet.

Jag tar för tydlighetens skull och citerar Gullberg ordagrant. Läser högt så att säga. eftersom mina egna ord om händelsen inte verkar "gå fram".

"Han hade svenskt flygcertifikat nr. 37, hade tjänstgjort vid flera militära flygdetaljer, såsom vid artillerispaning och flygradio, skött sin tjänst väl och oförtrutet. Det enda äventyrliga man egentligen hört om honom som flygare var hans sätt att landa, när landningsplats inte fanns att tillgå. Under ett nattligt radioförsök över småländsk obygd hade han råkat in i dimma, förlorat orienteringen och skulle till att landa på ett fält, vilket emellertid befanns vara en myr. Men mitt i myren låg en torr fläck med två lummiga björkar. I sista stund satte Herrström lugnt och försiktigt ned maskinen med en vinge i vardera björkkronna. Och där satt ekipaget med sina två man och gungade sakta för vinden, till dess pontonjärer lagt ut en bro över myren och hämtade ned det."

Det finns många träd på bilden, bl a några mellan fotoflygplanet och vrakresterna. Visst kan man undra över varför man släpat iväg flygplandelarna så långt. Men det är mycket vi inte begriper. "Fråga inte så mycket grabbar" sa vår löjtnant Björkered en gång när han kände sig pressad. Det finns inte svar på allting. Vi ska nog snarare glädjas åt dem som vill förgylla tillvaron för oss genom att bre på litet, som Gullberg och Kernell.

Här ett annat Albatros-haveri som jag stötte på (och misstänkte) när jag kollade haverierna enligt Kontakt 102 och vårt forum: https://digitaltmuseum.se/021017189864/1m16-a44350
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 24 maj 2019, 18:41

Tack Lars för dina insatser att lösa mysteriet. Ja, det är ju mycket sannolikt att vraket placerats för fotografering med haveristen efter nedplockning, där det nu ligger på bilden ovan.
Jag skriver in i bildtext för fotot att det möjligen är detta haveri som du kommit fram till. Texten går alltid att ändra om vi får fram andra uppgifter eller något som bekräftar våra tankar.
Sidrodret som syns på bild tyder på att det är en Albatros.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 maj 2019, 20:44

Sven skriver::
Jag skriver in i bildtext för fotot att det möjligen är detta haveri
...
Vilket datum??
eller gissar man?
och någon individ sägs ej.
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga haveri med Albatros

Inläggav Lars Sundin » 25 maj 2019, 13:20

Jag är nog inte ensam att fundera över om man inte laddad upp för en majbrasa e d. Man har samlat ihop divese brännbart skrot (man ser de svart-vita kronmärkena f ö). Fritt ute på ett fält, en bensindunk skymtar till höger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst