Sjöfartsverkets bristande förmåga!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sjöfartsverkets bristande förmåga!

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 nov 2018, 22:38

Sjöfartsverkets bristande förmåga att upprätthålla beredskap ifrågasätts igen!

Sjöfartsverket förväntas upprätthålla beredskap på fem baser dygnet runt, året runt.
I dag 05.00
http://www.blt.se/ledare/sjofartsverket ... nniskoliv/

Sjöfartsverkets bristande förmåga att upprätthålla beredskap ifrågasätts.
Om Sjöfartsverket inte klarar av att lösa sitt uppdrag så bör uppdragsgivaren, regeringen,
informeras om detta så att åtgärder kan vidtas för att komma till rätta med problemet
Sjöfartsverkets bristande förmåga att upprätthålla beredskap med sjöräddningshelikoptrar har varit ett ständigt
återkommande problem under de senaste åren. Trots åtgärder som omförhandlade arbetstidsavtal lyckas man ändå inte
upprätthålla den nivå av beredskap som förväntas.
Turerna runt Sjöfartsverkets helikopterverksamhet tycks aldrig ta slut.
Förutom en kritiserad upphandling av helikoptrar så har Sjöfartsverket haft problem med bemanningen,
vilket har renderat i enorma övertidskostnader. Tidigare arbetstidsavtal innebar att besättningarna enbart
arbetade en vecka och var lediga tre veckor. Utöver detta så har man haft operativa begränsningar som innebar att
räddningshelikoptrarna inte kunde starta under vissa väderförhållanden.
En paradox eftersom det är när vädret är som sämst som räddningshelikoptern behövs som mest.
Nyligen förhandlades arbetstidsavtalet om, vilket innebär att besättningarna tjänstgör fem dygn och är lediga 15 dygn.
Men trots åtgärderna står helikoptrarna med jämna mellanrum fortfarande på marken.
Nu handlar det i stället om driftstopp gå grund av ”planerat underhåll” och att en av de fem baserna därmed stängs ner.
Detta trots att Sjöfartsverket förväntas upprätthålla beredskap på fem baser dygnet runt, året runt.
Sjöfartsverket förfogar över sju helikoptrar, men klarar således ändå inte av att upprätthålla sjöräddningsberedskapen.
Ett annan faktor är att Sjöfartsverket har valt att flytta helikoptern i Ronneby till Kristianstad, vilket innebär
utökad flygtid till vissa områden. Så sent som förra veckan var basen i Kristianstad stängd under tre dygn
samtidigt som väderläget och sjöhävningen i södra Östersjön var så dåligt att sjöräddningsinsatser med fartyg och båtar
i praktiken hade varit omöjligt.
I lördags stängdes basen på Gotland ner och var därefter stängd under drygt fyra dygn.
Möjligheten att undsätta nödställda öster om Gotland inom tidsgränsen 60 eller 90 minuter på nationellt respektive
internationellt vatten blev därmed i praktiken omöjligt i delar av området öster och sydost om Gotland.
Sjöfartsverket hävdar i en intervju att ”under sådant underhåll täcker baserna upp för varandra”.
Men det är en logik som kan ifrågasättas eftersom de fem baserna från början är utspridda så att tidskraven ska kunna upprätthållas.
En stängd bas skapar ett hål som endast till del kan täckas av en annan bas.
I lördags befann sig dessutom helikoptern i Kristianstad i Falsterbo under ett antal timmar vilket ytterligare hade
förlängt en eventuell räddningsinsats i det tidigare nämnda området.
Sjöfartsverket riskerar indirekt människoliv då man inte klarar av att upprätthålla beredskapen enligt det uppdrag man har.
Sjöfartsverket har med sina helikoptrar även ansvaret för den militära flygräddningen.
Om Sjöfartsverkets inte kan lösa sitt uppdrag så påverkar det direkt Försvarsmaktens möjlighet att öva och upprätthålla beredskap.
Området runt Gotland är dessutom ett av de viktigaste operationsområden för Försvarsmaktens fartyg och flygplan.
Om Sjöfartsverket inte klarar av att lösa sitt uppdrag så bör uppdragsgivaren, regeringen,
informeras om detta så att åtgärder kan vidtas för att komma till rätta med problemet.
Frågan har tidigare debatterats i riksdagen, men ansvarig minister Tomas Eneroth (S) har inte visat någon förståelse för problemet.
Det är nu hög tid att se över detta återkommande problem. Till syvende och sist kan det komma att handla om människoliv.
Detta är från...
http://www.blt.se/ledare/sjofartsverket ... nniskoliv/


Konstiga är att man på deras sida kan man inte kommentera!


För då möts man av::::Det går inte att nå den här sidan!
Skrev ändå in detta::
"Hur länge skall de få operera då de inte verkar veta vad de är till för?
Återför uppdraget till FV,"
Som tydligen inte kom fram?

Vad tror du en FV-pilot tänker om uppdraget sker tex. runt Gotland och något händer?
Bengt Ekbladh
 

Re: Sjöfartsverkets bristande förmåga!

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 nov 2018, 17:48

Här är deras svar...
""”Förhoppningsvis kan oron stillas genom att tillföra fakta” ....Är det det??
http://www.blt.se/ledare/forhoppningsvi ... ora-fakta/
...Vissa komentarer::

Jag tolkar i huvudsak Sjöfartsverkets genmäle som skönmålning. Statistik är i sammanhanget av ringa intresse när det ytterst handlar om liv.
Bengt Ekbladh
 

Re: Sjöfartsverkets bristande förmåga!

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 dec 2018, 22:40

A T T E N T I O N ! ! !
Se till att inte hamna i sjönöd runt Gotland så här i juletid..
SWEDISH RESCUE HELICOPTER AT VISBY NOT AVAILABLE FROM:
23 DEC 2018 17:00Z TO: 25 DEC 2018 11:00Z EST. RESCUE SWIMMER NOT AVAILABLE FROM 23 DEC 12:00Z++

Hur länge får detta pågå ???

Nedan några äldre rapporter::

Räddningshelikoptern.. Personalbristen inom Sjöfartsverkets helikopterverksamhet gör att
basen i Visby är stängd tillsvidare.
"Går ju inte att säga att det alltid går bra med Gotland stängt", säger ytbärgaren John Jonsson.
Som Gotlands Tidningar rapporterat är Sjöfartsverkets helikopterbas i Visby obemannad tills vidare
och helikoptern har flyttats till basen i Ronneby. Orsaken är personalbrist.
Fåröbon John Jonsson, ytbärgare på Sjöfartsverket, har varit placerad i Visby men blir nu omplacerad
på någon av de övriga baserna i landet: Göteborg, Umeå, Ronneby eller Norrtälje.

Vad innebär det att Visby är obemannat?
– Rent krasst för Gotland innebär det att man förlänger en helikopterinsats med cirka 50 minuter,
lite beroende på var larmet inkommer. Vi samarbetar mycket med Sjöräddningssällskapet och den civila handelssjöfarten,
men i det stora hela så är det en resurs som försvinner, säger John Jonsson.

Hur allvarligt är det att man tar bort helikoptern?
– Det beror helt på. Vi har ju under en längre tid opererat med fyra baser när vi implementerade det nya helikoptersystemet.
Vi uppfyller ju de regelmässiga kraven, men det är enstaka insatser som kan bli negativt avgörande.
Men i det stora hela har vi aldrig misslyckats med någon insats.
För en tid sedan hamnade en fiskare i sjönöd utanför Gotska Sandön.
Eftersom Visby inte kunde undsätta mannen gick larmet till Norrtälje, men den helikoptern kunde inte lyfta
på grund av dåligt väder och istället fick Ronneby rycka ut, två timmar efter larmet.

Haverikommissionen utreder dramat utanför Gotska Sandön
Misslyckad insats? Nu ska tre insatser med Sjöfartsverkets helikoptrar utredas.
En av dem var när helikoptern dröjde vid ett sjödrama utanför Gotska Sandön.

I början av december lämnade Sjöfartsverkets helikopterbesättning Gotland på obestämd tid efter interna avtalskonflikter.
LÄS MER: Sjöfartsverket överger Gotland efter bråket
Natten mot onsdagen var det inte bara Visby som stod utan sjöräddningshelikopter – även Ronneby, Norrtälje och Umeå saknade då beredskap.
Närmsta helikopter fanns i Göteborg. Det innebar alltså att hela den svenska delen av Östersjön stod utan helikopter.

Hur länge får detta pågå...??? Har inte DU någon synpunkt?
eller är det...jag skall inte till Gotland nu..vare sig med båt eller flyg
varför bry sig!
Och ibland har jag flytväst på mig....så det går säkert bra?

Jag säger VAKNA och kräv en åtgärd!

A T T E N T I O N ! ! !

Bengt Ekbladh
 

Re: Sjöfartsverkets bristande förmåga!

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 jan 2019, 16:52

Det bara fortsätter....
A T T E N T I O N ! ! !

SWEDISH RESCUE HELICOPTER AT KRISTIANSTAD NOT AVAILABLE FROM: 31 DEC 2018 13:24Z TO: 01 JAN 2018 09:00Z EST
Bengt Ekbladh
 

Re: Sjöfartsverkets bristande förmåga!

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 jan 2019, 20:09

Sjöfartsverkets helikoptrar klarar inte sitt uppdrag...
...
Det har väl alla uppmärksammat?
....bla.
inte ens har ”teoretiska möjligheter att löpande upprätthålla beredskapen på fem baser samtidigt.”
Gamla uppgifter..

https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... teraffaren

se Statens haverikommissionen:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... tt-uppdrag

Det konstiga är att INGEN på forumet reagerat...(( ni känner er alltså säker med eventuell hkp -hjälp?))
Bengt Ekbladh
 

Re: Sjöfartsverkets bristande förmåga!

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 feb 2019, 22:57

Läs vidare..

Temautredning av räddningsinsatser med Sjöfartsverkets helikoptrar
O-2/18 Händelsedatum: 2018-01-31

https://www.havkom.se/utredningar/vaegt ... elikoptrar.


OBS läs :.Slutrapport RO 2019:01

https://www.havkom.se/assets/reports/RO ... apport.pdf

Intressant...
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst