Tidig och sen märkning m/40?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tidig och sen märkning m/40?

Inläggav Stellan » 13 nov 2018, 06:39

Saxat från http://www.svfplhist.com/index.htm?s=di ... rkning.htm

"Nationalitetsbeteckningen utgöres av tre gula kronor, omgivna av en smal svart bård på blå cirkelformigt begränsad botten, omgiven av en gul ring. Nationalitetsbeteckningen anbringas på vingarnas undersidor (ej ovansidorna) med kronornas spetsar vända mot vingens framkant samt på flygkroppens sidor mellan vingarnas bakkanter och stabilisatorn.
(Efter att tre S 16 Caproni skjutits ner under maj-juni 1944, beslutades att kronmärke åter skulle införas på vingens ovansida.) SH)"

Hur ska detta tolkas? Att man införde kronmärken på ovansidan av vingen (med bibehållen märkning i övrigt) redan innan m/44 infördes? Fanns det alltså en hybridmärkning, m/40 ½ så att säga, mellan juni och december? Eller gällde m/40 till punkt och pricka till dess att m/44 infördes i december?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 nov 2018, 22:08

Ja hur skall man tolka?

""Nya märkningsbestämmelser kom ut i december 1944 men ingen ny generalorder gavs ut. Flygvapenordern A65/1944
Efter att tre S 16 Caproni skjutits ner under maj-juni 1944, beslutades att kronmärke åter skulle införas på vingens ovansida""
...
Citerar ur Caproni// M.Forslund sid. 204,,,
""När märkning m/44 infördes sommaren 1944 målades kronmärken även på vingarnas ovansida""
...
Undrar, utan att veta säkert; kan beslutet enbart rört Sanings-plan (S 16)..?
....
Detta har varit uppe på forumet i dåtid
Flygvapenordern A65/1944 säger vadå?
Bengt Ekbladh
 

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inläggav Stellan » 15 nov 2018, 00:13

Tack för ditt inlägg, Bengt.

När man läser vidare i länken jag hänvisar till nämns december -44 som tidpunkt för nya bestämmelser. I den enda bok jag har tillgång till för tillfället, Forslunds Swedish fighter colours, så nämner han september (s. 262) som tidpunkt för märkning även på vingarnas ovansidor. I övrigt är informationen lite luddig på vissa punkter...
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inläggav Stellan » 19 nov 2018, 03:13

Ingen som har något mer att tillägga om detta ämne? Alla funderingar eller hänvisningar och logiska slutstser mottages tacksamt.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inläggav eralehm » 19 nov 2018, 06:56

Kronmärken på ovansidan av vingarna infördes på flygplan som deltog i flygvapenövningen i september 1944. Det blev allmänt infört i och med en generalorder i slutet av 1944, med införande senast 450501.

Framgår på sid.42-43 i boken "Kronmärkt".

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inläggav Stellan » 19 nov 2018, 07:57

eralehm skrev:Kronmärken på ovansidan av vingarna infördes på flygplan som deltog i flygvapenövningen i september 1944. Det blev allmänt infört i och med en generalorder i slutet av 1944, med införande senast 450501.

Framgår på sid.42-43 i boken "Kronmärkt".

/Leif H

Leif, tack för svar.

Dock undrar jag fortfarande om huruvida bokstavskod infördes samtidigt eller om individ fortfarande bar siffermärkning på fenan och nosen eller om det fanns en "hybridmärkning" mellan m/40 och m/44, dvs. m/40 med kronmärkning på ovansidan av vingarna?

Befinner mig på andra sidan jordklotet och har ej tillgång till boken just nu.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst