Saknar du en gammal guldgruva?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Saknar du en gammal guldgruva?

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 mar 2019, 22:55

Saknar du en gammal guldgruva?
Vad sägs om
Svensk Flygtidning...Looping ...Och annat.

Bara att kolla på ::
https://modellflygnytt.se/gamlaksak.htm



Mycket att kolla eller hur,....?
Bengt Ekbladh
 

Re: Saknar du en gammal guldgruva?

Inläggav Lennart Bergqvist » 31 mar 2019, 10:47

Hej Bengt !

GULDGRUVA är rätta ordet !!!

Tusen TACK för att du la upp denna fantastiska länk !

Hälsningar
Lennart
:D
LBQ
Lennart Bergqvist
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Saknar du en gammal guldgruva?

Inläggav bem » 01 apr 2019, 16:48

Ja verkligen en guldgruva för både fullskalaflygaren och modellflygaren.
Det var från början bara Sveriges Modellflygförbunds (SMFF) äldre nummer av Modellflygnytt som las upp på denna site, men det växte sen med KSAK-Nytt, Looping osv där det kunde finnas (modell)flyganknytning. Modellflyget var ju under KSAK's vingar förr, innan SMFF blev ett eget fristående förbund och då även startade en egen medlemstidning, Modellflygnytt. Finns att läsa om årsmötena när detta skedde och varför modellflyget bröts ur KSAK. Är själv modellflygare sen många år och brukar läsa ibland i de gamla tidningarna från förr på siten. Många problem var samma då som nu. En sak som jag läste om i gamla nummer av KSAK-tidningarna var att modellflyget fick ekonomiskt stöd av flygvapnet förr, det ansågs att modellflygare ev. kunde vara en bra grupp att rekrytera personal ur till flygvapnet, när de skrek som mest efter folk både till mark- och flygtjänst. Det var säkert en del som kom in den vägen i flygvapnet förr, om man ansågs lämplig. Det var väl under krigsåren detta främst var aktuellt, senare upphörde det ekonomiska stödet från flygvapnet till modellflyget (kommer inte ihåg vilket år det var men det står i nån gammal Looping eller KSAK-Nytt).
Att scanna in alla de här gamla tidningarna är ett grannlaga jobb det förstår man, all heder till de som utförde det jobbet så att vi andra kan få nöjet att läsa i de gamla flygtidningarna från förr.

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Saknar du en gammal guldgruva?

Inläggav Lars Sundin » 01 apr 2019, 17:19

Jo, en verklig guldgruva som jag ofta har haft glädje och nytta av. Mina tankar går då till den eller de som gjort jobbet. Jag ser att jag tipsat om sajten på detta forum
ungefär en gång om året de sista 3-4 åren.

I detta bildkollage är sisådär hälften "lånat" från guldgruvesajten:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... bilder.jpg

"Upphovsmän" till bilder och texter ska äras men också den som gör materialet tillgängligt. Och ser till att kulturskatterna sprids vidare....

Apropå statsbidrag, så utgick sådant även till unga manliga segelflygelever ännu 1966 som man ser här: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _19661.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Saknar du en gammal guldgruva?

Inläggav Robert Danewid » 06 apr 2019, 16:33

Statsbidraget utgick till manliga segelflygare långt in på 80-talet. Då hade det kompletterats med ett kvinnligt dito, som bekostades av KSAK. Fortfarande kan unga segelflygare (såväl män som kvinnor) ansöka och få 1500 efter fullbordat C-diplom. Idag bekostas bidraget av Segelflyget.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst