J 26 Mustang haveri 1946

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J 26 Mustang haveri 1946

Inläggav Lars Ekström » 11 feb 2019, 16:41

Två stycken J 26or, 26022 och 26029 kolliderade i luften i samband med en övning den 18 Juni 1946, Båda Ff omkom tyvärr.
Tillbudet lär ha ägt rum i närheten av ett mål/skjutområde som F 7 Såtenäs använde, alltså Vänern. Enligt uppgift så skall båda planen vara återfunna 2001, men jag har inte hittat någon ytterligare information. Är det någon som kan förtydliga?
Lars Ekström
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
Ort: Torslanda

Re: J 26 Mustang haveri 1946

Inläggav Klas Andersson » 15 feb 2019, 20:56

Det stämmer i princip !
de övade målskjutning mot bogserat mål , en rote/ett plan vände för att se på när nästa plans skjutning ! de kom då in i moln och två plan kolliderade nos mot nos . Så berättade i varje fall en av de överlevande piloterna ,Olle Åhnstrand som jag har en gång talat med ., han berättade att han "kände" stöten i sitt plan ,men uppfattade inte vad som hänt förrän han kom ur molnen och insåg kompisen inte var med, det skedde på 1100 meters höjd ,så följaktligen regnade det ner delar över ett mycket stort område eftersom endast förvridna rester bärgades -se bilder från haverirapporten , Lennart Du reitz återfanns flytande på ytan fortfarande fastspänd i stolen , men av Olof Bengtsson återfanns endast fragment ,Detta enligt tidningsnotiser .mm

det grunda vattendjupet och öppna läget gör även att kvarvarande delar/plåtfragment spritts över ett stort område -lokala fiskare har fått mycket i sina nät ,
troligen hann en av piloterna nödfälla huven ? eftersom den nu på senare tid återfunnits i princip oskadad ,
antar det är det du refererar till om 2001 ?
den huven sitter nu monterad på den S26 som Pelle Lundberg renoverat från ett totalt vrak ! och som nu finns utställd på F21s museum

skanna0003.jpg

skanna0004.jpg
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: J 26 Mustang haveri 1946

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 feb 2019, 22:29

Vilket plan visar bilderna?
Vilken motor visas?
….
viewtopic.php?f=37&t=10600
..
viewtopic.php?f=37&t=10607

Klas Andersson skriver.
Så berättade i varje fall en av de överlevande piloterna ,Olle Åhnstrand som jag har en gång talat med ., han berättade...
Vid haveriet omkom båda piloterna....Olle Åhnstrand var han "ögonvittne?
Bengt Ekbladh
 

Re: J 26 Mustang haveri 1946

Inläggav Lars Sundin » 16 feb 2019, 00:18

SvD:s notis;
larsan13.files.wordpress.com/2019/02/mustangkollision.jpg

Av tråden framgår i ett inlägg av Klas A att Åhnstrand flög rote med ett av de kolliderande planen men inte sett, bara känt av kollisionen eller ett mötande plan på sitt eget flygplans rörelse.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: J 26 Mustang haveri 1946

Inläggav Klas Andersson » 16 feb 2019, 11:25

Bengt !
Som jag/Lars skriver så var givetvis Olle Åhnstrand en av de övriga piloterna !
minns inte nu viken av de omkomna han var i rote med .....
här är historiken även på det andra planet
skanna0006.jpg



haverirapporten är lite luddig men detta är de enda bilderna , tyder det som 26022 .....
men eftersom dykarna samlade skrot på stort område så gissar jag på en blandning !
bilden säkerligen tagen på Bryggan i hamnen vid F7 (de har en egen hamn! tankbåtar gick förr dit med flygbränsle )

nedan bild på huven ! Pelle gjorde ett fantastiskt jobb med att renovera 26084 ! (se historiken!)

huven var helt matt och repad efter att kanat runt i stenar och sand under stormar !
när den hittades var den till hälften begravd i lera-sand
han fick polera mycket !!! hårt för att få den acceptabel !!

(Jag var senare med honom för att försöka bärga delar av en annan mustang ! men den ligger fortfarande kvar ! väl samlad under vattnet !
bara 12 meter djupt !! men vi (jag) fick ge oss !! mycket svåra förhållanden , OCH det krävs mycket! för två otroligt envisa typer skall ge upp !!! :D :cry:
skall nån dag när jag har bättre med tid lägga upp den haverirapporten ,och historien om den resan .... ;-) )

Kopia av DSC00153.JPG
Kopia av DSC00153.JPG (191.67 KiB) Visad 5080 gånger

skanna0005.jpg
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: J 26 Mustang haveri 1946

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 feb 2019, 18:09

...26022 hade motor PM 7 nr 328190
26029 hade motor PM 7 nr 330062
Vilken motor ligger på bryggan?
Planen slog nog ej ner så nära varandra.?
...
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... lision.jpg
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst