av Per Björkqvist » 25 mar 2019, 22:13
Det varierade givetvis mellan olika fpltyper, men skiljer sig inte i någon större omfattning, i alla fall inte om man jämför exempelvis B 5 och J 26.
B5: Daglig Tillsyn,samt vid respektive 10-20-40-120 gångtimmar.
J 26: Daglig Tillsyn, samt vid respektive 12,5-25-50-100 gångtimmar.
Utöver gångtidstillsyner förekommer även vissa kalendertidstillsyner på bägge typerna.
När gångtiden för ex 100 timmar är gjord, antingen började man om igen från början, eller så skedde en större översyn?
Det framgår i alla fall inte av respektive Särskild Mekanikerinstruktion(SMI).
Jag skulle tro att upp till ca 100-timmarstillsynerna, gjordes på stationsavdelningen, alltså på divisionen, och andra större översyner på respektive flottiljverkstad, och de största på central flygverkstad, typ CVM eller CVV.
När man läser vad som ska göras "över tiden", så varierar tillsynspunkterna precis som på en bil som servas vid olika intervall, dvs ju längre gångtid, ju mer omfattande blir tillsynen.